توسعه اقتصادی بدون توجه به روابط دیپلماتیک عملی نخواهد شد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام معتقد است: در دنیای امروز توسعه مبادلات اقتصادی در عرصه بین‌المللی وابستگی زیادی به مسائل سیاسی و روابط دیپلماتیک میان کشورها دارد بطوریکه اصلاح روابط سیاسی، می تواند بعنوان گام نخست، نقش مهمی در گسترش مراودات تجاری بین کشورها ایفا کند.

اکبر ابراهیم‌نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، بازنگری در نگاه واقع بینانه به موضوع گسترش صادرات بخصوص با کشورهای همسایه را خواستار شد و افزود: در سال‌های اخیر بازار صادراتی به شکلی توصیف شده که گویا کشورهای همسایه اولویت تأمین نیازهای خود را به محصولات ایرانی داده‌اند در حالی که تجربه نشان داده این موضوع اصلاً صحت ندارد.

وی افزود: اغلب کشورهای همسایه عرب‌زبان هستند و این کشورها هرگز محصولات ایرانی را در اولویت خرید خود قرار نداده و نمی‌دهند و تنها زمانی با تاجر ایرانی مراوده دارند که نتوانند نیاز خود را از کشور دیگری تأمین کنند و یا قیمت‌ تمام‌شده محصول ایرانی به حدی پایین باشد که آنان را به این تجارت ترغیب کند.

ابراهیم‌نژاد ادامه داد: این موضوع البته درباره کشورهای فارسی‌زبانی مانند تاجیکستان نیز مصداق دارد. به عبارت بهتر باید گفت که حجم مبادلات تجاری با کشورهای همسایه بسیار کمتر از چیزی است که آمار نشان می‌دهد که اگر این آمار درست بود و نوعی بازی با اعداد نبود، نباید در کشور مشکلاتی اعم از بیکاری و کاهش اشتغال‌زایی، تورم افسارگسیخته، کاهش تولید و یا مشکلات ارزی تا این حد فراگیر بود.

این فعال اقتصادی با اشاره به مقتضیات تجارت، گفت: باید با نگاه واقع‌بین، سیاست‌ها و رویکردهای دولت در موضوع صادرات اصلاح شود وگرنه با تداوم این روند قطعاً در آینده‌ نزدیک این بخش دچار نارسایی های متعددی خواهد شد.

ابراهیم‌نژاد تأکید کرد: درآمد ارزی و بازگشت ارز به چرخه اقتصادی و کمک به کارآفرینی، تولید و توزیع ثروت، برقراری عدالت اجتماعی، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم تنها بخشی از کارکردهای اصلی صادرات است و لذا تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه در کشور را به دلیل همین برکاتی که فعالیت آن‌ها در پی دارد باید مانند دیگر مفاخر علمی و هنری مورد تجلیل و تقدیر قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر با گسترش شیوع ویروس کرونا و تحریم ‎های شدید نفتی صادرات و تامین ارز از این ناحیه با مشکلاتی مواجه شده، یکی از راهکارهایی که می‌تواند موجب تحقق شعارهای تولید و بهبود ثروت در کشور شود، رونق صادرات غیرنفتی است لذا باید برای افزایش تولید و صادرات در بخش‌های مختلف اقتصادی برنامه ‎‎ریزی های مناسب صورت گیرد.

ابراهیم‌نژاد در پایان اظهار داشت: یکی از مهمترین موانع و مشکلات داخلی بر سر راه توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی، تعدد بخشنامه‌ها و آیین نامه‌هایی است که آثار منفی عمیقی بر صادرات کشور گذاشته و خواهد گذاشت که لازم است راهکارهای مناسبی برای رفع موانع پیش روی صادرکنندگان اتخاذ شود.

کد خبر 46665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =