گسترش صادرات باعث ثبات اقتصادی کشور می‌شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، نقش توسعه صادرات را در ایجاد ثبات اقتصادی کشور بسیار مهم ذکر کرد و گفت: افزایش صادرات هم سبب برقراری توازن در تراز تجاری، رونق تولید و ایجاد اشتغال که از مهم‌ترین پارامترهای توسعه‌یافتگی می باشند، خواهد شد.

حمیدرضا صالحی سلمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با بیان آنکه صادرات سبب تحول چشمگیر در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی شده است؛ افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند بدون توجه ویژه به بخش صادرات، در رونق تولید و افزایش فرصت های شغلی به موفقیت برسد.

وی اظهار داشت: امروز تنها کشورهایی می‌توانند در بخش تولید خود توسعه و رونق ایجاد کنند که بتوانند بازارهای جدید و بزرگی در جهان را برای عرضه و فروش محصولات خود ایجاد کنند.

صالحی سلمی بیان کرد: هر کشور برای دستیابی به پیشرفت صنعتی ابتدا باید بستر توسعه تولید کالا و خدمات موثر در افزایش صادرات را فراهم کند و تاکنون مشاهده کرده ایم که تمام کشورهای توسعه یافته، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی خود را از محل صادرات تامین می کنند یا اینکه یکی از محورهای توسعه آنها تولید کالا و خدمات برای صادرات است.

وی تصریح کرد: وقتی کالایی صادر می‌شود نشان از کیفیت بالای تولید آن کشور دارد که توانسته بازارهای بین المللی را به دست آورد، بنابراین صادرات یکی از عوامل مهم در ثبات اقتصادی کشورها محسوب می شود که دولت سیزدهم باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد.

صالحی سلمی با بیان آنکه یافتن بازارهای بزرگ به معنای افزایش تولید در کشور است، نقش رونق تولید را در کاهش هزینه های تمام شده تولید بسیار زیاد عنوان کرد و افزود: همین عامل به عنوان یک مزیت رقابتی در بازار سرمایه محسوب می‌شود و می‌تواند رهاورد مالی مطلوبی برای واحدهای تولیدی داشته باشد. این واحدها نیز با این افزایش درآمد، بخش تحقیق و توسعۀ خود را به منظور بهبود کیفیت و رسیدن به استانداردهای بالاتر فعال‌تر می‌کنند و بخش بزرگتری از بازار و سهم بیشتری از تولید را به خود اختصاص می‌دهند.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: این روند به صورت چرخه‌ است و تمام بخش‌های آن زنجیروار به یکدیگر متصل هستند و حتی زمینه را برای ورود فناوری جدید ایجاد می‌کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: در دنیای امروز اگر تمام دروازه‌های وارداتی کشور بسته شود و قرار باشد تمام نیازهای داخل از محل تولید داخل تامین شود بتدریج بازار اشباع و تولید کاهش خواهد یافت و در کنار آن نیز به دلیل فقدان رقابت، کیفیت نیز افت می‌کند.

صالحی سلمی در پایان گفت: در این روند چون مبادله‌ای صورت نمی‌گیرد، به تدریج صنعت فرسوده و فناوری کهنه خواهد شد و در همۀ این موارد یعنی، در اقتصاد بسته، کیفیت و کمیت کاهش و قیمت تمام شده افزایش خواهد یافت.

کد خبر 46724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =