تورم و نقدینگی دیر یا زود تاثیر خود را در بازار سرمایه خواهد گذاشت

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه افراد برای حضور در بازار سرمایه باید نگاه بلندمدت داشته باشند، تاکید کرد که تورم و نقدینگی موجود در کشور دیر یا زود تاثیر خود را در بازار سرمایه خواهد گذاشت.

عباس آرگون روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز درباره شرایط فعلی بازار سرمایه و فراز و فرودهای روزهای اخیر، اظهار داشت: فراز و فرود و نوسان جزو ذات بازار سرمایه است و افرادی باید وارد این بازار شوند که علاوه بر اطلاعات و دانش کافی، از ریسک‌پذیری بالایی هم برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه روند دائم صعودی در بازار سرمایه منطقی نیست، تصریح کرد: سال گذشته افراد زیادی با دعوت دولت وارد بازار سرمایه شدند ولی در مقابل سیل نقدینگی سرازیر شده به این بازار، عرضه مناسبی صورت نگرفت و به همین دلیل قیمت سهام بسیار بالا رفت. این موضوع در نهایت به سقوط شاخص از مردادماه سال گذشته انجامید.

این کارشناس بازار سرمایه قیمت فعلی بسیاری از سهام‌های حاضر در بازار بورس را با توجه به تورم و نقدینگی موجود جذاب توصیف کرد و افزود: نگرانی و بی اعتمادی موجود در بین افراد حقیقی حاضر در بازار بیشتر به رفتارهای هیجانی آنها بازمی‌گردد.

وی ضمن توصیه به سهامداران برای داشتن نگاه بلندمدت به بازار سرمایه، گفت: در بازه زمانی بلندمدت، بازدهی بازار سرمایه نسبت به تمام بازارهای موازی از جمله ارز، طلا، سکه و مسکن بیشتر بوده اما اگر فکر کنیم که امروز سهمی را خریده و فردا با درصدی بالاتر می‌فروشیم، نگاه درستی نیست.

آرگون خاطرنشان کرد: افراد برای حضور موفق در بازار سرمایه لازم است تا با فضای تحلیلی این بازار آشنا شده و با دانش نسبت به خرید سهم از صنایع مختلف اقدام کنند.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه دامنه نوسان را از جمله چالش‌های موجود بورس برشمرد و اظهار داشت: امروز بسیاری از افرادی که رمزارز خریداری می‌کنند، می‌بینند که رمز ارزی در طول روز ۶۰ تا ۷۰ درصد فراز و فرود دارد ولی صفی برای خرید و فروش آن تشکیل نمی‌شود. همه افراد با توجه به تحلیل خود رمزارزی را خریده و در قیمت دیگری می‌فروشند. در حالی که در بازار بورس، به دلیل وجود دامنه نوسان صف خرید و فروش تشکیل شده و افراد بدون تحلیل و به قول معروف از روی دست دیگران خرید و فروش می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه، قیمت‌گذاری دستوری را یکی از موضوعات اصلی بورس تهران خواند و گفت: وقتی قیمت خودرو به طور دستوری تعیین می‌شود و خودروساز با زیان هر خودروی خود را می‌فروشد، چگونه سهامداران آن انتظار دارند قیمت سهمشان بالا برود؟ این موضوع تنها در صنعت خودروسازی نیست و دیگر صنایع را نیز در بر می‌گیرد. این در حالی است که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نباید شامل قیمت‌گذاری دستوری شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بازار بورس همچنان با چالش‌های دیگری مانند نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها یا مشخص نبودن نرخ بهره در کوتاه مدت و بلندمدت روبه‌روست.

آرگون تاکید کرد: بازار سرمایه تابع فضای کسب‌وکار کشور است و ما امیدوار هستیم که با رفع تحریم‌ها، شاهد رشد ارزش افزوده در بازار باشیم.

کد خبر 47561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =