دستیار وزیر خارجه: دولت سیزدهم بر توسعه روابط اقتصادی خارجی تاکید دارد

دستیار وزیر امور خارجه گفت: دولت سیزدهم به منظور کمک به چرخه و رونق تولیدات داخلی نگاه ویژه‌ای به توسعه ارتباطات خارجی در زمینه اقتصاد دارد.

به‌ گزارش اگزیم نیوز، عبدالله سهرابی روز پنجشنبه در آیین هشتمین جشنواره ملی پسته ایران-دامغان که به میزبانی مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه دامغان برگزار شد، افزود: نگاه دولت سیزدهم به اقتصاد خارجی است که در این زمینه، تلاش‌های لازم در جهت صادرات محصولات غیرنفتی در دستور کار قرار دارد. 

وی با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه در موضوع برجام دست در پنجه استکبار دارد، افزود: در زمینه کشاورزی نیز بسیاری از کشورها دست در پنجه یکدیگر دارند و به دنبال سهم خواهی بیشتر از بازار صادرات محصولات خود هستند. 

وی بیان کرد: طبق اعلام سازمان توسعه تجارت و گمرک کشور سال گذشته ۶۵۷ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از ایران به کشورهای هدف ارسال شد. 

سهرابی اظهار داشت: در زمینه پسته، ۵۶ درصد صادرات دنیا به آمریکا اختصاص دارد و کشورهای آمریکا، ایران، آلمان و ترکیه، کشورهای عمده صادرکننده پسته هستند و کشورهای چین، آلمان، ایتالیا و هند، به ترتیب بیشترین واردات پسته را دارند. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر، بیشترین صادرات پسته از ایران مربوط به خام فروشی است که می‌توان با ایجاد ارزش افزوده، توسعه محصول پسته، سازندگی، درآمدزایی، ارزآوری و ایجاد اشتغال بیشتر را رقم زد. 

دستیار ویژه وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در شهرستان دامغان که تمدن کهن دارد و از ظرفیت معدنی، کشاورزی و مجموعه ای از نعمت های الهی برخوردار است، فرصت های بسیاری فراهم است که باید تلاش شود تا با اقدام‌هایی در حوزه پسته، دیگر بخش ها را معرفی و تقویت کنیم.

جشنواره پسته امسال با توجه به شرایط ناشی از کرونا و ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و جلوگیری از تجمع‌ها به مدت ۲ روز، در تاریخ ۲۷ و ۲۸ آبان ماه به صورت نیمه‌مجازی برگزار می‌شود.

جشنواره پسته ایران-دامغان از سال ۹۲ کار خود را آغاز کرد. دامغان با تولید حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تن پسته در سال ارزش افزوده ای به میزان ۳۰ هزارمیلیارد ریال دارد.

٨۰ درصد پسته تولیدی استان سمنان در دامغان قرار دارد و شاه پسند ، اکبری ، کله قوچی، احمد آقایی و عباسعلی از مهمترین ارقام پسته تولیدی در شهرستان دامغان است.

کد خبر 48018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =