شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی ۱.۹ درصد شد

پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اعلام کرد که شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در شهریورماه با اندکی بهبود نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱.۹ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، پژوهشکده پولی و بانکی در گزارشی شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی را براساس صورت ماهانه گزارش تولید بیش از ۲۷۰ شرکت صنعتی پذیرفته شده در بورس و فرابورس بررسی کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص مستخرج از داده‌های این شرکت‌ها هم راستا با شاخص تولید صنعتی کل کشور است و لذا در زمانی که شاخص‌های رسمی کل کشور با تاخیر منتشر می‌شوند و تواتر فصلی، دارند می‌تواند جایگزین خوبی برای آنها بوده و وضعیت تغییرات ماهانه صنعت را نشان دهد.

براساس این گزارش، بعد از کاهش رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در تیرماه و مردادماه که رشد این شاخص را به محدوده صفر درصد (نسبت به مدت مشابه سال قبل) رسانده بود، رشد این شاخص در شهریورماه (نسبت به مدت مشابه سال قبل) اندکی بهبود داشته و به ۱.۹ درصد رسیده است.

امسال تولید صنعتی رشد مثبتی داشته و اردیبهشت‌ماه به نرخ رشد ۶.۸ درصد و در خردادماه به ۷.۷ درصد رسید. این روند افزایشی در تیرماه البته متوقف شد و رشد شاخص تولید در این ماه به ۳.۱ درصد رسید.

آمار تولید شرکت‌های بورسی در مردادماه نیز نشان می‌دهد که روند کاهشی رشد تولید که در تیرماه شروع شده در مردادماه نیز ادامه پیدا کرده و به محدوده صفر رسیده است. با این حال در شهریورماه این روند تداوم نیافت و رشد شاخص تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱.۹ درصد رسید.

پژوهشکده پولی و بانکی در گزارش خود می‌نویسد: بررسی شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که در ۱۴ ماه اخیر شاخص تولید این شرکت‌ها در بازه ۱۰۰ تا ۱۰۵ در نوسان بوده و نشان می‌دهد که میزان تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به سال پایه شاخص (۱۳۹۵) رشد محسوسی نداشته است.

محدودیت‌های تامین برق برای صنایع سیمان و فولاد در شهریورماه نیز باعث رشد منفی شاخص تولید این صنایع شد، به طوری که صنعت فلزات اساسی و کانی‌های غیرفلزی به ترتیب رشد منفی ۱.۵ و ۲.۴ درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند. البته این رشد منفی که این صنایع در ماه‌های تیر و مرداد تجربه کردند، کمتر بوده است.

علاوه بر این کاهش موجودی انبار در صنعت فلزات اساسی نشان می‌دهد که تقاضا برای محصولات این صنعت از تولید آنها پیشی گرفته است.

صنعت محصولات شیمیایی در شهریورماه مشابه ماه‌های اخیر رشد تولیدی نزدیک به صفر داشته است. این در حالی است که فروش این صنعت در ماه‌های اخیر کمتر از تولیدش بوده که منجر به افزایش موجودی انبار در این صنعت شده است. صنعت خودروسازی و قطعات نیز کماکان رشد تولید بالای ۱۰ درصد (نسبت به مدت مشابه سال قبل) خود را حفظ کرده است و رشد فروش در این صنعت بیشتر از رشد تولید بوده است.

برای مطالعه متن کامل این گزارش، اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 46917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =