بازگشایی دروازه های تجاری ایران و تاجیکستان با سفر آیت الله رئیسی به دوشنبه

رئیس اتاق ایران و تاجیکستان معتقد است: با سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران به جمهوری تاجیکستان تعامل برای آغاز تجارت با این کشور شروع شده که به طوری که می توان این سفر را عامل بازگشایی دروازه های تجارت میان تهران - دوشنبه محسوب کرد.

محمدحسین روشنک روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره برنامه دولت سیزدهم برای توسعه تعامل سازنده با کشورهای همسایه، افزود: سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به تاجیکستان نشان دهنده علاقه ویژه دولتمردان ایران برای برقراری مبادلات تجاری و اقتصادی با این کشور و دیگر همسایگان می باشد و تداوم این مراودات به نفع ایران و دیگر کشورهای منطقه است.

وی درباره چرایی کاهش تجارت ما با تاجیکستان در سال های اخیر طبق آمار رسمی، اظهار داشت: دلیل کاهش این نبوده که کالا به تاجیکستان نرفته بلکه به خاطر اختلاف موجود میان تاجیکستان و ترکمنستان بوده و چون امکان صدور مستقیم کالا از ایران به تاجیکستان نبود، مجبور شدیم کالاها را به کشورهای دیگر ارسال و از این طریق وارد تاجیکستان کنیم.

وی اضافه کرد: در واقع نه تنها حجم صادرات واقعی ما به تاجیکستان کاهش نداشته بلکه افزایش هم داشته اما آمار رسمی نشان می‌دهد که ما صادرات خود را به این کشور از دست دادیم چرا که کامیون از ترکمنستان نمی‌توانست به تاجیکستان برود.

رئیس اتاق ایران و تاجیکستان با بیان اینکه ما از نظر فرهنگی، اقتصادی و سیاسی رابطه بسیار خوبی با تاجیکستان داشته‌ایم، ابراز امیدواری کرد که با سفر رئیس‌جمهور به تاجیکستان زمینه افزایش صادرات بیشتر شود و از این پس شاهد اتفاقات مناسبی در این بخش از اقتصاد باشیم.

روشنک با بیان اینکه اساساً مداخلات خارج از حوزه رسمی برخی اشکالات را در روند صادرات بوجود آورده، گفت: در حدود چهار سال گذشته به دلیل بروز برخی مسائل جزئی در امور اقتصادی و سیاسی ما با تاجیکستان،  اقتصاد ما نیز تحت تاثیر تبعات نامطلوب قرار گرفت که امیدواریم با سفر رئیس جمهوری این نارسایی ها هرچه زودتر برطرف شود.

رئیس اتاق ایران و تاجیکستان اظهار داشت: نقش دیپلماسی اقتصادی در این حوزه بسیار اساسی است و نیروی فعال اقتصادی و بخش خصوصی باید در حوزه عملیاتی بتوانند اقدامات موثری انجام دهند، از سوی دیگر نقش دیپلماسی در این حوزه به‌ معنای آن است که مسیر و جاده را در این حوزه هموار کنند.

رئیس اتاق ایران و تاجیکستان توضیح داد: در حال حاضر عدم حضور مسئول امور بین‌الملل اتاق ایران و تاجیکستان و سایر مسئولان در این سفر، به دلیل عدم پیگیری مسئولان سفارت تاجیکستان بوده که متاسفانه در این زمینه کوتاهی کرده‌ و دعوت نکرده‌ اند. رسیدن به حجم تجارت پانصد میلیون‌ دلاری با تاجیکستان امکان‌پذیر است. با توجه به عضویت ایران در پیمان شانگهای شاهد توسعه روابط اقتصادی در این بخش خواهیم بود و با برنامه‌ریزی مناسب در این حوزه، حجم تجارت ایران با کشورهای همسایه بسیار بیشتر خواهد شد هرچند که تحقق این امر نیاز به تقویت دیپلماسی اقتصادی دارد.

کد خبر 46375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =