تدوین بودجه بدون کسری برای سال ۱۴۰۱ امکانپذیر است

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خواستار توجه به درآمدهای پایدار مثل درآمدهای مالیاتی و گمرکی برای جلوگیری از کسری بودجه در سال ۱۴۰۱ شد و گفت: بستن بودجه بدون کسری امکانپذیر است.

به گزارش اگزیم نیوز، محمد خدابخشی در گفت‌وگویی درباره امکانپذیری بستن بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری خاطرنشان کرد: بودجه عمومی تماماً باید از منابع پایدار تامین شود تا دچار کسری نشود. درآمدهای پایدار هم درآمدهای ناشی از مالیات و گمرک هستند. با توجه به فرار مالیاتی گسترده‌ای که در کشور وجود دارد و با توجه به معافیت های مالیاتی که بعضا هم غیرضروری و نیازمند بازنگری است، امکان افزایش درآمدهای مالیاتی و گمرکی تا صددرصد هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه در صورت توجه به درآمدهای ناشی از مالیات و گمرک، تراز عملیاتی بودجه که تراز مهمی است، بهبود پیدا خواهد کرد، گفت: لازم است برای اینکه دچار کسری بودجه نشویم، دارایی‌های مالی و اوراق قرضه اسلامی کمتری منتشر کنیم زیرا درآمد ناشی از اوراق قرضه اسلامی درآمد ناپایدار است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه امکان تامین بودجه کشور از این طریق در درازمدت امکانپذیر نیست و کشور را بدهکار می کند، اظهار کرد: بخش‌هایی از این درآمدها باید برای زیرساخت‌های و کارهای عمرانی هزینه شود و باتوجه به اینکه زمان بازپرداخت آن طولانی است، پیمانکاران را با مشکل مواجه می کند.

رییس کمیته برنامه‌ریزی، آمایش و آمار مجلس شورای اسلامی، فروش نفت خام و میعانات گازی را نیز منبعی پایدار برای تامین بودجه کشور ندانست و گفت: ارز حاصل از صادرات این اقلام نیز منبع مهمی برای درآمد دولت است اما در صورتی که امکان فروش اینها را با توجه به تحریم ها داشته باشیم بهتر است به زیرساخت‌های دیگری تبدیل شوند و برای بودجه جاری کشور استفاده نشوند.

خدابخشی تصریح کرد: بودجه عمومی کشور باید به منابع پایدار مثل درآمدهای مالیاتی و گمرکی متکی شود و اگر دولت در این‌باره اهتمام جدی داشته باشد می ‌تواند بودجه را با حداقل کسری به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. دولت در حوزه هزینه‌ها هم، جاهایی که امکان کاهش هزینه‌ها هست، آنها را بررسی و بازنگری کند و در این خصوص یک سیاست انقباضی اعمال شود. با در نظر گرفتن این شرایط، می‌توان بودجه بهتری را برای سال ۱۴۰۱ تدوین کرد.

وی درباره میزان وابستگی بودجه ۱۴۰۱ به مذاکرات برای رفع تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران نیز گفت: هیچ چیز را نباید به موضوع رفع تحریم‌ها گره زد. در هشت سال گذشته، دولت‌های یازدهم و دوازدهم سیاست غلطی اعمال کردند و اقتصاد کشور را به رفع تحریم‌ها گره زدند و به این بهانه از زیر بار حل مسائل مردم و کشور شانه خالی کردند. در حالی که با بهره‌برداری از ظرفیت‌های داخلی می‌توانیم مشکلات و مسائل مردم را حل کنیم.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت اصلاح ساختار بودجه نیز خاطرنشان کرد: اصلاح بودجه شامل بهبود شاخص‌هایی مثل تراز عملیاتی بودجه است که باید زودتر انجام شود. البته اصلاح بودجه زمان‌بر بوده و ممکن است بیشتر از یک سال زمان ببرد و کار مستمر می طلبد. با این وجود، اگر دولت اهتمام داشته باشد می‌تواند تا حد زیادی ساختار بودجه را اصلاح کند.

کد خبر 47238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =