سفیران چهار کشور خارجی در بازدید از ظرفیت‌های استان مرکزی چه گفتند؟

سفرای کشورهای چک، اندونزی ،آفریقای جنوبی، بنگلادش و دبیر اول سفارت تاجیکستان در ایران با حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی سنگ محلات و بازدید از توانمندی‌های این استان بر توسعه همکاری‌های ۲ جانبه اقتصادی تاکید کردند.

به گزارش اگزیم نیوز، سفرای کشورهای چک، اندونزی، آفریقای جنوبی، بنگلادش و دبیر اول سفارت تاجیکستان در ایران شامگاه سه‌شنبه پس از آیین افتتاحیه نمایشگاه بین المللی صنعت سنگ محلات در دیدار با استاندار مرکزی بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران و استان مرکزی تاکید کردند.

استاندار مرکزی در این نشست گفت: پیشنهاد می‌شود کمیته دائمی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان تشکیل و نتایج سفر، پیشنهادات و ظرفیت‌های کشورهای هدف مورد بررسی قرار گیرد تا در خصوص ماموریت‌های اقتصادی ۲ کشور یک برنامه ریزی دقیقی  انجام شود.
«سیدعلی آقازاده» با اشاره به افتتاح نمایشگاه بین المللی سنگ نیم ور محلات افزود: در این نمایشگاه یک صدم ظرفیت صنایع و معادن استان مرکزی در معرض نمایش قرار گرفته بود و امید است تعامل و همکاری استان با کشورهای دیگر و سرمایه گذاران خارجی گسترده تر شود و  از ظرفیت‌های استان بیشترین بهره‌گیری صورت گیرد تا دستاوردهای این سفرها برای مردم و کشورهای دوست ملموس تر باشد.
وی تاکید کرد: انتظار می‌رود کمیته تشکیل شده صرفا برای استان و کشور مورد هدف باشد و تفاهمنامه ای میان استان و سرمایه گذاران منعقد شود.

استاندار مرکزی بیان کرد: جای خرسندی است که سفیر آفریقای جنوبی ۲ مرتبه به استان مرکزی سفر کرده‌اند و نخستین سفر سفیر جمهوری چک در ایران، به استان مرکزی بوده است.

تحت تاثیر نمایشگاه سنگ محلات قرار گرفتم

سفیر کشور بنگلادش در ایران گفت: به دلیل کیفیت و تنوع مناسب تحت تاثیر نمایشگاه سنگ محلات قرار گرفتم.

اعظم سارکر افزود: در کشور بنگلادش ساخت و ساز رونق دارد و محصولات این نمایشگاه می‌تواند در کشورمان مورد استفاده قرار گیرد.
وی گفت: متاسفانه تجار بنگلادشی از تنوع محصولات استان مرکزی بی اطلاع هستند. 
سفیر کشور بنگلادش در ایران گفت: در ژانویه آتی در بنگلادش نمایشگاهی دایر خواهد شد که از فعالان صنعت سنگ استان مرکزی برای حضور در نمایشگاه دعوت می‌شود.
سارکر افزود: پیشنهاد سرمایه‌گذاری و همکاری ۲ جانبه برای هر دو طرف داریم زیرا سرمایه‌گذاری سبب تولید محصولات با کیفیت می‌شود.
وی اظهار داشت: امید است با سفر نمایندگان اتاق بازرگانی اراک به بنگلادش، سرمایه‌ گذاری مشترک و همکاری‌ها اتفاق افتد.
سفیر بنگلادش در ایران گفت: تجار استان مرکزی به سرمایه گذاری در بنگلادش توجه بیشتری داشته باشند تا زمینه همکاری‌های چند جانبه نیز توسعه یابد.
سارکر افزود: در کشور ما منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که مزایایی برای سرمایه گذاران قایل است تا ورود به بازارهای بزرگ تسهیل شود.

ظرفیت‌های برتر استان مرکزی را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی به کشورم منتقل می کنم

سفیر کشور چک در ایران گفت: در سفر به استان مرکزی با جنبه‌های مختلف این استان آشنا شدم و اطلاعات مطلوبی از پتانسیل‌های استان کسب کردم که آنها را به کشورم منتقل خواهم کرد.
یوزف ریختار افزود: در بازدید از شرکت ساینا، ماشین آلات تولید کشور خود را در حال کار کردن دیدم که موقعیت خوبی برای ادامه همکاری است.
وی اظهارداشت: امروز در بازدید از نمایشگاه سنگ محلات تحت تاثیر ساماندهی خوب به عنوان دیپلمات قرار گرفتم و موارد خوبی را به کشورم منتقل خواهم کرد.

مذاکرات تخصصی بین ایران و آفریقای جنوبی را در حوزه اقتصادی پی می‌گیریم

سفیر کشور آفریقای جنوبی در ایران گفت: مسئولان آفریقا جنوبی در ۲ سال اخیر به استان مرکزی سفر کردند که به علت شیوع کرونا نتوانستیم خروجی مطلوبی داشته باشیم.
ویکا کومالو افزود: تعهدی بین آفریقا جنوبی و جمهوری اسلامی ایران انجام شده که در آن ۱۵ تفاهمنامه منعقد شد و این توافق شامل موضوعات معدنی بود و این تفاهنامه می‌تواند مقدمه ای برای گسترش همکاری‌ها باشد.
وی اظهار داشت: باید مذاکرات تخصصی بین دو کشور انجام شود تا هر دو طرف منتفع شوند.
سفیر آفریقای جنوبی در ایران گفت: در کشور ما استان‌هایی است که توانمندی هایی مانند استان مرکزی دارد که می‌تواند منجر به روابط مشترک ۲ کشور شود و امید است تا پنج ماه آینده بتوان نتایج این سفر را ارزیابی و ساماندهی باشیم.

استان مرکزی اشتراکات زیادی با اندونزی دارد
سفیر کشور اندونزی در ایران گفت: استان مرکزی وجه اشتراکات زیادی با اندونزی دارد و این ظرفیت می‌تواند روابط تجار ۲ کشور را توسعه دهد. 
 رونی پراستیو یولیانتورو افزود: قرار است از ۱۹ تا ۲۱ اکتبر امسال نمایشگاهی در زمینه‌های مختلف به صورت مجازی در اندونزی برپا شود که از اتاق بازرگانی اراک برای حضور در این نمایشگاه با هدف توسعه همکاری بیشتر دعوت می کنیم.

افزایش تبادل تجاری ایران با تاجیکستان به ۵۰۰ میلیون یورو 

دبیر اول سفارت تاجیکستان گفت: میزان تبادل تجاری ایران و تاجیکستان در هشت سال گذشته از ۳۰۰ میلیون یورو به ۶۰ میلیون یورو کاهش یافته  که در سفر رییس جمهوری ایران آیت الله رییسی به تاجیکستان میزان تبادل تجاری ۲ کشور قرار است به ۵۰۰ میلیون یورو برسد.

معروف جان عبدالرحمن اف افزود: کشور من در بخش کشاورزی و منابع خام و محصول پنبه و آلومینیوم توجه ویژه‌ای دارد و حکومت تاجیکستان مصمم بر هدف گذاری استراتژیک در توسعه صنعت است.

وی اظهار داشت: ۱۸۰ سند همکاری بین ۲ کشور تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران به امضا رسیده است.
دبیر اول سفارت تاجیکستان گفت: ما دو کشور زبان و فرهنگهای مشترک داریم و پتانسیل های بزرگ استفاده نشده داریم که با سند منعقد شده می توانیم همکاری ها را رونق دهیم.
عبدالرحمن اف افزود: پیشنهاد می‌شود  استان مرکزی با یکی از استان‌های تاجیکستان سند خواهر خواندگی داشته باشد و نیز شهر اراک با یک شهر کشور تاجیکستان روز فرهنگی داشته باشد.
وی اظهار داشت: از اتاق بازرگانی اراک درخواست می‌شود در دوشنبه نمایشگاه دایر کنند و تجربه کارآفرینان حوزه سنگ را منتقل کنند.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت سنگ ایران در فضایی به مساحت ۹۰ هزار متر مربع با عرصه نمایشگاهی ۲۴ هزار متر به مدت چهار روز در نیم ور شهرستان محلات دایر است.
در این نمایشگاه بیش از ۴۰۰ نفر از فعالان حوزه معدنی داخلی و خارجی مشارکت دارند.
تجار خارجی از کشورهای هند، ترکیه، امارات، قزاقستان،تاجیکستان، بنگلادش و قطر در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

شهرستان محلات در استان مرکزی با ۵۵ هزار نفر جمعیت قطب تولید سنگ‌نما در کشور است که در فاصله ۱۰۵ کیلومتری اراک قرار دارد.
۷۰ معدن فعال سنگ در شهرستان محلات وجود دارد که ذخیره قطعی ماده معدنی آن‌ها حدود ۳۰ میلیون تن و میزان برداشت سالانه از این معادن ۲ میلیون تن است.
بیش از ۲ درصد سنگ ساختمانی و هشت درصد سنگ تراورتن جهان در محلات تولید می‌شود.

کد خبر 46985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =