اولویت کشورهای حوزه اوراسیا در تجارت خارجی ایران

رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با معاون وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان گفت: کشورهای حوزه اوراسیا در اولویت تجارت خارجی ایران قرار داشته و در میان کشورهای اوراسیا، روسیه و قزاقستان از جایگاه ممتازی برخور دارند.

به گزارش اگزیم‌نیوز از سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان پاک در دیدار با کایرات توربانف، معاون وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان که به تهران سفر کرده است، با اشاره به رویکرد متفاوت و جدی دولت جدید در ایران به توسعه روابط تجاری با کشورهای منطقه و همسایگان، اظهار داشت: این موضوع نه تنها در وزارت صنعت، بلکه از سوی شخص رئیس جمهوری نیز به صورت مکرر در برنامه های انتخاباتی اعلام شده و بر اهمیت آن اذعان شده است.

وی افزود: طبق دستور و تاکید رئیس جمهوری، توسعه تجارت با همسایگان پیگیری شده و بر مبنای آن برنامه ای برای سازمان توسعه تجارت تدوین شده است. براین اساس، توسعه مناسبات تجاری و بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت های موجود دو طرف، در دستور کار قرار دارد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: قزاقستان بازار مناسبی برای محصولات ایران به شمار می‌رود و در عین حال نیز این کشور توان رفع بسیاری از نیازهای کشور ما را دارد.

پیمان‌پاک تصریح کرد: آمار پایین تجارت دوجانبه متناسب با هدف‌های دو طرف نیست و افزایش حجم مبادلات دوجانبه مهمترین هدف در راستای توسعه روابط تجاری محسوب می‌شود که این امر عزم جدی طرفین را می‌طلبد.

وی با تاکید بر اینکه توافقات دو و چند جانبه در حوزه بانکی، لجستیکی و تجاری از راهکارهای رفع سریع موانع است، گفت: لازم است کانال مالی دو جانبه به منظور غلبه بر مشکلات تحریمی ایجاد شود که در این زمینه پیشرفت های قابل توجهی با همکاری طرف قزاق داشته ایم.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سفر قریب الوقوع هیات بزرگ ایرانی به قزاقستان جهت هماهنگی های بیشتر، تاکید کرد: نمایشگاه توانمندی های قزاقستان در ایران و همچنین نمایشگاه توانمندی های ایران در قزاستان نیز باید بر پا شود.

در ادامه این نشست، کایرات توربانف، معاون وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان نیز با تاکید بر اهمیت ابعاد این دیدار که نشات گرفته از رویکرد توسعه منطقه ای قزاقستان است، گفت: کرونا موجب محدودیت هایی شد که مانع از پیشبرد برنامه های از پیش طراحی شده توسعه ای دو طرف شد.

وی افزود: با توجه به جایگاه با اهمیت سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان تنظیم کننده تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران، تلاش کردیم تا با همکاری و هماهنگی موانع موجود را از میان برداریم، از جمله طی این سفر ملاقات های بسیاری با هدف بررسی مشکلات بخش های مختلف و مانع زدایی همه جانبه از توسعه تجارت طرفین صورت گرفت.

معاون وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان ادامه داد: این دیدارها با حضور هیاتی شامل بیش از ۲۰ نماینده از شرکت های بزرگ قزاق با بخش خصوصی و دولتی ایران برگزار شده که نشانگر اشتیاق و عزم دو طرف به توسعه روابط تجاری است.

توربانف همچنین پیشنهاد کرد با تسریع در برنامه های مشترک به ویژه مقدمات هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ضرر زمان از دست رفته در دوران کرونا جبران شود.

برگزاری هفدهمین اجلاس مشترک همکاری های اقتصادی ایران و قزاقستان، موضوع تهاتر، تقویت مبادلات تجاری از طریق دریای خزر و توسعه همکاری ها در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اکو و همچنین  اعلام آمادگی در حوزه سوآپ انرژی از جمله مباحث محوری مورد گفتگو در این دیدار بود.

کد خبر 46947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =