صادرات امسال از ۴۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات ۳۵ میلیارد دلاری سال گذشته، اعلام کرد: پیش‌بینی ما این است که امسال صادرات از ۴۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، سیدرضا فاطمی امین با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: در سه ماه گذشته ۹۰ طرح را فعال کردیم که از این تعداد ۳۰ طرح تا پایان امسال به انجام می‌رسد و ساختار کاملا متفاوتی را در سال آینده شاهد خواهیم بود.

عضو کابینه سیزدهمبا اشاره به اینکه تنظیم بازار به دو بخش تامین و توزیع تقسیم می شود، افزود: در حوزه تامین در پی تولید کالا و محصولات مورد نیاز کشور به اندازه کافی و با قیمت مناسب و در حوزه توزیع در پی توزیع این کالاها بدون گران فروشی هستیم.

وی ادامه داد: در بخش تامین، یکی از دغدغه های واحدهای تولیدی، مواد اولیه و قیمت آن و دغدغه دیگر، سرمایه در گردش و هزینه های مالی است.

فاطمی امین با اشاره به اینکه یکی از طرح های وزارت صمت، اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه مانند سیمان، فولاد، مواد پتروشیمی و پنبه است، گفت: در حدود دو هفته گذشته، در بازار ارز، التهاباتی را داشتیم اما با این حال در بازار فولاد، ثبات وجود دارد و این نکته بسیار کلیدی است که در اقتصاد باید به ثبات برسیم.

وی اضافه کرد: با همکاری بورس کالا، ۲۵ ابزار را طراحی کردیم که از این تعداد حدود ۱۵ ابزار، عملیاتی شده و حدود چهار ابزار هم هفته آینده عملیاتی می شود.

عضو کابینه سیزدهم اظهار داشت: بکارگیری این ابزارها موجب شد بدون اینکه امضای طلایی داشته باشیم، از ۳۰ گروه کالایی که سهمیه بندی بودند، ۲۰ گروه حذف شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی از کارهای سامانه «بهین یاب» اعمال سهمیه بندی است و ابزاری برای سهمیه بندی بود و این سامانه نباید حذف شود. یکی از اقدامات ما، ‌انعقاد قراردادهای بلندمدت است که از حدود سه هفته پیش آغاز شد؛ با این کار فشار تقاضای مازاد، برداشته می شود.

وی گفت: عرضه تلفیقی هم از دیگر ابزارها بود که منجر به ثبات قیمت در کالاها از جمله در فولاد شد. هر قدر وابستگی ها را کاهش دهیم، اقتصاد کشورمان باثبات تر می شود.

فاطمی امین با بیان اینکه در حوزه توزیع، یکی از مهم ترین بحث ها، شفافیت جریان توزیع است، گفت: یعنی اینکه بدانیم کالا به چه میزان، تولید شد و چقدر موجودی انبار داریم و با چه قیمتی عرضه می شود؟

وی اضافه کرد: ۱۰ طرح از ۹۰ طرح در دست اجرا به نظام توزیع مربوط است که یکی از آنها تکمیل «سامانه جامع تجارت» است. اکنون ۲۷ گروه کالایی را در این سامانه در حال اجرایی کردن هستیم و ۵ تا ۶ گروه کالایی، کارش به پایان رسیده است.

اتصال فاکتورهای سامانه جامع تجارت به تراکنش‌های بانکی

وزیر صمت با تشریح برخی از کارکردهای «سامانه جامع تجارت» افزود: از هفته گذشته در تعامل با بانک مرکزی، فاکتورهای ارائه شده را به تراکنش های بانکی متصل می کنیم و با این کار از صدور فاکتورهای غیر واقعی جلوگیری می شود.

فاطمی امین اضافه کرد: یکی از طرح ها که زیرساخت آن آماده و ابلاغ شده است و از هفته آینده آغاز می شود این است که باید قیمت تمام شده تولید بر روی کالاها درج شود؛ با این کار، مصرف کننده متوجه می شود که چه میزان اضافه تر از قیمت تمام شده می پردازد. این ساز و کار شفافیت ها را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه براساس سامانه جامع تجارت کنترل و شفافیت کاملی که بر کالاها و کمبود آن‌ها پیش از ایجاد بحران داریم، افزود: درج قیمت تولید کننده نیز بر کالاها اجرا شده که از یکی دو ماه آینده مردم آن را در فروشگاه‌ها می‌بینند و می‌توانند خود بازرس نظارت بر قیمت کالاها شود.

عضو کابینه سیزدهم گفت: با اجرای طرح درج قیمت تولید کننده اصلاح یکباره‌ای در نظام توزیع اتفاق می‌افتد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۲۹ مهر رئیس جمهور نشست هم اندیشی با صادرکنندگان داشت، اما جوایز صادرکنندگان اهدا نشد، افزود: مقصر این مسئله من هستم، زیرا معیارهایی برای انتخاب صادرکنندگان برتر وجود داشت که خام فروشی و فروش محصولات دانش بنیان را تفکیک نمی‌کرد بنابراین معیارهای صادرات محصولات دانش بنیان را به معیار انتخاب صادرکنندگان نمونه اضافه کردیم.

عضو کابینه سیزدهم گفت: بر این اساس چند شرکت دانش بنیان که در شمول شرکت‌های نمونه صادراتی قرار نمی‌گرفتند، نمونه شدند.

وی با بیان آنکه اگر براساس معیارهای گذشته انتخاب صادرکننده نمونه پیش می‌رفتیم نمی‌توانستیم رویکردهای جدید خود را به مردم نشان دهیم، گفت: برای ما کسی که یک میلیون دلار کالای خام می‌فروشد با کسی که تجهیزات دانش بنیان صادر می‌کند، متفاوت است.

انتقال صندوق ضمانت صادرات و شرکت نمایشگاه ها به سازمان توسعه تجارت

فاطمی امین افزود:‌ در سه ماه و نیم گذشته صندوق ضمانت صادرات، شرکت نمایشگاه‌های بین المللی و دفتر مقررات صادرات و واردات به زیرمجموعه سازمان توسعه تجارت منتقل شد و در این سازمان نیز کارها یکپارچه و منظم شده است.

وی گفت: تا پایان سال براساس هماهنگی با دیگر دستگاه ها، پنجره واحد صادرات ایجاد می‌شود که بسیاری از سردرگمی‌ها را در این مسیر حل و فصل می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت وضع صادرات کشور را بسیار خوب خواند و افزود: تصویب مقررات جدید مانند واردات در مقابل صادرات یا برگشت سریع مالیات بر ارزش افزوده صادرات و رفع تعهدات ارزی تسهیل بسیار خوبی برای صادرات ایجاد کرده است.

فاطمی امین درباره پنجره واحد صادرات گفت: باید فرایندها اصلاح شود که نمونه آن اطلاع رسانی به موقع به صادرکننده پیش از روبرو شدن وی با مشکلات در گمرک است.

وی افزود: اگر در اقتصاد به بانک‌ها فشار بیاوریم که به تولید و صادرات تسهیلات بدهند اتفاقی نمی‌افتد بلکه باید شیب را طوری تنظیم کنیم که سرمایه‌ها به سمت تولید برود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید تولید را تسهیل و کارهای غیر مولد را دشوار کنیم.

فاطمی امین افزود: با کاهش مالیات تولید از ۲۵ به ۲۰ درصد و در پایان چهار سال به ۱۰ درصد در پی افزایش سود آوری تولید هستیم.

وی گفت: تاکید دولت بر سودآوری کسب و کارها است، زیرا اگر کسب و کار سود آور باشد دولت می‌تواند از آن مالیات بگیرد و اشتغال ایجاد کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در پی متعادل کردن هزینه‌های سوخت و انرژی برای سود بیشتر تولید هستیم و این از محل یارانه‌های پنهان به تولید انجام می‌شود.

فاطمی امین با بیان اینکه بیشتر بهره مالکانه از معادن سنگ آهن، مس، طلا، سرب و روی دریافت می‌شود و معادن کوچک سهمی از آن ندارند گفت: در موضوع بهره مالکانه فشاری به معادن کوچک وارد نمی‌شود.

وی افزود: در هفته آینده در نشستی با سرمایه گذاران بیش از ۲۴۰ طرح سرمایه گذاری که سودآوری مناسبی دارند مطرح می‌شود که تعدادی از آن‌ها طرح‌های معدنی هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای معادن بزرگ مانند سنگ آهن و مس که بسیار سودآور هستند مزایده برگزار می‌شود و برنده مزایده مکلف است حداقل ۳۰ درصد از سهام را به مردم واگذار کند که اولویت با مردم همان منطقه است.

فاطمی امین افزود: برای ۳۰ معدن بزرگ از هفته آینده مزایده‌هایی به ترتیب برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه باید به سمت اقتصاد دیجیتال برویم، زیرا فناوری اطلاعات توانمند ساز و سودآور است گفت: صنایعی که از فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند توانمندی و سود بیشتری دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اساس قانون مبارزه با پول شویی کسب و کارهایی که پرداخت الکترونیکی دارند باید مجوز نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) داشته باشند و هماهنگی بسیاری خوبی بین وزارت اقتصاد، صمت و بانک مرکزی در این زمینه وجود دارد.

فاطمی امین گفت: دریافت اینماد بدون ستاره برای کسب و کارهای خرد ۱۰ دقیقه و برای اینماد یک ستاره حداکثر یک روز زمان می‌برد که نشان می‌دهد هیچ توقفی در کسب و کارها اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: در سال ۹۸ وزارت صمت برای پی اس پی‌ها و شرکت‌هایی پرداخت که می‌خواستند درگاه به فروشگاه‌های اینترنتی بدهند دریافت مجوز اینماد را الزام آور کرد و دو هفته پیش این موضوع برای پرداخت یارها که یک سطح پایین‌تر هستند و با پی اس پی‌ها کار می‌کنند الزامی شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گاهی اینماد هست، ولی نظارت نیست در حالی که اینماد مانند نشان استاندارد است و باید بر آن نظارت کنیم.

فاطمی امین درباره تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۱ نیز افزود: یکی از نقاط قوت بودجه سال آینده ۱۸۰ هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی شده در قالب صندوق‌های ملی و استانی پیشرفت و عدالت است که منابع بودجه‌ای را با ضریب در اختیار تولید قرار می‌دهد.

وی گفت: براساس این طرح که غالب آن صندوق کارآفرینی امید است صندوق‌ها اهرمی عمل می‌کنند و منابع بودجه تکثیر می‌شود و نرخ سود پایین می‌آید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از چند ماه گذشته سوخت ذخیره مازوت برای همه واحدهای سیمان تامین شده است و هیچ دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

فاطمی امین گفت: پیش بینی می‌کنیم امسال این واحدها بدون قطعی برق و سوخت فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه یکی از ۹۰ طرح وزارت صمت تامین مالی زنجیره‌ای است افزود: این طرح اجرایی شده، بانک مرکزی دستور العمل آن را ابلاغ و وزارت صمت با همکاری بانک صنعت و معدن آن را آغاز کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ مرحله آزمایش تامین مالی زنجیره‌ای در هفته‌های آینده اجرا می‌شود و تا پایان سال اجرای آزمایشی آن را نهایی خواهیم کرد، براساس این طرح منابع موجود برای سرمایه در گردش بخش تولید دست کم ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی گفت: سال آینده تامین مالی زنجیره‌ای را به طور کامل اجرا خواهیم کرد و برای آن حدود ۱۰ روش پیش بینی شده که بسیار ساده است بنابراین با این طرح نگرانی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی رفع خواهد شد.

فاطمی امین گفت: گزارش سه ماهه عملکرد وزارت صمت برای بهبود فضای کسب و کار به زودی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

کد خبر 48787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =