کاهش ۷۰ درصدی بارش‌ها در حوزه آبریز شرق

شرکت مدیریت منابع آب ایران بعد از وقفه‌ای طولانی، گزارش وضعیت بارش‌های سال آبی گذشته (مهرماه۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) را منتشر کرد که براساس آن حوضه آبریز مرزی شرق با کاهش ۷۰ درصدی بارش‌ها، کم بارش‌ترین حوضه آبریز کشور شناخته شد.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران خبر از بررسی مقایسه ای سال آبی گذشته و سال قبل تر داده است که بر اساس این بررسی مقایسه‌ای، سال آبی گذشته و سال ماقبل آن، حوضه‌های آبریز مرزی شرق با ۷۰ درصد، قره قوم با ۶۴ درصد، فلات مرکزی با ۵۷ درصد و خلیج فارس و دریای عمان با ۵۳ درصد بیشترین کاهش بارش را به خود اختصاص داده‌اند.

استان‌های کم باران 

براساس این گزارش استان‌های سیستان و بلوچستان با ۳۵.۲، کرمان با ۷۴.۱، هرمزگان با ۷۸.۹، خراسان رضوی با ۹۶.۷ و فارس با ۱۶۹.۸ میلی‌متر کم‌ترین میزان بارندگی تجمعی را به خود اختصاص داده‌اند.

حوضه‌های آبریز با بارندگی خوب

بر این اساس، حوضه‌های آبریز دریای خزر با ۳۴۰.۱ میلی‌متر، دریاچه ارومیه با ۲۹۳.۴ میلی‌متر، خلیج فارس و دریای عمان با ۲۰۹.۹ میلی‌متر، قره قوم با ۱۰۳.۷ میلی‌متر، فلات مرکزی با ۱۰۰.۷ میلی‌متر و مرزی شرق با ۴۴ میلی‌متر به‌ترتیب بیشترین بارندگی را به نام خود ثبت کرده است. 

کم بارش‌ترین سال ۵۰ ساله اخیر ۱۵۷.۷ میلیمتر بارندگی داشت

بر اساس آمار دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ایران، سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در حالی به پایان رسید که این سال با متوسط ۱۵۷.۷ میلی‌متر بارندگی جزو کم‌بارش‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال گذشته بوده است.

این رقم نسبت به سال آبی ماقبل با میزان بارش ۳۱۷.۷ میلی‌متر حدود ۵۰ درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلندمدت ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

با نگاهی به گزارش مقایسه‌ای که از بارش‌های سال گذشته ارائه شده، از میزان ۱۵۷.۷ میلی‌متر متوسط بارندگی در کشور، بیشترین بارش طی فصل زمستان با ۱۱۳.۹ میلی‌متر به ثبت رسیده است.

سهم فصل پاییز از این میزان بارندگی حدود ۶۳ میلی‌متر، بهار ۶۲.۸ میلی‌متر و تابستان نیز ۱۲ میلی‌متر گزارش شده است.

بر این اساس، ۴۵ درصد از مجموع بارش‌های کشور مربوط به فصل زمستان بوده و بارندگی نسبتا مناسب در این فصل باعث شد، زمستان برای بالا بردن آمار نزولات آسمانی و جبران نسبی کسری منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور موثر باشد.

فصل‌های بهار و پاییز هر کدام ۲۵ درصد و فصل تابستان نیز تنها ۵ درصد در کل بارندگی کشور در سال گذشته نقش داشته‌اند.

نکته جالب و قابل توجه گزارش آماری دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ایران این است که حجم بارندگی‌های ۵۰ سال گذشته فقط در دو سال آبی ۱۳۷۸ و ۱۳۸۶ کمتر از امسال بوده است.

کد خبر 46622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =