شتاب واردات کالای اساسی در بندر چابهار

بندر چابهار اینک به مسیری هموار برای واردات کالای اساسی تبدیل شده است به‌گونه‌ای که میزان واردات کالاهای اساسی از این بندر راهبردی به ۷۵۰ هزار تن از ابتدای امسال تاکنون رسیده که این مقدار واردات ۱۵ درصد رشد را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

به گفته مسوولان، بندر چابهار به عنوان بندر استراتژیک، راهبردی و مهمترین بندر تجاری ایران در خارج از حوزه خلیج فارس، قابلیت تخلیه و انتقال ۵۰ درصد از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور مانند گندم، جو، شکر، ذرت  و سویا را دارد و پیش‌بینی شده تا پایان سال بیش از سه میلیون تن کالای اساسی در بندر چابهار تخلیه شود.

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این باره اظهار داشت: در راستای انجام مسئولیت این سازمان در زنجیره تامین کالای اساسی کشور، اداره کل بنادر و دریانوردی استان با طراحی و اجرای طرح‌های زیربنایی و استراتژیک، زمینه افزایش ظرفیت پذیرش انواع کشتی و کالا را فراهم کرده که پروژه های ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی غلات و ساخت هشت  انبار چندمنظوره کالا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی در بندر شهید بهشتی از جمله آنها است. 

وی گفت: افزایش سهم بندر چابهار در واردات کالای اساسی به کشور را شاهد هستیم و علاوه بر این بزرگترین سیلوی تمام‌مکانیزه جنوب شرق کشور سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به بهره‌برداری بزرگترین سیلوی مکانیزه جنوب شرق کشور در سال آینده افزود: این پروژه مهم کشور نقشی مهمی در ارتقای توان لجستیکی بندر و کاهش هزینه‌های انتقال و نگهداری کالا خواهد داشت.

وی بیان کرد: چابهار بندری مهم و مسیری کم هزینه برای کشورهای آسیای میانه است که با برخورداری از تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری و با تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان شاهد رشد بیش از پیش این بندر اقیانوسی تا میزان ۱۵ میلیون تن کالا در سال خواهیم بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامه دولت برای اختصاص ۲۰ درصد سهم کالاهای اساسی کشور به بندر چابهار افزود: افزایش ظرفیت نگهداری و انبار کالاهای اساسی و ارتقای پذیرش و پهلودهی کشتی‌های حامل کالاهای اساسی از استراتژی‌های اصلی این اداره کل است که در همین راستا، با اعتبار داخلی و سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی ساخت انبارهای نگهداری کالا در حال انجام است.

آقایی تخلیه و انتقال کالاهای اساسی مورد نیاز کشور به‌صورت حمل یکسره از کشتی به مقاصد را یکی از اهداف این اداره کل برشمرد و تاکید کرد: ۳۰ درصد از کالاهای اساسی محموله هر کشتی به‌صورت حمل یکسره به مقاصد مصرف حمل می‌شود و بیش از ۷۰ درصد از کالاهای تخلیه شده به‌صورت مستقیم به انبارهای خارج از بندر انتقال پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اهمیت مقوله سرمایه گذاری در توسعه اقتصادی بنادر کشور به ویژه بندر چابهار گفت: سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از سوی بخش خصوصی، تجهیز و راهبری فاز یک طرح توسعه، احداث مخازن پتروشیمی، احداث مخازن نفتی برای ترانزیت سوخت، احداث کارخانه آب شیرین‌کن و جمع‌آوری مواد زائد کشتی‌ها ازجمله مواردی است که در بندر شهیدبهشتی چابهار با سرمایه گذاری همراه شده است.

وی افزود: در حال حاظر هشت پروژه ساخت انبار چندمنظوره با سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندر درحال اجراست که پیشرفت فیزیکی برخی از این پروژه ها از زمان‌بندی اولیه نیز جلوتر بوده و مطابق با ضوابط و استانداردهای کشور با سرعت خوبی در حال احداث هستند.

آقایی خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این پروژه ها، ٨٠ هزار متر مربع به مساحت انبارهای موجود افزوده خواهد شد که با احتساب سیلوی غلات سالانه سه میلیون تن، ظرفیت جذب و انبار انواع کالاهای فله خشک در بندر شهید بهشتی را افزایش خواهد داد. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: سرمایه اولیه این پروژه ها بالغ بر ٨٠۰ میلیارد تومان بوده که توسط بخش خصوصی و دولتی در حال اجرا است.

مسلما با شرایط موجود می‌توان گفت که با افزایش سهم بندر چابهار از واردات کالای اساسی، زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در ساخت سیلوی غلات، انبارهای چند منظوره، ایجاد کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی، ایجاد کارخانه تصفیه شکر خام و  روغن کشی و نیز ایجاد کارخانه آرد و خوراک دام و طیور از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی در این بندر فراهم شده است.

کد خبر 46353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =