تحقق وعده رییس جمهوری؛ بازگشایی مرزهای سیستان پس از ۱۶ سال

وعده بازگشایی مرزهای سیستان بعد از سفر رییس جمهوری به سیستان و بلوچستان تحقق پیدا کرد تا مرزهای این منطقه با گذشت ۱۶ سال باز و شرایط اقتصادی ساکنانش را متحول کند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، رییس جمهوری در سفر خود به سیستان و بلوچستان از بازگشایی مرزهای سیستان خبر داده بود تا روزنه‌ای باشد برای افزایش مبادلات تجاری و اتفاقاتی که آینده‌ی متفاوت برای این منطقه و مردمانش ایجاد خواهد کرد.

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان با اشاره به بازگشایی مرزهای سیستان پس از ۱۶ سال در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: خوشبختانه در روزهای گذشته  هفته‌ها تلاش مسوولان منطقه ای و محلی با تاکید ویژه مسعود مدرس خیابانی استاندار و اختیاراتی که به گروه دادند نتیجه گرفت و بالاخره توانستیم با مقامات محلی کشور افغانستان توافق دوجانبه‌ای داشته باشیم که باعث  بازگشایی و شروع دادوستد در دوطرف مرز به نفع مردم است.

مبین‌علی میر افزود: در نتیجه این توافق درب مستقل بازارچه مرزی میلک بازگشایی شد و مردم ما پس از ۱۶سال می‌توانند به مانند سایرنقاط کشور از عواید مرز تا شعاع ۵۰کیلومتری بهره‌مند شوند.

وی درخصوص وضعیت بازارچه مرزی گمشاد و بش دلبر نیز گفت: خوشبختانه روز گذشته گفت‌وگوها درخصوص بازگشایی بازارچه مرزی گمشاد هم مثبت بود و این بازارچه نیز از روز شنبه فعالیتش را آغاز خواهد کرد اما در خصوص مرز بش دلبر برخی ملاحظات محیط زیستی وجود دارد که بازگشایی را هم‌اینک غیرممکن کرده که در صورت حل و موافقت سازمان محیط زیست این مرز هم امکان بازگشاییش فراهم است.

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بازگشایی مرز سیستان به روش کوله‌بری فرصت اشتغال بیش از ۲هزار سیستانی را بصورت مستقیم فراهم می‌کند افزود: در طرح کوله‌بری ساکنان مرز سیستان تا شعاع ۵۰ کیلومتری می‌توانند به مانند غرب کشور از امتیازات دیده شده در قانون استفاده کنند به این صورت که ابتدا یک نفر بصورت تجمیعی کالاهای خاصی را که تنها با رویه کوله‌بری اجازه ورود دارند از مرز سیستان بدون اخذ عوارض وارد می‌کند.

وی ادامه داد: سپس علاوه بر اینکه در مرز این کالاها از طریق کارت‌های مرزنشینی بصورت جزیی وارد کشور می‌شود و هر خانواده چهار نفره مرزنشین روستایی می‌تواند در ماه ۲ونیم میلیون تومان با کارت خود از این راه کسب درآمد کند.

میر با اشاره به اینکه می‌توانیم امیدوار باشیم که به مانند مرزهای غربی کشور مجددا رونق کسب و کار و مهاجرت معکوس مردم در این منطقه انجام پذیرد تصریح کرد: پس از ساخت جاده از بازارچه تا بندرک کشور افغانستان شروع رسمی فعالیت‌ها را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: کشور افغانستان پای کار آمده است و دیگر هیچ مشکلی در میان راه نیست و طی روزهای آینده پس از تکمیل جاده، مردم سیستان می‌توانند پس از سال‌ها مجددا از مرز سود ببرند.

میر ضمن تاکید بر اینکه مرز سیستان پس از ۱۶ سال مجددا با همت و وحدتی کم‌نظیر بین سازمان‌ها و ادارات و گروه‌های مختلف در حال بازگشایی به نفع مردم و دست یکسری افراد خاص از آن کوتاه شده است بیان کرد: سال‌ها بود که مردم ما از مرز هیچ بهره‌ای‌ نبرده بودند اما تلاش‌ها و دیپلماسی چند ماه اخیر بالاخره با حضور و حمایت ویژه رییس جمهوری  و استاندار، سیستم های امنیتی از جمله وزارت اطلاعات و قرارگاه قدس جنوب شرق کشور، مرزبانی، سازمان صمت و گمرک درحال نتیجه‌گیری به نفع مردم است و بزودی نتیجه اقدامات در مرز را مردم منطقه احساس خواهند کرد.

وی در مورد وضعیت بازارچه‌های جنوب سیستان و بلوچستان نیز گفت: بازارچه کوله‌بری میرجاوه بصورت محدود فعالیتش را شروع کرده که با تکمیل زیرساخت‌ها شاهد رونق و شکوفایی این مرز خواهیم بود.

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان افزود: بزودی علاوه بر حوزه سیستان و میرجاوه در حوزه شهرستان گلشن و جالق در حوزه شهرستان سراوان رویه کوله‌بری، بازارچه مرزی کوهک روش کوله بری و خرده‌فروشی، همچنین در حوزه شهرستان راسک بازارچه مرزی پیشین رویه خرده فروشی، بازارچه مرزی ریمدان در حوزه شهرستان دشتیاری رویه خرده فروشی و با تکمیل زیر ساخت‌ها دربازارچه مرزی پسابندر ورود کالا با روش ملوانی انجام خواهد شد.

کد خبر 46856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =