چهار عامل اصلاح روزهای اخیر شاخص کل بورس

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات می‌گوید بی تکلیفی نرخ ارز و مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام، زمزمه افزایش نرخ بهره بانکی و موضوع ورشکستگی شرکت «اِوِرگرند»چین و تاثیر آن بر بازار فولاد و سنگ‌آهن از جمله عوامل اصلاح بالای شاخص کل بورس در روزهای اخیر بوده‌اند.

محمد ثریانژاد روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز در خصوص از دست رفتن حمایت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس و بازگشت شاخص کل فرابورس به کانال ۲۱ هزار واحدی، اظهار داشت: در هفته‌های اخیر نرخ دلار به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر سهام و سرنوشت مذاکرات وین در خصوص بازگشت احتمالی آمریکا به برجام بدون تکلیف مانده‌اند و این ۲ موضوع بر روند اصلاحی بازار تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: دولت قصد تامین کسری بودجه و کنترل نرخ تورم را دارد و یکی از مسائل تاثیرگذار در این زمینه نرخ بهره بانکی است؛ در هفته‌های اخیر زمزمه افزایش نرخ بهره بانکی و همچنین نرخ اوراق بدهی وجود داشته است. سود بانکی و اوراق سودهای بدون ریسک هستند و در صورت جذاب‌تر شدن آن امکان جذب نقدینگی و خروج پول از بازار سرمایه وجود دارد.

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات درباره اینکه نرخ جذاب برای فروش اوراق چه نرخی می‌تواند باشد، گفت: در صورتی که دولت قصد جذاب کردن بازار بدهی، فروش اوراق و سپرده بانکی را داشته باشد، دست کم این نرخ باید به ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه در عین حال خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در روزهای اخیر بر روند معاملات در بازار سرمایه تاثیرگذار بوده، ورشکستگی شرکت ساختمانی «اِوِرگرند» چین بوده است؛ برخی از شرکت‌ها در حال بازپس گیری پیش پرداخت‌های خود از این شرکت بزرگ هستند و همین موضوع بر بهای جهانی فلزات از جمله فولاد و همین طور سنگ‌آهن تاثیر گذاشته است.

وی درباره اینکه براساس قانون بودجه امسال، دولت باید بخشی از کسری خود را از محل واگذاری سهم خود در شرکت‌های زیرمجموعه‌اش در بازار سرمایه تامین کند و با توجه به شرایط فعلی امکان موفقیت آن وجود ندارد، اظهار داشت: طبیعتا برای موفق شدن دولت در واگذاری دارایی‌های خود در بورس، باید بازار وضعیت با ثباتی داشته و حجم نقدینگی وارد شده به آن نیز مناسب باشد.

ثریانژاد افزود: در صورتی که بخواهیم در حال حاضر وضعیت قیمت سهام شرکت‌ها را به طور جداگانه و موردی بررسی کنیم، می‌بینیم که قیمت آنها نه بالاست و نه خیلی ارزان بلکه قیمت آنها به اصطلاح به قیمت خود رسیده است.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز(سه شنبه) ۳۶ هزار و ۵۳۵ واحد ریزش داشت و بار دیگر به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی بازگشت.

شاخص کل بورس که بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از محدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی تا بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی هم رشد کرده بود، در ادامه روند اصلاحی چند روز اخیر خود ۳۶ هزار و ۵۳۵ واحد دیگر (معادل ۲.۵۶ درصد) ریخت تا به یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۲۳۸ واحد برسد.

شاخص کل فرابورس هم امروز ۴۴۱ واحد افت کرد و ۲۰ هزار و ۷۲۴ واحد شد تا این شاخص هم کانال ۲۱ هزار واحدی را از دست داده باشد.

کد خبر 46398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =