معاون وزیر جهادکشاورزی: ۴۰ درصد از نخیلات فرسوده است

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی گفت: ۴۰ درصد از نخیلات کشور فرسوده است که تحول در حوزه اصلاح، توسعه و تجاری سازی نخیلات از برنامه های دولت است.

به گزارش اگزیم نیوز، محمدمهدی برومندی روز پنجشنبه در نشست توسعه میز ملی خرما در برازجان مرکز شهرستان دشتستان استان بوشهر افزود: از مجموع سه میلیون هکتار باغ در کشور و ۲۴ میلیون تن محصولات باغی، خرما یکی از محصولات استراتژیک آن است که ۲۶۰هزار هکتار باغات خرما را در کشور داریم که سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما تولید می کنند.

برومندی بیان داشت: پارسال شش میلیارد دلار ارز درآمد از بخش کشاورزی حاصل شد که ۳.۲ آن به حوزه باغبانی که بخش عمده آن مربوط به  خرماست.

وی یادآورشد: بوشهر یکی از مهمترین استان های تولید خرما کشور است و شهرستان دشتستان نیز قطب تولید خرمای در کشور و استان بوشهر است.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: تصمیمات بسیار مهمی برای اصلاح و احیا باغات خرما و فرآوری و تجاری سازی و تجارت این محصول اتخاذ شده است.

برومندی با اشاره به نگاه ویژه مجلس و دولت به این مقوله، اضافه کرد: در سال گذشته ۱۷میلیارد تومان اعتبار مصوب شد در صورتی که این اعتبار در سالجاری به  ۲۴۸ میلیارد تومان افزایش یافت.

معاون وزیرجهادکشاورزی  ادامه داد: خوشحال هستیم که با کمک مجلس و سفر اخیر ریاست جمهوری به این استان ردیف اعتباری برای اصلاح و احیاء نخلستان های این استان برقرار شد و ما مکلف شدیم که در شهرستان دشتستان نسبت به تکمیل شبکه های آبرسانی و انتقال و احیاء درختان فرسوده اقدامات خوبی انجام دهیم .

وی در خصوص آفات خرما نیز گفت: آفات خرما یکی از مسائل مهم و مشکلاتی است که در کشور وجود دارد که با پیگری های انجام گرفته  میزان اعتبار آن نیازسنجی شده است و در سازمان برنامه و بودجه نیز پیگیر هستیم که با همکاری استانداری ها دستورالعمل هایی لازم را جهت مقابله با این آفات در دستور کار قرار دهیم و این آفات را کنترل نماییم.

فرماندار دشتستان نیز گفت: دشتستان با شش هزار و ۲۶۸ کیلومتر پهناورترین شهرستان استان بوشهر است که با ۱۱۳هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی ۳۶درصد از اراضی مستعد کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است.

فتح الله نوروزی افزود: این شهرستان با ۲۶هزار هکتار سطح نخیلات با چهار میلیون اصله نخل و تولید ۱۲۰هزارتن خرماقطب تولید خرما استان است.

وی با اشاره به اینکه  میز ملی خرما که در راستای افزایش بهره وری شکل گرفته منشا خیر باشد یادآور شد: یکی از بحث ها و ضروریات توسعه کشت ارقام تجاری، تخصیص اعتبارات و افزایش فصل کشاورزی با توجه به ظرفیت شهرستان، توسعه و حمایت از مکانیزاسیون، توسعه صنایع تبدیلی، سردخانه ای و بسته بندی و توسعه اشتغالزایی و تقویت فعالیت رایزن های خارجی و تشکیل اداره خرما است.

امام جمعه برازجان نیز گفت :درخت ارزشمند خرما نقش بزرگی در اقتصاد، اشتغال و تغذیه سالم در جامعه ایفا می کند.

حجت الاسلام حسن مصلح افزود: عمده معیشت مردم شهرستان وابسته به نخل و نخلداری است که این محصول باید بطور ویژه از تولید تا فروش مورد حمایت دولت باشد.

وی گفت: در حال حاضر قیمت خرما تناسبی با هزینه های آن ندارد که کارشناسان و دست اندرکاران چاره ای بیاندیشند تا با به حداقل رساندن هزینه ها کشاورزان از زحمات خود سودی ببرند.

کد خبر 48443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =