تحریم کشور مانع از تحقق اجرای مصوبات ارزی بانک مرکزی شده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: امروزه کشور درگیر تحریم‌های شدید از سوی کشورهای غربی بخصوص آمریکا و در نتیجه تشدید محدودیت‌ های بانکی است بنابراین باید این واقعیت را پذیرفت که انتقال ارز و جابجایی مدنظر دولت و بانک مرکزی در حال حاضر شدنی نیست پس دولت باید در اجرای این مصوبه تجدیدنظر کند.

مهرداد عباد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، سیاست‌های ارزی نادرست دولت و بانک مرکزی در سال‌های اخیر را یکی از موانع بزرگ در روند افزایش صادرات کشور دانست و افزود: اگرچه سیاست های ارزی می توانند به عنوان ابزاری قدرتمند در میان سیاست های اقتصادی دولت، تبعات مثبت معناداری بر متغیرهای مختلف اقتصادی از جمله صادرات داشته باشند اما تدوین برنامه های غلط و نادرست دولت در بخش ارزی باعث مختل شدن صادرات شده که این موضوع نیز  بر تولید و فعالیت تولیدکنندگان تاثیر منفی زیادی گذاشته است.

وی افزود: متاسفانه سیاست دولت قبل و عدم حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان باعث ضربه دیدن این حوزه شده به طوری که امروز شاهد کاهش صادرات حتی به کشورهای همسایه هستیم.

عباد بیان کرد: سیاست‌های ارزی که دولت‌ها از قبل پیش گرفته اند، باعث شده برخی از تجار و بازرگانان ریسک بالای حمل و نقل چمدانی را قبول کنند و برخی دیگر نیز به کلی عطای صادرات را به لقایش بخشیدند و برخی خودخواسته و عده ای نیز  به اجبار، از گردونه صادرات و تجارت بین‌الملل خارج شدند.

وی ادامه داد: نمونه این ادعا در سال‌های اخیر مخصوصاً چهار سال گذشته به تعدد وجود دارد که بازرگانان واقعی فعالیت خود را به طور کامل متوقف کرده‌اند چون هیچ ثبات و اطمینانی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، پولی و مالی بانک مرکزی و دولت نمی‌بینند.

عباد تصریح کرد: در یک اقدام عجیب، دولت اعلام کرد صادرکنندگانی که نمی‌توانند ارز وارد کنند، کالا وارد کنند؛ یعنی صادرکننده باید در اقدامی کاملاً غیرتخصصی که هیچ شناخت و درکی از آن ندارد، واردکننده شود و این در حالیست که شرکت‌های بزرگ زیادی با تجربه‌های چند ده ساله در حوزه واردات کشور فعال هستند که این تصمیم عملکرد آنها را نیز با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان خاطرنشان کرد: برای رسیدن به تمام اهداف اقتصادی و تحقق تمام شعارهایی که در سال‌های اخیر در حوزه اقتصاد، تولید و اشتغال داده شده، باید در گام اول رویکردها و سیاست‌های موجود به طور جدی مورد بازنگری کارشناسانه و اصلاح قرار گیرد تا در روندی منطبق بر واقعیت‌های بازار، بتوان به رشد مثبت اقتصادی رسید.

کد خبر 48517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =