افزایش سرمایه ۵۰۰ میلیون دلاری صندوق ضمانت صادرات

معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که با همراهی سازمان برنامه و بودجه، سرمایه صندوق ضمانت صادرات ۵۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، علیرضا پیمان پاک صبح امروز (شنبه) و در سخنانی در صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی تهران با اعلام این خبر افزود: بدنبال آن هستیم که با افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات، این مجموعه با مجموعه‌های متناظر خود در کشورهای مقابل عقد قرارداد و به نوعی بیمه‌های اتکایی داشته باشند.

وی افزود: صندوق ضمانت صادرات و قراردادهای آن با مجموعه‌های متناظر با آن بهترین جایگزین اعتبارات اسنادی(ال.سی)بانکی هستند اما تکلیف کردیم که ریسک این موضوع در طرف مقابل نباید به گردن وزارت صمت بیفتد.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه پاکستان ۲۰ میلیارد دلار صادرات و ۴۰ میلیارد دلار واردات دارد، گفت: قرارداد تهاتر ما با پاکستان تنها درباره نفت نبود بلکه موضوع ال.پی.جی را هم شامل می‌شد.

سوریه؛ فرصتی برای حضور در بازار اتحادیه عرب

رییس کل سازمان توسعه تجارت در خصوص روابط با سوریه هم اظهار داشت: باید قبول کنیم که در حال حاضر سوریه پولی ندارد که بخواهد هزینه واردات کند؛ حتی اگر بانک مشترک بین دو کشور شکل گرفته و خط اعتباری بدهیم، بانک مرکزی سوریه اجازه نخواهد داد که ارزی از این کشور خارج شود.

وی با اشاره به سفر وزیر صمت به سوریه، تصریح کرد: استقبال بسیار خوبی از طرح‌های کشور در سوریه شد؛ اعتقاد داریم که سوریه بار دیگر به اتحادیه عرب بازخواهد گشت و کشورهای تونس و الجزایر به شدت پیگیر این موضوع هستند؛ سوریه کارخانه جهان عرب بوده و بسیاری از صنایع کوچک و متوسط در آن وجود داشته و باید از فرصت بازگشت این کشور به اتحادیه عرب استفاده کنیم.

اعلام آمادگی قزاقستان برای تولید لوازم خانگی با برند مشترک

پیمان پاک اعلام کرد که قزاقستان اعلام آمادگی کرده که با ایران برند مشترکی در زمینه لوازم خانگی ایجاد کرده و ما در آن کشور خط تولید زده و از ایران قطعه به آنجا صادر کنیم.

وی افزود: با استفاده از ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌توانیم از فرصت حضور در قزاقستان استفاده کنیم؛ تولید در قزاقستان به سرعت امکان عرضه در بازار روسیه را خواهد داشت.

رییس کل سازمان توسعه با بیان اینکه فرآیند انتخاب و معرفی صادرکننده نمونه را به اتاق بازرگانی واگذار کردیم، تصریح کرد: درباره ورود موقت کالا گمرک می‌گوید که مشکلی وجود ندارد و باید مسائل را مصداقی و عملیاتی پیگیری کنیم.

ضرورت اولویت‌بندی مشوق‌های صادراتی

پیمان پاک با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان تنها برای مشوق‌های صادراتی پرداخت شده است، گفت: در سال جاری تاکنون ریالی برای مشوق‌های صادرات پرداخت نشده است.

وی افزود: جلسات مختلفی را با رییس سازمان برنامه و بودجه در این خصوص داشتیم و ضروری است تا برای دریافت یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده برای مشوق‌های صادراتی اولویت‌بندی کنیم.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: نظر من این است که مشوق‌ها را به سمت مسائل زیرساختی مانند تخفیف در حمل‌ونقل و غیره ببریم.

رایزنان باید به سراغ رفع چالش‌ها بروند

وی در خصوص کار رایزنان بازرگانی در دیگر کشورها نیز گفت: کار رایزنان نباید گزارش کشوری باشد زیرا یک بازرگانی این امکان را دارد تا ۵۰ برابر اطلاعات را بدست بیاورد بلکه رایزنان باید بدنبال رفع موردی چالش‌ها باشند.

پیمان پاک در خصوص مسایل و مشکلات بانکی نیز اظهار داشت: در برخی از کشورها کانال مالی راه انداخته‌ایم و روابط کارگزاری فعال است و با استفاده از تجارب قبلی می‌توانیم در کشورهای دیگر نیز این کار را انجام دهیم اما موضوع اساسی این است که مشتری باید دنبال کار باشد و بدنبال سوزاندن کانال مالی نباشد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت افزود: باید قبول کنیم که اگر بانکی ریسک حضور در کشور ثالث را پذیرفته، باید کانالش فعال بوده و از آن درآمد کسب کند. در کنار این می‌توان کانال‌های دیگری را هم تعریف کرد.

کد خبر 48288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =