ضرورت حمایت دیپلماسی اقتصادی از توسعه صادرات

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با تاکید بر اینکه کشورهای پیشگام در تجارت جهانی دارای دیپلماسی اقتصادی بسیار قدرتمندی هستند، ‌تاکید کرد: در دنیای امروز استفاده از ابزارهای دیپلماسی برای دستیابی به اهداف اقتصادی و صادراتی یک ضرورت غیرقابل چشم‌پوشی است.

به گزارش اگزیم‌نیوز از کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، رشید عزیزپور درخصوص مشکلاتی که بر سر راه صادرات مواد غذایی وجود دارد، گفت: مشکلات به چندین بخش تقسیم می‌شود که مهمترین آن عدم ثبات قوانین در حوزه صادرات است که تاثیر گسترده‌ای بر بازارهای صادراتی و هدف تولیدکنندگان می‌گذارد و مزیت‌های رقابتی تولیدکنندگان ما را در برابر رقبای خارجی بسیار پایین می‌آورد.

وی با اشاره به تلاش‌های گسترده تولیدکنندگان برای رسیدن بر بازار صادراتی که شاید سال‌ها به طول بیانجامد، افزود: پس از همه این تلاش‌ها، در نهایت ممکن است همین قوانین و مقررات پرنوسان و دست و پاگیر صادراتی، بازاری را که تولیدکننده با این همه زحمت به دست آورده به رقبا واگذار کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه امروز صادرات یک محصول آزاد است و فردا صادرات همان محصول ممنوع اعلام می‌شود، گفت: در بسیاری از موارد یک روز صادرات یک محصول با یک تعرفه خاص صورت می‌گیرد، اما فردا با شرایط  دیگری می‌توانید صادر کنید. در کنار این موارد تاثیرپذیری این قوانین از موضوعات مختلف را نمی‌توان نادیده گرفت که بسیار مهم است.

عزیزپور با اشاره به سایر مشکلاتی که در حوزه صادرات غذایی وجود دارد، افزود: معضل بعدی عدم حمایت از صادرکنندگان است. قاعدتا باید از صادرکنندگان در قالب برنامه‌های مدون و مشخص، حمایت صورت گیرد تا صادرکننده پشتوانه لازم برای صادرات را داشته باشد چرا که در بازارهای هدف، رقابت صرفا با تولیدکنندگان داخلی نیست و صادرکننده باید با سایر کشورها رقابت کند.

وی ادامه داد: دولت باید بسیار هوشمندانه در این حوزه عمل کند. بدین صورت که با برنامه‌های مشخص و مشوق‌های صادراتی و حتی هزینه در بازارهای هدف صادراتی این مسیر را برای صادرکنندگان هموار سازد تا صادرکنندگان بتوانند به صورت پایدار در بازارهای صادراتی حضور داشته باشند و از این طریق به رشد پایدار برسیم.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در ادامه با اشاره به تعرفه‌های صادرات گفت: به طور مشخص‌تر ارز حاصل از صادرات یکی از مشکلات دیگری است که صادرکنندگان این روزها با آن مواجه هستند.

عزیزپور همچنین با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان وجود دارد، گفت: صادرکننده اگر به دنبال بازارهای با ثبات صادراتی است باید از بابت تولید محصول خیالش آسوده باشد، موضوعی که این روزها چالش بسیاری از صنایع است.

وی با اشاره به اینکه شاید بتوان در بازار داخلی با همکاری و تغییر قوانین، در بازارهای داخلی تغییراتی را به وجود آورد، تاکید کرد: باید در نظر گرفت که در بازارهای صادراتی امکان تغییر وجود ندارد، زیرا رقبا در آن بازارها، رقبایی از داخل کشور نیستند بلکه از سایر کشورها با ما رقابت می‌کنند و مجبور نیستند بر طبق قوانین کشور ما عمل کنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به مشوق‌های صادراتی هم تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته هیچگاه این مشوق‌ها نتوانسته جایگاه خود را در صنایع به دست آورد، چرا که یا کارآمد نبوده و یا خوب اجرایی نشده است که می‌توان با تغییر رویکرد دولت در این زمینه این مشکل را برطرف کرد.

عزیزپور در ادامه با اشاره به ضرورت فراگیر بودن دیپلماسی اقتصادی در میان سیاستمداران کشورمان در بازار کشورهای هدف صادراتی ادامه داد: آنچه در دنیای امروز کاملا پذیرفته شده است این است که سیاست باید در راستای اقتصاد گام بردارد، به همین علت ضرورت دارد دیپلمات‌ها و سیاستمداران کشورمان در سایر کشورها با رایزنان بازگرانی و اقتصادی کشور در ارتباط بسیار تنگاتنگی باشند واین همراهی و همکاری کاملا در میان سیاستمداران مستقر در سایر کشورها وجود داشته باشد، بنابراین لازم است مردان سیاست از دید اقتصادی قابل قبولی برخوردار باشند تا به اهداف اقتصادی خود در بازارهای هدف دست پیدا کنیم.

کد خبر 46358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =