سیاست‌های نادرست بانک مرکزی توازن تجارت را برهم زده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: برخی از سیاست‌های نادرست پولی بانک مرکزی در سال‌های اخیر سبب شده بسیاری از فعالان واقعی بازار و تاجران نمونه بخش کشاورزی یا خانه‌نشین شوند یا به سمت واردات گوشت و مرغ و نهاده‌های دامی بروند.

مجتبی جلالوندی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به هزینه بالای کشاورزی در ایران، افزود: دولت هیچ حمایتی از این بخش نمی‌کند و عملاً با تصمیمات نادرست، روز به روز این بخش را تضعیف تر کرده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر هزینه‌های سنگین کود، سموم، آب و برق، مشکلات ارزی نیز مزیدی بر علت شده‌اند تا صادرات محصولات کشاورزی بیش از پیش کاهش یابد.

وی با انتقاد از تداوم توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی بلحاظ تبعات نامطلوب آن بر همه امور اقتصادی کشور، ادامه داد: با یکسان سازی و ایجاد ثبات در نرخ ارز و حذف اختلاف میان نرخ ارز دولتی و بازار آزاد، دسترسی به سود غیرمتعارف از بین خواهد رفت و فعالیت ها شفاف تر و در نتیجه تجار بخش خصوصی تمایل بیشتری به فعالیت در بخش اقتصادی از خود نشان خواهند داد.

عضو اتاق بازرگانی اراک در خصوص تاکید خود بر تک نرخی کردن ارز، گفت: تاکنون عده زیادی از افراد بدون کوچکترین توان در پاسخگویی در قبال جامعه، توانسته اند با رانت و فساد مالی در بخش کشاورزی، به سودهای کلانی از محل واردات دست یافته و حتی کارخانجات و شرکت‌های بزرگ تولیدی برای خود راه‌اندازی کنند.

جلالوندی اظهار داشت: نبود استراتژی بلندمدت در حوزه کشاورزی و صادرات محصولات این حوزه، اعمال محدودیت‌های مقطعی در حوزه صادرات، بی‌اطلاعی صادرکنندگان از قوانین واردات کشورهای مقصد و استانداردهای مدنظر آنها و  نقش مشکلات حوزه حمل‌ونقل در تضعیف صادرات حوزه کشاورزی و غذایی برخی از اصلی‌ترین موانع موجود در توسعه صادرات محصولات کشاورزی محسوب می شوند.

این تولیدکننده یادآور شد: اگرچه طبق قانون بخش کشاورزی از تعهد ارزی معاف است اما بانک مرکزی به دلیل تأمین خواسته‌های خود، خلاف قانون عمل می‌کند و از کشاورز تعهد ارزی به قیمت روز مطالبه می‌کند و این در شرایطی است که اساساً صادرات در بخش کشاورزی عمدتا با ریال و از طریق  صرافی‌ها صورت می گیرد.

عضو اتاق بازرگانی اراک در پایان خاطرنشان کرد: سیاست‌های اخیر سبب شده که بخش زیادی از تاجران نمونه بخش کشاورزی با مشکل مواجه شوند و برخی از آنها به سمت واردات بروند که این امر در میان‌مدت آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد خواهد کرد.

کد خبر 47690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =