رشد ۴۲ درصدی ارزش صادرات ایران به سوریه

ایران در هفت ماهه نخست امسال ۷۹.۶۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۶.۲ میلیون دلار سوریه صادر کرده که با وجود کاهش حدود ۲.۸ درصدی از نظر وزنی، اما از نظر ارزشی رشدی ۴۲ ردصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ به ثبت رسانده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، بررسی آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد در هفت ماهه نخست ۱۴۰۰، صادرات کالای بدون نفت خام ایران به کشور سوریه حدود ۷۹.۶۵ هزارتن و به ارزش ۱۰۶.۲ میلیون دلار بوده است.

در مقابل واردات کالایی ایران از این کشور ۱۹۵ هزار تن و به ارزش ۱۷.۶۸ میلیون دلار بوده است.

در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، مقدار صادرات ایران به سوریه طی مدت مزبور حدود ۲.۸ درصد کاهش و در مقابل ارزش صادرات ۴۲ درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش در هفت ماهه نخست امسال، ارزش صادرات ایران به سوریه حدود ۷۵ میلیون دلار بوده که کمتر از رقم ۹۰ میلیون دلار هفت ماهه سال قبل از آن بوده است ولی در هفت ماهه نخست امسال، ارزش صادرات افزایش یافته و به رقمی بالاتر از ارقام مشابه دو سال قبل رسیده است.

همچنین تراز تجاری ایران و سوریه نیز طی هفت ماهه نخست امسال حدود ۸۹ میلیون دلار به نفع ایران بوده است. با وجودی که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۴ میلیون دلار بهبود یافته اما در مقایسه با رقم ۸۳ میلیون دلاری هفت ماهه نخست سال ۱۳۹۸، تغییر چندانی نداشته است.

براین اساس متوسط قیمت صادرات کالایی ایران به سوریه در مدت زمان مورد بررسی حدود یک هزار و ۳۳۳ دلار برای هر تن بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۴۲۲ دلار در هر تن افزایش یافته است.

بخش عمده کالاهای صادراتی ایران به این کشور، به اقلام با ارزش افزوده بالا و در برخی موارد اختصاص به کالاهای سرمایه‌ای دارد که همین موضوع از دلایل رشد بالای ارزش صادرات به این کشور است.

۳۶ درصد از ارزش صادرات کالایی ایران به سوریه تنها مربوط به تعرفه اجزا و قطعات توربین بخار است.

دارو، خمیرهای غذایی پخته نشده، کنسرو ماهی تن، شیرخشک اطفال، شیرخشک صنعتی گاو، محصولات آهن و فولادی، تنباکوی قلیان، ماهی، مغز پسته تازه و خشک، شیرآلات بهداشتی، ترانسفورماتورهای الکتریکی و... از عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به سوریه در هفت ماهه نخست امسال بوده‌اند.

کد خبر 48220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =