رشد ۴۶ درصدی تامین مالی از طریق بازار سرمایه در هفت ماهه ۱۴۰۰

در هفت ماهه نخست امسال تامین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی ۴۶ درصدی را به ثبت رسانده و به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به تامین مالی از طریق بازار سرمایه در هفت ماهه نخست امسال پرداخته و نوشته است: در حالی که در هفت ماهه سال گذشته ۲۰۵.۶ هزار میلیارد تومان از طریق بورس تامین مالی شده بود، این رقم برای مدت مشابه امسال با ۴۶ درصد رشد به ۳۰۰.۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

براین اساس تامین مالی سرمایه‌ای در هفت ماهه نخست امسال برابر با ۱۳۶.۲ هزار میلیارد تومان و تامین سرمایه از طریق بازار بدهی برابر با ۱۶۴.۲ هزار میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که این ارقام به ترتیب برای مدت زمان مشابه سال قبل برابر با ۹۶.۸ هزار میلیارد تومان و ۱۰۸.۸ هزار میلیارد تومان بوده‌اند.

براساس این گزارش عوامل اصلی تشکیل دهنده تامین مالی در این مدت انتشار اوراق با سهم ۵۵ درصد، افزایش سرمایه با سهم ۴۲ درصد و عرضه اولیه (حدود ۹هزار میلیارد تومان) با سهم حدود ۳ درصد بوده‌اند.

با این وجود، بررسی آمارها نشان می‌دهد که تامین مالی از طریق عرضه اولیه در هفت ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته افتی ۶۵ درصدی داشته و از ۲۵.۴ هزار میلیارد تومان به حدود ۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

بررسی تامین مالی از طریق افزایش سرمایه شرکت‌ها نیز نشان می‌دهد که از ۹۸ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در این مدت در بازار سرمایه ۵۳ هزار میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده است.

همچنین در این مدت حدود ۱۵۲ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی شامل حدود ۱۰۷ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی، ۳۴ هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه عام و حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق سلف استاندارد بوده است.

همزمان شرکت‌های حاضر در بورس نیز ۱۱.۴ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده‌اند.

براساس این گزارش، در مهرماه امسال ۳۱ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با سهم ۹۷.۸ درصدی برای اوراق دولتی و ۲.۲ درصدی برای اوراق مشارکت در بازار سرمایه منتشر شده است.

در هفت ماهه نخست امسال همچنین حدود ۱۱.۴ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی شرکتی منتشر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

براساس گزارش اتاق بازرگانی تهران، در هفت ماهه نخست امسال همچنین ۳.۶ هزار میلیارد تومان اوراق گام، ۴.۹ هزار میلیارد تومان اوراق اجاره و ۲.۵ هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه توسط شرکت‌ها منتشر شده است.

کد خبر 47985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =