پور ابراهیمی چهار عامل عمده مشکلات اقتصادی ایران را اعلام کرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: عدم ثبات اقتصادی، نظام مالیاتی، بانکی و ساختارهای بیمه ای چهار مشکل عمده اقتصاد ایران از 97 تاکنون بوده است.

به گزارش اگزیم نیوز، «محمدرضا پورابراهیمی داورانی » دوشنبه شب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: با همکاری دولت و مجلس و رفع مشکلات موجود، شاهد تحولات و بهبود تدریجی شرایط اقتصادی در ایران خواهیم بود.

 نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت سیزدهم با تغییر رویکردهای حرفه ای و تخصصی در حوزه تجارت خارجی اقدامات خوبی را آغاز کرده است و پذیرش ایران در پیمان شانگهای نشان دهنده مسیر جدیدی است که کنار قدرت های بزرگ اقتصادی و انجام سرمایه گذاری متقابل با کشورهای عضو می تواند بهبود شرایط اقتصادی را برای ایران رقم بزند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همکاری در پیمان های اقتصادی با کشورهای منطقه و همسایه، حضور ایران در پیمان شانگ های و افزایش تولید با استفاده از ظرفیت های داخلی علیرغم تحریم های اقتصادی در توسعه اقتصادی ایران بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

پور ابراهیمی بیان کرد: با وجود تحریم فروش نفت، فروش فرآورده های نفتی تحریم نبوده است در حالی که با صادرات فرآورده های نفتی و پتروشیمی و فرآورده های پالایشگاهی می توانیم از ظرفیت های داخلی کشور برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی استفاده کنیم.

وی یادآور شد: توسعه ترانزیت در سر فصل خدمات برای ما بسیار اهمیت دارد و با توجه به سند همکاریهای تجاری 25 ساله بین ایران و چین باید از این ظرفیت با توجه به موقعیت ایرانی استفاده شود.

وی بیان کرد: پیش بینی ما این است که دولت سیزدهم در مسیر بهبود شرایط کسب و کار حرکت های خوبی را آغاز کرده است در حالی که در دولت یازدهم و دوازدهم دولت به جای توجه به ظرفیت های درون زا به ظرفیت های برونی توجه بیشتری داشت و به حوزه های داخلی توجه کمتری شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در اقتصادی ایران تاکید کرد و گفت: جذب منابع مالی برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در رشد و توسعه اقتصادی کشور اهمیت زیادی دارد در حالی که در طول سال های گذشته هرگونه سرمایه گذاری خارجی در کشور روند نزولی داشته است.

پورابراهیمی تصریح کرد: در جذب سرمایه گذاری های خارجی دولت سیزدهم پیشنهادات خوبی ارائه داده است و امیدواریم با رفع مشکلات اقتصادی از جمله مسایل مربوط به مالیات ارزش افزوده آینده اقتصاد ایران در مسیر رشد و توسعه اقتصادی گام بر دارد.

این نماینده مردم کرمان و راور در مجلس اظهار داشت: ما در حوزه مالیاتی در سال 1400 به دنبال این هستیم که مالیات بر اساس تولید در نظر گرفته شود تا ضمن جلوگیری از فرار مالیاتی مشکلات نظام مالیاتی اقتصاد ایران را نیز برطرف شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان به آماده سازی برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: ما در برنامه هفتم توسعه به دنبال این هستیم که با تشویق بنگاه های اقتصادی برای تولید بیشتر و کاهش مالیات این بنگاه ها، زمینه رشد و توسعه اقتصادی را در کشور فراهم کنیم.

** اقتصاد ایران طی ده سال گذشته 20 درصد کوچکتر شد

«وحید شقاقی» کارشناس اموراقتصادی در این برنامه تلویزیونی گفت: موتور محرک رشد اقتصادی انجام سرمایه گذاری است و به علت نبود سرمایه گذاری در طول 10 سال گذشته، اقتصاد ایران 20 درصد کوچکتر شده است.

وی گفت: در آخرین آمار بانک جهانی تولید ناخالص داخلی ایران در قدرت برابری خرید که قبلا رتبه 18 بودیم به رتبه 22 تنزل پیدا کردیم، زیرا میزان تولید ناخالص داخلی ایران از 1350 میلیارد دلار به 1100 میلیارد دلار در سال کاهش یافته است.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: متاسفانه اقتصاد ایران در دهه 90 کمترین رشد را داشته است اما امسال رشد اقتصادی ایران به 3.4 تا 4 درصد افزایش خواهد یافت و اگر تحریم ها بر داشته شود ممکن است رشد اقتصادی ایران به بیش از 8 درصد برسد.

شقاقی بیان کرد: آمارها نشان می دهد که متوسط رشد اقتصادی ایران در دهه 90 معادل صفر بوده است و در طول یک دهه اقتصاد ایران رشد و توسعه را تجربه نکرد و کرونا نیز مزید بر علت شد و هم اکنون اقتصادی ایران با کشورهای مشابه فاصله زیادی پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: عدم پیش بینی پذیر بودن، کاهش قدرت خرید مردم  و نبود سرمایه گذاری از موانع بزرگ رشد اقتصادی ایران است زیرا رشد و توسعه اقتصادی نیازمند رونق کسب و کار، افزایش سرمایه گذاری ها، مقابله با فساد و رانت و دیپلماسی قوی اقتصادی است.

کد خبر 46384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =