میرکاظمی: ماهیانه ۱۰هزار میلیارد تومان اقساط اوراق بدهی سال‌های قبل را می‌دهیم

معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با وجودی که ماهیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان اقساط اوراق سررسید شده بدهی سال های قبل را می دهیم اما اجازه رشد پایه پولی را نداده‌ایم.

به گزارش اگزیم‌نیوز، سیدمسعود میرکاظمی صبح امروز (شنبه اول آبان)در مراسم روز ملی آمار در خصوص ثبات شاخص‌های اقتصادی گفت: بخش خصوصی در کشوری که همه شاخص‌های اقتصادی آن هیچ گونه ثباتی ندارد علاقه‌ای به سرمایه گذاری نخواهد داشت.

وی افزود: ما در این دو ماه ایجاد ثبات را پیگیری کرده‌ایم؛ علیرغم اینکه ماهیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان تا چهار سال آینده باید اقساط اوراق بدهی سال‌های گذشته را پرداخت کنیم اما اجازه ندادیم پایه پولی افزایش یابد. این در حالی است که پرداخت اقساط اوراق بدهی قدرت مانور ما را کم کرده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: با وجود اینکه ۴ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم اما برای تأمین مالی هیچگاه هیچ پولی نیست پس باید کاری کنیم این نقدینگی به سمت تولید و صنعت هدایت شود.

میرکاظمی با اشاره به اینکه حتی خود بانک‌ها هم برای سرمایه گذاری رغبتی ندارند و نمی‌آیند، گفت: چون مجمع عمومی دارند و مجامع عمومی آنها اجازه نمی‌دهد در طرح‌هایی که سودآوری ندارد، سرمایه گذاری کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: تا پایان ۱۴۰۰ این بی ثباتی را کنترل می‌کنیم و ثبات فعلی ادامه دار خواهد بود.

به گفته میرکاظمی، سازمان برنامه و بودجه اجازه نمی‌دهد لایحه بودجه ۱۴۰۱ با کسری بسته شود تا نیاز به خلق پول و استقراض از بانک مرکزی باشد، مجلس نیز در این زمینه با سازمان برنامه همکاری می‌کند.

معاون رئیس جمهور گفت: در دو ماه اخیر پیش بینی پذیر بودن اقتصاد را پیگیری کرده‌ایم. رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور نیز وظیفه کنترل نقدینگی را از سازمان برنامه پیگیری می‌کنند و می‌خواهند.

اصلاح بودجه اجتناب‌ناپذیر است

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه عمده درخواست‌های مردم معیشتی است، اظهار داشت: برای تحقق بهبود معیشت مردم ادامه روال سابق امکانپذیر نیست و اصلاح بودجه اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: داده و داده کاوی پایه و اساس حرکت‌های مسوولین باشد زیرا ما به دنبال تغییر اساسی در ساختار بودجه هستیم.

وی افزود: در گذشته زیرساخت‌های لازم در مناطقی مختلف ایجاد شده و امکانات مختلف همچون اینترنت، برق و آب و بسیاری از زیرساخت‌های عمرانی به دورترین نقاط روستایی نیز رسیده است.

معاون رییس جمهور عمده مشکل مردم را ایجاد اشتغال عنوان کرد و گفت: بیماری موجب شده هزینه خانوار افزایش یافته و درآمدها کاهشی باشد بنابراین باید اصلاحاتی را انجام دهیم و آسیب شناسی کنیم که چرا با وجود رشد نقدینگی، درآمدها افزایش نیافته است.

وی تصریح کرد: این روزها عمده درخواست‌های مردم مربوط به معیشت است و برای تحقق این خواسته ادامه روال کار گذشته امکانپذیر نیست و تغییر اجتناب ناپذیر است؛ باید منابع موثر باشد و اثربخشی در شاخص‌های کلان افزایش یابد که خود متضمن حرکت های چرخ‌های اقتصاد است.

میرکاظمی تاکید کرد: مهمترین وظیفه سازمان برنامه و بودجه کشور اصلاح ساختار بودجه است تا بدهی روی بدهی قرار نگیرد، فاصله طبقاتی افزایش نیابد و قدرت خرید مردم کم نشود و در سال ۱۴۰۱ این اقدام انجام می‌شود.

کد خبر 47274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =