امکان گشایش ال‌سی بین ایران و روسیه فراهم شد

رئیس سازمان توسعه تجارت از امکان گشایش ال سی بین ایران و روسیه خبر داد و گفت: یک بانک روس و بانک توسعه صادرات سیستم تسویه ارزی دوجانبه شبیه سوئیفت راه‌اندازی کرده اند که روبلی است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، علیرضا پیمان پاک اظهار داشت: مقدمات کار برای عضویت دائمی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا آغاز شده منتهی این فرایند بین یک تا یک و نیم سال طول می‌کشد. در این مدت موافقت نامه فعلی تمدید می‌شود.

وقتی زیرساخت فراهم نیست، الحاق به پیمان‌ها چالش‌ساز می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: نکته مهم در پیمان‌های اقتصادی و تجاری این است که اگر زیرساخت‌ها و پیش نیازهای اجرای پیمان پیش بینی و فراهم نشود، پیمان نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه چالش ساز نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در ابتدای برقراری پیمان اوراسیا، تعرفه یک کانتینر سیب ۲ هزار دلار بود که هزار دلار کم شد اما به دلیل عدم تمهیدات زیرساختی از جمله لجستیک قیمت کانتینر ۲ برابر شد؛ یعنی هزار دلار کاهش هزینه تعرفه داشتیم اما از آن طرف به دلیل فراهم نکردن زیرساخت‌ها، ۳ هزار دلار افزایش هزینه حمل داشتیم.

معاون وزیر صمت گفت: بنابراین زیرساخت‌ها باید به صورت جامع دیده شود تا پیمان‌های اقتصادی و تجاری به نتایج مورد نظر برسند.

امکان گشایش ال‌سی بین بانک‌های ایران و روسی فراهم شد

وی به اقداماتی که در مسیر تسهیل تجارت با آسیای میانه و روسیه انجام شده یا در حال انجام است، اشاره کرد و گفت: رایزن‌های بازرگانی کشورمان را مکلف کرده‌ایم که مسیر دریایی ایران-روسیه را فعال کنند. در عین حال در حال فعال سازی مسیر ارمنستان هستیم.

پیمان پاک گفت: در حال حاضر سیستم بین بانکی دو کشور بین ایران و روسیه را نیز راه اندازی کرده‌ایم و یکی از بانک‌های روسیه با بانک توسعه صادرات ایران سیستم تسویه ارزی دو جانبه شبیه سوئیفت راه انداخته‌اند که کاملاً روبلی است و ارتباطی با تحریم‌ها ندارد و همه تجار در حال استفاده از آن هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: مهم‌ترین فاکتور غیر از انتقال ارز، بحث گشایش ال‌سی است؛ وقتی تاجری قصد تجارت و انعقاد قرارداد با طرف روسی را داشته باشد نیاز به تضامینی دارد. وقتی ال‌سی نباشد این موضوع شدنی نیست. در حال حاضر این زیرساخت فراهم شده و این دو بانک ایرانی و روسی ال‌سی باز می‌کنند.

وی افزود: ما به دنبال تکثیر همین مساله هستیم. ۹۰۰ بانک در روسیه وجود دارد که بخش عمده آنها با اتحادیه اروپا و آمریکا ارتباطی ندارند و آماده همکاری با ما هستند. منتهی یک عزمی می‌طلبد که این ظرفیت فعال شود. همچنین از این نوع ظرفیت‌ها در کشورهای دیگر از جمله هند و پاکستان نیز وجود دارد که باید آنها را فعال کنیم.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: اگر هدف گذاری کنیم و براساس اهداف تبیین شده، سیاست گذاری کرده و حرکت کنیم، می‌توان گفت که پیمان‌های اقتصادی به نتیجه می رسند. نکته مهم این است که در صورت استفاده صحیح، از طریق پیمان‌های اقتصادی و تجاری می‌توان تحریم‌ها راخنثی کرد و تأثیر آن را بر اقتصاد کشور کاهش داد.

کد خبر 47112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =