اعضای اوپک در مورد آینده بازار نفت تصمیم‌گیری می‌کنند

اعضای اوپک و متحدانش امروز و فردا طی نشتست‌هایی با هدف تصمیم‌گیری درباره آینده بازار نفت رایزنی خواهند کرد

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، اعضای اوپک پلاس در این نشست قرار است تصمیم بگیرند که آیا نفت بیشتری را به بازارهای جهانی عرضه کنند یا در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها در مورد بهای جهانی نفت و نگرانی‌ها از اینکه گسترش اومیکرون کرونا می تواند تقاضای انرژی را تضعیف کند، عرضه نفت را متوقف کنند.

بهای نفت روز گذشته به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه رسید این در حالی است که این رقم در ماه اکتبر به ۸۶ دلار رسیده بود. این پایین‌ترین میزان قیمت نفت طی یک ماه اخیر در بحبوحه نگرانی ها از کاهش تقاضای انرژی در جهان به دنبال کشف گونه جدید کرونا ثبت شده است.

لوئیس دیکسون یک تحلیل گر برجسته بازرهای نفتی در این زمینه گفت: تهدید علیه بازار نفت درست و واقعی است. موج جدید محدودیت‌ها می تواند منجر به از دست رفتن بیش از سه میلیون بشکه نفت در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ شود.

با توجه به اوضاع همه گیری گونه جدید کرونا و گمانه زنی‌ها در مورد کاهش تقاضای انرژی، شماری از مقامات اوپک پلاس از جمله روسیه و عربستان اعلام کرده اند که لزومی برای واکنش عجولانه و نگهانی از سوی این گروه نسبت به تحولات اخیر نیست.

اما برخی تحلیل گرانمعتقدند که اوپک پلاس ممکن است طرح افزودن ۴۰۰ هزار بشکه نفت به صورت روزانه برای تقاضاها در ژانویه را فعلا متوقف کنند.

امروز صدو هشتاد و نهمین نشست اوپک برگزار خواهد شد. فردا نیز اوپک و اوپک‌پلاس بیست و سومین نشست خود را برگزار می‌کنند تا درباره چگونگی اجرای توافق کاهش تولید در ماه آینده میلادی تصمیم‌گیری کنند.  

در حالی که اقتصاد جهان خود را آماده عبور از بحران کرونا می‌کرد، شناسایی سویه جدید کرونا باعث شد تا امیدها به کنترل این همه‌گیری کمرنگ شود.  

به همین دلیل تقاضا برای نفت که روندی صعودی به خود گرفته بود کاهش یافت تا در روز جمعه هفته گذشته، نفت بیش از ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست دهد. کاهش قیمتی که از بهار سال گذشته و پیش از توافق کاهش تولید نفت اوپک‌پلاس بی‌سابقه بود.  

همین موضوع باعث شد تا جلسات کمیته نظارتی و کارشناسی اوپک و اوپک‌پلاس با تاخیر برگزار شود تا فرصت لازم برای بررسی شرایط موجود امکان‌پذیر شود.  

کد خبر 48441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =