رشد ۲۳درصدی تولید شمش آلومینیوم

آلومینیوم‌سازان توانستند در نیمه نخست امسال ۲۶۰ هزار و ۶۷۹ تُن شمش آلومینیوم تولید کنند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۲۳درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال، چهار شرکت بزرگ آلومینای ایران، المهدی، ایرالکو و سالکو در مجموع توانستند ۲۶۰ هزار و ۶۷۹ تن شمش آلومینیوم تولید کنند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد.

در این مدت ۱۸ هزار و ۷۴۱ تن شمش آلومینیوم (رشد ۶۷ درصدی) در شرکت آلومینای ایران، ۷۳ هزار و ۴۹۳ تن شمش (افت هفت درصدی) در المهدی، ۹۰ هزار و ۶۴۴ تن شمش (افت پنج درصدی) در ایرالکو ‌و ۷۷ هزار و ۸۰۱ تن شمش در سالکو (رشد ۲۰۶ درصدی) تولید شد.

با این حال، تولید پودر آلومینا در تنها شرکت تولیدکننده این محصول که ماده اولیه تولید آلومینیوم به شمار می‌رود، با کاهش پنج درصدی در مقایسه با سال گذشته مواجه شد و به ۱۱۶ هزار و ۱۹۳ تن رسید.

رشد ۴ درصدی تولید کنسانتره‌آهن

شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور در نیمه نخست ۱۴۰۰ موفق به افزایش تولید گندله و کنسانتره‌آهن در هم‌سنجی با پارسال شدند، با این حال در بخش آهن اسفنجی کاهش تولید به ثبت رسید.

واکاوی آمار عملکرد شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی ایران شامل سنگ‌آهن جلال‌آباد (فکور صنعت)، گهر زمین، اپال پارسیان سنگان، شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر (سناباد)، میدکو، گل‌گهر، چادرملو، صنایع معدنی فولاد سنگان، سنگ‌آهن مرکزی و صبانور در نیمه نخست ۱۴۰۰ نشان می‌دهد شرکت‌های یاد شده ۲۵ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۳۷۸ تن کنسانتره آهن تولید کردند که نشان‌دهنده رشد چهار درصدی در هم‌سنجی با پارسال است.

در این مدت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با هشت میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۷۱ تن تولید و ثبت رشد سه درصدی، بهترین عملکرد تولید را در بین شرکت‌ها داشت و پس از آن سنگ‌آهن چادرملو با ۶ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۱۰۸ تن تولید و رشد ۱۱ درصدی جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

رشد ۴ درصدی تولید گندله

برپایه این آمارها، از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه ۲۳ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۸۳۲ تن گندله توسط گندله‌سازان یعنی شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، میدکو، فولاد خراسان، چادرملو، سنگ‌آهن مرکزی، گل‌گهر، اپال پارسیان سنگان، فولاد سنگان خراسان، شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر (سناباد) و صبانور تولید شد که نشان‌دهنده رشد چهار درصدی در هم‌سنجی با پارسال است.

در این میان گل‌گهر با تولید ۶ میلیون و ۷۵ هزار و ۷۲ تن گندله و افت چهار درصدی رکورددار شد و پس از آن فولاد مبارکه با سه میلیون و ۵۹۸ هزار و ۶۵ تن (کاهش ۶ درصدی) رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

افت ۶ درصدی آهن اسفنجی

در بخش آهن‌اسفنجی نیز شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی در ۶ ماهه نخست امسال ۱۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۹۲۰ تن تولید داشتند که حکایت از کاهش ۶ درصدی دارد.

فولاد مبارکه، فولاد سفید دشت، سبا، فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب، آهن و فولاد غدیر، میدکو، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد میانه، فولاد سبزوار، فولاد شادگان، صبافولاد، فولاد نی‌ریز، آهن و فولاد ارفع، آهن و فولاد گل‌گهر، چادرملو، جهان فولاد سیرجان و فولاد بافت، شرکت‌های اصلی فعال در تولید آهن‌اسفنجی هستند که در شهریورماه امسال نیز ۲ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۴۳۳ تن تولید داشتند.

رکورد بیشترین تولید آهن‌اسفنجی در ۶ ماهه ابتدایی امسال به فولاد مبارکه با سه میلیون و ۴۴۰ هزار و ۷۴۹ تن و بیشترین رشد تولید ۶ ماهه به فولاد سبزوار با ۱۰۵ درصد رسید.

ایران دارای ۸۱ نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ‌آهن ایران به مقدار ۲.۷ میلیارد تن (هشت دهم درصد کل ذخایر جهان) و ذخایر سنگ معدن مس به مقدار ۲.۶ میلیارد تن (چهار دهم درصد از ذخایر جهانی) است. ایران همچنین دارای ۱۱ میلیون تن روی (چهار درصد از ذخایر جهانی) است.

کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌آید.

کد خبر 47234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =