وزیر صمت: سال آینده صادرات را دست‌کم به ۴۵میلیارد دلار می‌رسانیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال آینده صادرات را دست‌کم به ۴۵ میلیارد دلار خواهیم رساند که تقریباً با نیاز ارزی کشور تراز است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سید رضا فاطمی امین» در حاشیه نشست فعالان حوزه صادرات با رئیس جمهوری گفت: اگر ما بتوانیم سال آینده پنج میلیارد دلار دیگر به صادرات‌مان اضافه کنیم، می‌توانیم بگوییم در یک وضعیت متعادل ارزی قرار می‌گیریم البته با این تاکید که به سمت صادرات کالاهای دانش‌بنیان و کالاهای ساخته شده برویم و کمتر مواد پایه پتروشیمی و فولاد خام را صادر کنیم.

فاطمی امین در توضیح پیش بینی وضعیت صادراتی در ماه‌های آینده گفت: ما یک هدف صادراتی را مطرح کردیم که در ۶ ماه دوم امسال پنج میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل صادرات انجام شود که خوشبختانه این کار در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه امروز روز ملی صادرات است گفت: به همین خاطر رئیس جمهوری با تعدادی از فعالان صادرکننده جلسه خوبی داشت که نکاتی در این جلسه مطرح و به موفقیت‌های صادرات کنندگان اشاره شد.

وی بیان کرد: یکی از بحث‌ها مربوط به موضوع تسهیل تجاری بود که ما نیز در دو ماه گذشته ۲۶ مورد از موانع را شناسایی کردیم که از جمله آن بازگشت مالیات بر ارزش افزوده بود که حل شد.

وزیر صمت گفت: رئیس جمهوری دستور داد که قوانین بازنگری شده و در جاهایی که موانع صادرات وجود دارد حل و فصل شود.

فاطمی امین تاکید کرد: مشکل دیگر مربوط به حمل و نقل بود که دستور داده شد برای تسهیل تجارت خارجی در بخش حمل و نقل کار ویژه‌ای از سوی وزارت صمت با وزارت راه انجام شود.

وی ابا اشاره به تاکید رئیس جمهوری  بر جلوگیری از خام‌فروشی گفت: ما صادرات قابل توجهی داریم و بخشی از آن در پتروشیمی و فلزات به نوعی خام فروشی است که با تاکید رئیس جمهوری بر تکمیل زنجیره‌های پایین دستی که برای ما اشتغال و ارزش افزوده ایجاد می‌کند، قرار شد از خام فروشی جلوگیری شود.

وزیر صمت گفت: تجارت بین المللی که صادرات، بخشی از آن است برای کشور ما بسیار اهمیت دارد و این موضوع فقط ابعاد اقتصادی ندارد بلکه از ابعاد فرهنگی، سیاسی و امنیتی نیز برخوردار است که ما باید ترتیب صادرات را اصلاح کنیم.

فاطمی امین با بیان اینکه امسال حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت، گفت: هرچند ترکیب این میزان صادرات نفتی نیست، اما بخشی مربوط به کالاهای نیم‌ساخته است که با یاری خدا سال آینده هم مبلغ صادرات را افزایش خواهیم داد و هم به سمت صادرات کالاهای دانش بنیان خواهیم رفت.

وی افزود: رئیس جمهوری بر بازگشت ارز حاصل از صادرات تاکید داشت زیرا وضعیت ارزی ما هنوز به گونه‌ای است که باید از صادرکنندگان بخواهیم تهاتر ارزی داشته باشند و ارز حاصل از صادرات را بازگردانند، اما رئیس جمهوری تاکید کرد که در این قضیه تسهیل صورت گیرد و اگر صادرکننده‌ای واقعاً مشکل داشته این طور نباشد که مجرم شناخته شود و ما این موضوع را با بانک مرکزی پیگیری خواهیم کرد و تاکید ما این است که صادرات کنندگان محترم به بازگشت ارز اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وزیر صمت تاکید کرد: به نظر می‌رسد تا اواسط سال آینده می‌توانیم وضعیت بسیار مناسبی را در ارز داشته و با رشد صادرات کمی از مقررات را کاهش دهیم.

کد خبر 47236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =