بهبود ۱.۷ میلیارد دلاری موازنه تراز پرداخت‌ها

در فصل بهار امسال اقتصاد کشور شاهد بهبود ۱.۷ میلیارد دلاری موازنه کل تراز پرداخت‌ها ناشی از مثبت شدن و افزایش حدود ۴.۲ میلیارد دلاری حساب جاری در مقایسه با فصل مشابه سال قبل بوده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی تراز پرداخت‌ها در فصل بهار امسال پرداخته و نوشته است: در فصل نخست ۱۴۰۰، اقتصاد کشور شاهد بهبود ۱.۷ میلیارد دلاری موازنه کل تراز پرداخت‌ها ناشی از مثبت‌ شدن و افزایش حدود ۴.۲ میلیارد دلاری حساب جاری در مقایسه با فصل مشابه سال قبل (افزایش ۴.۸ میلیارد دلاری صادرات نفتی و رشد ۳.۵ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی) و همچنین بهبود نسبت پوشش واردات توسط صادرات غیرنفتی کشور به حدود ۶۶ درصد، و در مقابل تضعیف مجدد ۲۷۲ میلیون دلاری خالص حساب سرمایه و افت ۲۹۷ میلیون دلاری حساب خدمات بود.

براساس این گزارش در بخش حساب کالایی، تراز کالای نفتی کشور در فصل مورد بررسی نسبت به فصل مشابه سال ۱۳۹۹، حدود ۲.۳ برابر بهبود یافت و در مقابل تراز کالای غیرنفتی حدود ۳۶۵ میلیون دلار تضعیف شد.

موازنه کل پرداخت‌ها

موازنه تراز پرداخت‌های کشور در بهار ۱۴۰۰ مثبت و معادل ۶۹۹ میلیون دلار اعلام شده که در مقایسه با فصل مشابه سال قبل با بهبود ۱.۷ میلیارد دلاری همراه است. تنها عامل مهم اثرگذار بر افزایش حدود ۱۷۰ درصدی تراز پرداخت‌ها در این فصل، بهبود حساب کالایی کشور ناشی از افزایش توام صادرات نفتی و غیرنفتی است.

براین اساس، حساب کالایی که در فصل ابتدایی سال ۱۳۹۹ حدود منفی ۲۱۲ میلیون دلار بوده، در فصل نخست سال۱۴۰۰ با جهش قابل توجهی به حدود ۳.۴ میلیارد دلار رسیده است. رشد ۱۲۵ درصدی صادرات نفتی و افزایش ۶۹ درصدی صادرات غیرنفتی در فصل بهار ۱۴۰۰ در مقایسه با فصل مشابه سال قبل، عوامل اصلی بهبود قابل توجه حساب کالایی کشور در این فصل هستند. در فصل مورد بررسی، حساب خدمات و خالص حساب سرمایه، اثر کاهنده و تضعیف کننده بر موازنه کل پرداخت‌های کشور داشته‌اند.

حساب کالا؛ غیرنفتی

تراز کالای غیرنفتی کشور در فصل نخست ۱۴۰۰ برابر با منفی ۴.۴ میلیارد دلار است که در مقایسه با فصل مشابه سال قبل، حدود ۹ درصد افت کرده است. در فصل مورد بررسی، واردات کالایی ۴۲ درصد و صادرات کالای غیرنفتی هم ۶۹ درصد افزایش داشته که به دلیل بالاتر بودن رقم واردات، اثرکاهندگی رشد واردات بیشتر بوده و با مشارکت منفی ۹۵ واحد درصدی در برابر مشارکت ۸۶ واحد درصدی افزایش صادرات غیرنفتی، در نهایت موجب کاهش ۹ درصدی ترازغیرنفتی شده است.

حساب کالا؛ نفتی

تراز نفتی ایران به دلیل واردات ناچیز کالای نفتی و در مقابل صادرات بالای نفتی، همواره مثبت است. صادرات نفتی ایران در بهار امسال با افزایش قابل توجه ۱۲۵ درصدی همراه شده و از ۳.۹ میلیارد دلار در فصل مشابه سال قبل به ۸.۷ میلیارد دلار در سال جاری رسیده است.

رشد صادرات نفتی و در مقابل عدم واردات این گروه کالایی در فصل نخست ۱۴۰۰، موجب افزایش ۲.۳ برابری تراز نفتی کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

براساس آمارهای بانک مرکزی، منظور از صادرات نفتی، مجموع ارزش نفت خام، فرآورده نفتی، گاز طبیعی، میعانات و مایعات گازی صادر شده توسط شرکت‌های ملی نفت ایران، ملی گاز ایران، ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت‌های پتروشیمی و سایرین (گمرکی و غیرگمرکی) است.

حساب خدمات

طی ده سال اخیر، تراز حساب خدمات همواره منفی و با کسری مواجه بوده است. براساس این گزارش، کسری حساب خدمات در فصل اول امسال، بار دیگر تضعیف شده و حدود ۸۳۲ میلیون دلار اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد افت داشته است.

در بهار امسال، مشارکت حساب خدمات در بهبود تراز پرداخت‌های کشور نسبت به دوره‌های قبل کاهنده و منفی بوده است.

حساب سرمایه

براساس آمارهای بانک مرکزی، خالص حساب سرمایه در فصل نخست ۱۴۰۰ تضعیف شده و از منفی ۲.۹ میلیارد دلار در فصل ابتدایی ۱۳۹۹ به حدود منفی ۳.۲ میلیارد دلار در بهار امسال رسیده است.

براساس گزارش معاونت بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران، با توجه به نامشخص بودن اجزای حساب سرمایه کشور، بخشی از تضعیف این حساب را می‌توان به خروج سرمایه از کشور نسبت داد.

پوشش واردات

در فصل نخست ۱۴۰۰ مجموع صادرات کالایی (نفتی و غیرنفتی) با مازاد ۳۲.۷ درصدی کل نیاز ارزی واردات کالایی کشور را در این بازه زمانی تامین کرده است.

این در حالی است که اگر صرفا درآمدهای صادرات غیرنفتی را در نظر بگیریم، نسبت مزبور حدود ۶۶ درصد خواهد بود که گرچه نشان دهنده عدم کفایت درآمدهای غیرنفتی کشور برای تامین نیاز ارزی واردات کالایی و لزوم استفاده از منابع نفتی است ولی اتفاق خوشایندی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود زیرا بالاترین رقم طی فصول مشابه از سال ۱۳۹۰ تاکنون بوده و به نوعی حاکی از افزایش توان درآمدهای صادرات غیرنفتی برای پوشش نیاز واردات کالایی کشور است.

براساس این گزارش، هر دو نسبت واردات توسط کل صادرات و پوشش واردات توسط صادرات غیرنفتی در بهار ۱۴۰۰ در مقایسه با فصل مشابه سال قبل بهبود یافته که ناشی از بهبود قابل توجه عملکرد صادرات نفتی و همچنین رشد صادرات غیرنفتی کشور در این مدت است.

کد خبر 46990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =