کارنامۀ صادراتی هیچیک از دولت‌ها تاکنون قابل دفاع نبوده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به سهم زیاد صادرات در تحقق رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی کشور، گفت: تاکنون هیچیک از دولت ها اقدامات و عملکرد مناسبی در تکمیل و توسعۀ زیرساخت‌ها و بهبود ساختارهای صادراتی نداشته اند که بتوان از آن دفاع کرد.

رضا پدیدار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، اظهار داشت: از آنجا که صادرات نقش فراوانی در بهبود ارکان توسعه‌یافتگی جوامع دارد و سبب بالندگی و پویایی اقتصاد هر کشور می شود، این بخش بعنوان یک اصل مهم اقتصاد در جهان محسوب می شود لذا همه کشورهای دنیا بسترهای لازم اعم از قوانین و مقررات و زیرساخت های لازم را برای توسعه صادرات فراهم می کنند تا سهم این بخش را در اقتصاد خود افزایش دهند.

وی افزود: از سال‌های ۱۹۵۰ میلادی به بعد، صادرات به عنوان مهمترین پشتوانۀ ملی اقتصادی جایگاه خود را تثبیت کرد تا جایی‌که امروزه از صادرات به عنوان پشتوانۀ ملی کشورها در بخش‌ اقتصاد یاد می‌شود.

پدیدار ادامه داد: متأسفانه به‌رغم اینکه صادرات و اهمیت آن در توسعۀ اقتصادی کشورها، یک اصل پذیرفته شده و قدیمی است، این رکن مهم همچنان در ایران به عنوان کشوری باسابقه در حوزۀ تجارت، نادیده گرفته می‌شود و می‌توان گفت هیچیک از دولت‌ها تا به  امروز عملکرد قابل دفاعی در بخش صادرات نداشته‌اند.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در بخش توسعه زیرساخت‌ها و بهبود ساختارهای صادراتی، کارنامه هیچکدام از دولت‌ها قابل دفاع نیست و تنها زمانی به فکر افزایش صادرات افتاده اند که به دلایل مختلف در تأمین هزینه‌های ارزی خود با مشکل مواجه شده اند و نیاز به تامین ارز داشته اند.

این فعال اقتصادی با اشاره به تبعات نامطلوب تحریم بر اقتصاد کشور، افزود: در مقاطعی که کشور به دلیل تحریم با مشکلات ارزی مواجه شد، به صورت ضربتی و نه برنامه‌ریزی‌شده، صادرات به عنوان یک اولویت و به صورت ابن‌الوقت، مورد توجه قرار می گرفت اما بلافاصله بعد از عبور از این شرایط، باز صادرات در تصمیم‌گیری‌ها محاق می‌شود.

پدیدار خاطرنشان کرد: این نوع حرکت سینوسی نمی‌تواند درمان دردهای اقتصادی کشور و یا راه برون‌رفت از مشکلات باشد چرا که صادرات یک فرآیند است و نه یک کلمه و یا جملۀ دفعی؛ به همین دلیل مفاهیم، زیرساخت‌ها و ساختارهای چابک آن باید به صورت کاملاً هدفمند در اقتصاد کشور جریان داشته باشد.

وی اظهار داشت: اگرچه همگی اتفاق‌نظر دارند که صادرات پیشران توسعه است اما تصمیم‌های لحظه‌ای مسئولان طی سال‌های گذشته بلایی بوده که نصیب تولیدکنندگان و صادرکنندگان شده است.

پدیدار به عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و گفت: فضای جدیدی که از سوی دولت در عرصه بین‌المللی برای ایران ایجاد شده فرصت مناسبی برای توسعه فعالیت‌های برون‌مرزی است که باید در جهت استفاده هر چه بهتر از این فرصت‌ها پیش رفت و برای آینده بهتر گام‌های اساسی برداشت.

وی در پایان بر ضرورت رفع موانع صادراتی تاکید کرد و افزود: تنها با کار جمعی و به‌واسطه حضور همسوی دولت و بخش خصوصی می‌توان مشکلات را برطرف و راه توسعه صادراتی را تسهیل کرد.

کد خبر 46341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =