عمربالای ۳۰ سال یک سوم ترانسهای برق کشور نیازمند پایش مستمر است

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: اکنون یک سوم ترانسفورماتورهای بکارگرفته شده در شبکه برق کشور عمری بالای ۳۰ سال دارند که همین امر ضرورت پایش مستنر آنها را دو چندان میسازد.

به گزارش اگزیم نیوز، "مصطفی رجبی مشهدی" روز پنجشنبه در هشتمین دوره کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور ایران افزود: عمربالای این میزان ترانس در شبکه علاوه بر ضرورت پایش مستمر نیاز به رسیدگی منظم و انجام آزمایش های کامل تر برای پایداری بیشتر دارند.

وی ادامه داد: مجموع کل ظرفیت نصب شده ترانس های سطح ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلوولت کشور هم اکنون ۱۹۵ هزار مگاولت آمپر است.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت های برق منطقه ای تهران، فارس و آب و برق خوزستان از بیشترین میزان ظرفیت نصب شده ترانس در کشور برخوردار هستند.

رجبی مشهدی با اشاره به این که ترانسفورماتورهای نصب شده در شبکه انتقال برق کشور از حدود ۶۳ شرکت معتبر خریداری شده است، ادامه داد: در این رده بندی، بیشترین میزان ترانس های خریداری شده به ترانس سازان داخلی اختصاص دارد.

وی افزود: میانگین عمر ترانس های منصوبه در شبکه برق ایران نزدیک به ۲۳ سال است.

سخنگوی صنعت برق ایران گفت: شرکت مدیریت شبکه برق ایران، در فاصله زمانی پیک سال ۱۳۹۹ تا پیک ۱۴۰۰ اقدام به بررسی وضعیت یک هزار و ۲۰۰ دستگاه ترانسفورماتور و راکتور و دسته‌بندی آنها کرد که براین اساس پیری عایقی، عیوب حرارتی و عیوب الکتریکی به عنوان حادترین عیوب در بهره‌برداری از ترانسفورماتورهای شبکه قدرت مورد شناسایی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برای رفع این عیوب نیاز به نظام‌نامه ای مدون و با دیدگاهی یکسان برای بهره‌برداری، نگهداری و تست و راه‌اندازی ترانسفورماتورهای قدرت بود گفت: براین اساس، اقدام به تهیه نظامنامه شده است.

رجبی مشهدی ادامه داد: نظام‌نامه فعلی ترانسفورماتور در مدت بیش از دوسال با همکاری اساتید برجسته دانشگاه و کارشناسان خبره صنعت برق کشور تهیه و در شهریورماه امسال برای اجرا به همه ذینفعان آن در صنعت برق ابلاغ شده است.

هشتمین دوره کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور ایران هم اکنون در محل وزارت نیرو در حال برگزاری است.

کد خبر 47235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =