استفاده از بورس برای مدیریت بازار کالاهای پایه

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه وزارت صنعت برای مدیریت بازار کالاهای پایه، فضای بورس را انتخاب کردیم، زیرا بورس کالا علاوه بر ایجاد شفافیت، بسترساز ابزارهای اجرایی برای مدیریت بازار است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «سیدرضا فاطمی‌امین»امروز (دوشنبه)در آیین افتتاح معاملات آتی مس و معاملات گواهی سپرده مس و میلگرد در بورس کالای ایران افزود: اکنون سه بازار را مورد تمرکز قرار داده‌ایم که یکی از آنها بازار کالاهای پایه شامل مواد اولیه پتروشیمی، فولاد، مس، سیمان و غیره است.

وی تصریح‌ کرد: عرضه خارج از بورس کالا قابل قاعده گذاری نیست، اما بورس کالا ابزارهای قاعده گذاری و قابل اجرا در اختیار ما قرار می‌دهد که می‌تواند در تنظیم بازار به ما کمک کند.

این مقام مسوول بیان‌داشت: برای مدیریت بازار کالاهای پایه، ۲۵ ابزار طراحی شده است، امروز ۲ ابزار رونمایی می‌شود و هفته‌های گذشته نیز ابزارهای بلندمدت رونمایی شد و اینها علاوه بر ایجاد شفافیت، قدرت اعمال تنظیم‌گری می‌دهد که کمک بزرگی هم به صنعت و تامین مواد اولیه می‌کند، زیرا یکی از نگرانی‌های واحدهای تولیدی تامین مواد اولیه است.

فاطمی‌امین افزود: نتیجه این اقدامات در نرخ تورم تولیدکننده قابل مشاهده است که در ماه گذشته کاهش یافته و این نویدبخش کاهش تورم مصرف کننده در ماه‌های آتی است. زیرا وقتی تورم تولیدکننده کاهش یابد، قیمت تمام شده کاهش یافته و به‌تبع آن نرخ تورم مصرف‌کننده نیز کاهش می‌یابد.

وزیر صمت گفت: گاهی می‌گوییم اقتصاد دستوری و گاهی می‌گوییم اقتصاد رها شده؛ وقتی می‌گوییم اقتصاد نباید دستوری باشد نقطه مقابل آن این است که اقتصاد نباید رها شده باشد و یک حدوسطی دارد که نقطه کلیدی است که ما بتوانیم ضوابطی برای قیمت‌گذاری قرار دهیم و بتوانیم این ضوابط را اجرایی کنیم.

واگذاری معادن از طریق بورس

وزیر صنعت گفت: معدن «جان‌جا» که بیش از سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است هفته پیش مزایده آن انجام شد و یکی از شروط مزایده این بود که باید ۴۰ درصد از سهام شرکت به مردم واگذار شود و این بهترین نوع سرمایه‌گذاری است.

وی توضیح‌داد: اگر می‌خواستیم این معدن را به مردم واگذار کنیم توان مالی و فنی آن امکان‌پذیر نبود، اگر فقط به شرکت‌های بزرگ واگذار می‌کردیم مردم منطقه بی‌بهره می‌ماندند، اما با این کار توزیع ثروت انجام می‌دهیم و هم فرصت سرمایه‌گذاری خوب برای مردم فراهم می‌کنیم.

فاطمی‌امین ادامه‌داد: در دی‌ماه سه معدن دیگر به این روش به مزایده گذاشته خواهد شد و در بهمن‌ماه سه معدن دیگر به مزایده گذاشته خواهد شد، البته اینها معادن بزرگ هستند و معادن کوچک در یک بسته عرضه می‌شوند.

وی گفت: در لایحه بودجه آینده دولت و وزارت صمت مجاز هستند واگذاری معادن را از طریق بورس انجام دهد.

ساختار جدید وزارت صنعت

وزیر صنعت درخصوص ساختار جدید وزارت صنعت، گفت: در این ساختار به سازمان توسعه تجارت استقلال عمل دادیم و سه مجموعه در اختیار وزیر به آنجا منتقل و صندوق ضمانت صادرات که در اختیار وزیر است سازمان توسعه تجارت منتقل شده است.

وی افزود: در حقیقت وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از ۱۰ سال ادغام شد، زیرا ۱۰ سال قبل وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی با هم تجمیع شده بودند، اما در این ساختار همه بخش‌ها مسوولیت تنظیم بازار، صادرات، تولید و سرمایه‌گذاری دارند در حالی‌که در گذشته این طور نبود.

فاطمی‌امین گفت: بیش از ۹۰ پروژه را در سازمان توسعه تجارت برای بهبود وضعیت تولید و تجارت به پیش می‌بریم که یکی از این پروژه‌ها، اصلاح ساختار بازار پایه است که چند تا از این ابزارها امروز آغاز به کار کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال آینده مالیات تولید پنج درصد کاهش می‌یابد، قیمت خوراک فولاد ابهام داشت که سقف آن ۲ هزار تومان اعلام شد.

کد خبر 48971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =