رشد ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به چین

صادرات غیرنفتی ایران به چین در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل از آن حکایت از رشدی ۴۰ درصدی دارد.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، براساس آمارهای منتشر شده از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، صادرات ایران به چین در هشت ماهه نخست ۲۰۲۱ (دهم دی‌ماه ۱۳۹۹ تا دهم مردادماه) برابر با ۴ میلیارد و ۳۴۳ میلیون دلار بوده که از این رقم ۱۲.۲ میلیون دلار آن صادرات نفتی و ۴ میلیارد و ۳۳۱ میلیون دلار آن صادرات غیرنفتی بوده است.

براساس این آمارها، مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی ایران به چین در دوره مورد بررسی، ۱۲.۲ درصد رشد داشته است.

براین اساس صادرات ۴ میلیارد و ۳۳۱ میلیون دلاری غیرنفتی ایران به چین در هشت ماهه نخست سال ۲۰۲۱ در مقایسه با صادرات ۳ میلیارد و ۹۴ میلیون دلاری غیرنفتی به این کشور در سال ۲۰۲۰ رقمی معادل ۴۰ درصد رشد داشته است.

با این حال صادرات نفتی ایران به چین از ۷۶۶ میلیون دلار در هشت ماهه نخست ۲۰۲۰ به ۱۲.۲ میلیون دلار رسیده که کاهشی ۹۸ درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش ۱۶ درصدی واردات ایران از چین

ایران در هشت ماهه نخست ۲۰۲۱ رقمی معادل ۴ میلیارد و ۹۸۹ میلیون دلار کالا از چین وارد کرده که این رقم در مقایسه با واردات ۵ میلیارد و ۹۳۶ میلیون دلاری در مدت زمان مشابه سال قبل از آن افتی ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

همزمان چین به عنوان اولین مبدا وارداتی کشور نیز در ماه‌های گذشته جای خود را به امارات داده است.

در حالی که تراز تجاری ایران با چین همچنان منفی و معادل ۶۴۶ میلیون دلار به سود چین است اما این تراز در مقایسه با دوره مورد بررسی سال گذشته بهبودی ۶۹ درصدی داشته است.

تراز تجاری ایران با چین در هشت ماهه ۲۰۲۰ منفی و معادل ۲ میلیارد و ۶۶ میلیون دلار بوده که در هشت ماهه نخست ۲۰۲۱ به ۶۴۶ میلیون دلار به سود چین کاهش یافته است.

براساس گزارش اتاق بازرگانی تهران دلیل این موضوع افزایش ۴۰ درصدی رشد صادرات غیرنفتی و همزمان کاهش واردات از این کشور بوده است.

کد خبر 47166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =