توسعه صادرات می تواند نقش زیادی در تثبیت شرایط اقتصادی ایفا کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، توسعه صادرات غیرنفتی را دارای نقش مهم در تثبیت شرایط اقتصادی کشور دانست و گفت: در صورت ایجاد بسترهای لازم برای توسعه صادرات و تحقق این امر به طور قطع تحول زیادی در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی کشور ایجاد خواهد شد.

محمدحسین حیدری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با بیان آنکه توسعه صادرات نقش مطلوبی در رشد مثبت اقتصادی کشور خواهد داشت، افزود: مادامی که تولید تنها برای رفع نیازهای بازار داخل باشد، گردش مالی هیچ ارزش افزوده‌ای برای اقتصاد کشور نخواهد داشت پس دولت سیزدهم باید امکان افزایش حضور در بازارهای جدید را فراهم کند.

وی معتقد است: توسعه صادرات همچنین باعث تقویت تولید ملی، ارزش پول ملی، ارزآوری و اشتغالزایی که از مهم‌ترین پارامترهای توسعه‌یافتگی است و به دنبال آن موجب بالارفتن سطح زندگی مردم کشور خواهد شد.

حیدری بیان کرد: ورود هر یک دلار به کشور یعنی اضافه کردن یک قطره خون به بدن و جسم بیمار اقتصاد ایران، به خصوص اینکه در حال حاضر که به دلیل وجود تحریم‌ها و نارسایی های نامناسب اقتصادی، ارزش پول ملی در مقایسه با ارز رایج در تجارت بین‌المللی به شدت کاهش یافته، می‌تواند تاثیر بسزایی در تقویت پول ملی داشته باشد. علاوه بر آن، گسترش صادرات چرخ‌های تولید را با سرعت بیشتری می‌چرخاند و اشتغالزایی گسترده نیز ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: اگر واحدهای صنعتی، تنها با هدف تامین نیاز بازار محصول تولید کنند به معنای آن است که سرمایه تنها از بخشی به بخش دیگر منتقل می‌شود، بدون آنکه ارزآوری و یا افزایش پول ملی حاصل شده باشد اما در صادرات، ارزآوری صورت می‌گیرد و این یعنی سرانه درآمدی کشور افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل صادرات نقش زیادی در رشد مثبت و چشمگیر اقتصاد دارد.

حیدری با اشاره به موقعیت اقتصادی کشور و وجود تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ملی، ادامه داد: هر کشوری برای اینکه به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کند باید به تولید کالاهایی که سبب افزایش صادرات می‌شود، توجه ویژه داشته باشد.

وی با بیان اینکه اکثر کشورهای توسعه یافته، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی خود را از محل صادرات تامین می‌کنند، اظهار داشت: در واقع یکی از محورهای توسعه آنها تولید کالا و خدمات برای صادرات است، زیرا وقتی کالایی صادر می شود به این معناست که تولید آن کشور، چنان کیفیتی دارد که می تواند بازارهای بین المللی را به دست آورد و بازار ملی و بین المللی را تصاحب کند. بنابراین صادرات یکی از عوامل مهم ثبات اقتصادی کشورها محسوب می‌شود که توجه ویژه‌ای به آن دارند.

عضو اتاق بازرگانی اراک در پایان حمایت دولت از تولیدکنندگان بخش‌های مختلف را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: در شرایط کنونی دولت باید به عنوان حامی، زمینه را برای افزایش تولید واحدهای صنعتی و تولیدی فراهم کند تا چرخ‌های تولید با رونق بیشتری بچرخند و این موضوع در مواجهه با تولیدات معدنی کشور از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.

کد خبر 46499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =