میانگین قیمت هر متر آپارتمان در تهران به ۳۱.۷ میلیون تومان رسید

بانک مرکزی گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در شهریورماه امسال را اعلام کرد که براساس آن متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران ۳۱۷ میلیون ریال بوده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در شهریورماه ۱۴۰۰ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

براساس این گزارش متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۱۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل از آن ۲.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش در بین مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۶۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن نیز با ۱۵ میلیون تومان مربوط به منطقه ۱۸ بوده است. این ارقام نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۳۵.۷ و ۴۴.۳ درصد افزایش نشان می‌دهند.

براین اساس، در شهریورماه سال ۱۴۰۰، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به حدود ۷ هزار و ۷۸۹ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۴۱.۶ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸.۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

از مجموع ۷ هزار و ۷۸۹ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۳.۰ درصدی بیشترین سهم را داشته‌اند که این رقم در مقایسه با شهریورماه سال قبل ۵ واحد درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر سهم واحدهای با قدمت بالا در سایر گروه‌ها شامل ۶ تا ۱۰ سال، ۱۱ تا ۱۵ سال، ۱۶ تا ۲۰ سال و بیش از ۲۰ سال افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در شهریورماه امسال حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۲ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است.

همچنین مناطق ۱۰ و ۲ به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۰ و ۸.۷ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در مجموع ۷۲.۶ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در آخرین ماه فصل تابستان مربوط به ۱۰ منطقه ۵، ۱۰، ۲، ۴، ۱۴، ۷، ۸، ۱، ۱۵ و ۱۱ بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۷.۴ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

تحولات اجاره بهای مسکن

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در شهریورماه امسال نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۴۲.۸ و ۴۵.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ است.

کد خبر 46607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =