سیاست‌های سختگیرانه حاکمیتی سبب تبدیل واحدهای صنعتی به خانه‌باغ شده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با انتقاد از سیاست های سختگیرانه دستگاههای اجرایی در زمینه فعالیت های اقتصادی، گفت: متاسفانه تصمیمات حاکمیتی در بخش های مختلف اقتصادی تا حدی سخت بوده که سبب شده در عمل بسیاری از واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی به انبار مواد غذایی و یا خانه باغ تبدیل شوند.

عدنان کرمی‌نسب روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، بخشی از ضعف‌های موجود در ساختار نظام بانکی و پولی کشور را برشمرد و افزود: عملکرد این بخش برعکس همه کشورهای توسعه یافته دنیا، به جای آنکه حامی حوزه های تولید و صادرات باشد، متاسفانه مانع از تسهیل فرآیند اجرای این نوع فعالیت هاست.

وی با اشاره به لزوم بهره‌مندی از تجربیات کشورهای موفق در حوزۀ اقتصاد، بیان کرد: در چین با آن بازار بزرگ مالی و جمعیت میلیاردی، دولت علاوه بر اینکه به واحدهای تولید وام کم‌بهره و به عبارت بهتر، بی‌بهره می‌پردازد، صادرکننده را از دادن مالیات معاف می‌کند و حتی تسهیلات و مشوق‌های بیمه‌ای نیز برای واحدهای صنعتی و تولیدی در نظر می‌گیرد؛ در نتیجه هم اقتصادشان به پویایی رسیده و هم اشتغالزایی گسترده‌ای شکل گرفته است.

کرمی‌نسب ادامه داد: در چنین روندی قیمت تمام‌شدۀ محصولات چینی با افت چشمگیری مواجه شده و بازار داخلی و بین‌المللی را تشنۀ محصولات چینی کرده که همین عامل باعث شده که به عنوان رکن رشد مثبت اقتصادی، نظام اقتصادی چین را دچار تحول بزرگ و مثبت کند.

وی یادآور شد: سیاست‌های اقتصادی دولت به شکلی بود که نه در شعار بلکه در عمل بسیاری از واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی به انبار مواد غذایی و یا خانه باغ تبدیل شده‌اند، اشتغال از بین رفته و صنایع با کمترین نیروی ممکن در حال فعالیت هستند. در چنین شرایطی طبیعی است باید شاهد رشد منفی اقتصاد و کاهش سرمایه‌گذاری تا کمترین میزان باشیم.

کرمی‌نسب افزود: در ایران نظام بانکی به عنوان یک فعال اقتصادی قدرتمند وارد بازار حتی ساخت و ساز می‌شود و روند بازار را به شکل دلخواه تغییر می‌دهد و هر آن اراده کند می‌تواند منابع مالی‌ مورد نیاز خود را از محل افزایش سود بانکی و جذب نقدینگی از مردم تأمین کند.

وی گفت: نحوۀ بانکداری در ایران نه‌تنها اسلامی نیست بلکه با هیچ یک از نگرش‌های اقتصادی قبول شده در جهان نیز تطابق ندارد.

کرمی‌نسب با اشاره به نقش بانک‌ها در اختلالات نظام اقتصادی کشور، گفت: در بسیاری از موارد بانک‌ها از اعطای تسهیلات مالی به تولیدکننده و صادرکننده طفره می‌روند.

وی افزود: وظیفه و رسالت بانک‌ها در ایران دچار انحراف شده تا جایی که امروزه بانک‌ها به محلی برای جذب سرمایه‌های مردمی برای صرف آن در امور اقتصادی خود بانک‌ها تبدیل شده‌اند. در واقع بانک در ایران به عنوان یک بنگاه قدرتمند مالی خود را مطرح کرده که می‌توانند با پشتوانۀ سودهای بالای بانکی، سرمایه‌های مردمی را جذب و معادلات بازار سرمایه را بهم بزنند.

کرمی‌نسب ادامه داد: برخی از بانک‌ها حتی سود سپرده‌گذاری را بالاتر از نرخ مصوب بانک مرکزی پرداخت می‌کنند؛ به عنوان نمونه سود ۲۴ درصدی را در قالب ۱۸درصد قانونی واریز و مابقی را به صورت سکه، به مشتری پرداخت می‌کنند و با این کار حتی قوانین بانک مرکزی را دور می‌زنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به لزوم اصلاح نظام پولی، بانک را منشاء همۀ فسادهای مالی دانست و تصریح کرد: سرچشمه همه فسادهای بزرگ مالی در سال‌های اخیر را باید در اداره برخی از بانک‌های کشور جستجو کرد و تا این ساختار و سیستم اصلاح نشود، فسادهای مالی همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ابزار قدرت در اقتصاد ایران در اختیار بانک‌ها است، تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته تعریف و رسالت بانک به گونه‌ای است که حامی تولیدکننده و صنعتگر باشد نه اینکه خودش به عنوان یک بنگاه در همۀ بخش‌های اقتصادی ورود پیدا کرده و به عنوان یک ذینفع سرمایه‌گذاری و فعالیت کند. این نحوۀ بانکداری در ایران نه‌تنها اسلامی نیست بلکه با هیچ یک از نگرش‌های اقتصادی قبول شده در جهان نیز تطابق ندارد.

کرمی‌نسب در انتها با بیان اینکه برخی بانک‌ها نیز مثل بانک توسعه صادرات ایران تسهیلات خوبی را در جهت تسهیل صادرات و رونق تولید در اختیار صادرکنندگان قرار داده اند، گفت: طی سال‌های اخیر این بانک توانسته نظر مساعد بسیاری از صادرکنندگان و تجار را به خود جلب کند، اما نیاز است که بانک‌های دیگر نیز در این راستا گام‌های مثبتی بردارند.

کد خبر 46509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =