تداوم روند صعودی نرخ سود در بازار بین‌بانکی

براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ سود در بازار بین‌بانکی در یک هفته منتهی به بیست‌ونهم مهرماه با ۰.۳۱ درصد افزایش نسبت به هفته قبل از آن به ۱۹.۸۶ درصد رسید.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، نرخ سود در بازار بین‌بانکی در هفته منتهی به بیست‌ونهم مهرماه همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد و از ۱۹.۵۵ درصد در هفته قبل از آن به ۱۹.۸۶ درصد رسید.

البته در صورتی که نرخ سود در بازار بین‌بانکی هفته گذشته را با هفته اول فروردین‌ماه که رقم ۱۹.۹ درصد بود، مقایسه کنیم، می‌بینیم که این نرخ ۰.۰۴ درصد کاهش یافته است. با این حال این بالاترین نرخ سود در این بازار از هفته منتهی به بیست و ششم فروردین ماه است.

براین اساس نرخ سود در بازار بین بانکی که در هفته نخست امسال ۱۹.۹ درصد بود، در پایان فروردین ماه به عدد ۱۹.۸۲ درصد رسید.

روند نزولی نرخ سود بازار بین بانکی در اردیبهشت ماه هم ادامه داشت و در پایان این ماه ۱۹.۶ درصد شد.

در نخستین روزهای خردادماه که هیجان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بالا گرفته بود، نرخ سود در بازار بین بانکی جهش جزئی ۰.۱۸ درصدی نسبت به اردیبهشت ماه داشت. در یک هفته منتهی به سی‌ام اردیبهشت‌ماه نرخ سود در این بازار ۱۹.۶ درصد بود و با این حال این نرخ در پایان خردادماه برابر ۱۸.۵۴ درصد بود.

در شروع فصل تابستان نرخ سود در بازار بین بانکی دوباره در مسیر نزولی قرار گرفت به این صورت که سوم خردادماه ۱۸.۴۶ درصد اعلام شد و هفدهم تیرماه به کمترین رقم خود در سال جاری برابر ۱۷.۹۵ درصد رسید اما دوباره بر مدار صعودی یعنی عدد ۱۸.۶۱ درصد قرار گرفت.

طبق آخرین داده بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۲۸ مردادماه برابر ۱۸.۴ درصد شد و در اولین هفته از شهریورماه نیز ۱۸.۲۹ درصد بود.

بانک مرکزی حداقل نرخ توافق بازخرید اوراق را هم ۱۹ درصد، نرخ اعتبارگیری قاعده‌مند را ۲۲ درصد و نرخ سپرده‌گذاری قاعده‌مند را ۱۴ درصد اعلام کرده است.

باید توجه داشت که نرخ «سود بازار بین بانکی» متفاوت از نرخ «سود بانکی» است. نرخ «سود بانکی» به میزان سود سپرده‌گذاری کوتاه و بلندمدت افراد در بانک‌ها تعلق می‌گیرد اما «نرخ سود بازار بین بانکی» به سودی که بانک‌ها از یکدیگر استقراض کرده‌اند پرداخت می‌شود.

بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول است که در آن بانک‌ها و موسسات اعتباری برای تامین مالی کوتاه مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود با یکدیگر معامله می‌کنند و در فاصله زمانی کوتاه و با نرخ سودی معلوم بازپرداخت کنند.

در این بازار، بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری، قرض می دهند تا بتوانند از طرف دیگر نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. همچنین این بازار کمک می‌کند تا بانک ها برای تامین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند در نتیجه از انبساط حجم نقدینگی جلوگیری می‌شود.

نوسانات نرخ در کوتاه مدت مثل نرخ ارز در حد یک تا دو درصد امری طبیعی است. یک روز ممکن است برداشت دولت ازحساب تنخواه بالا رفته باشد و تزریق ذخایر به بازار بین بانکی افزایش یافته و نرخ پایین رفته باشد یا برعکس ممکن است سپرده داران به بانک‌ها مراجعه داشته باشند و بانک‌ها با کمبود ذخایر مواجه شده باشند، این مورد تقاضا را بالا برده و نرخ را افزایش می‌دهد.

کد خبر 47279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =