بازماندن طلا از شاخص بازارهای کالا در سال ۲۰۲۱

در حالی که احیای اقتصادی پس از پاندمی کرونا، تقاضای کالاها را در سال ۲۰۲۱ تقویت کرد و شاخص کالاها عملکرد بهتری نسبت به سایر دارایی‌ها داشت اما طلا از این روند جا ماند.

به گزارش اگزیم‌نیوز از رویترز، تحلیلگران می گویند کالاها در حالی وارد سال ۲۰۲۲ می شوند که با ادامه سیر صعودی اقتصاد جهانی، همچنان با سهام رقابتی مانده‌اند. شاخص کالای گلدمن ساکس اس اند پی امسال ۳۵ درصد رشد کرده و برای نخستین بار در یک دهه گذشته از شاخص سهام اس اند پی ۵۰۰ آمریکا سبقت گرفته است. شاخص اند پی ۵۰۰ حدود ۲۳ درصد و شاخص دلار هفت درصد رشد کرده اند در حالی که بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا سه درصد کاهش داشته است.

در میان کالاها، قهوه با رشد ۸۴ درصدی عملکرد متمایزی داشته است.

شاخص نفت آمریکا ۴۰ درصد و مس ۲۱ درصد افزایش داشته است در حالی که قیمت طلا به دلیل انتظارات برای بالا رفتن نرخ های بهره پنج درصد نزول کرده است.

طلا در مرکز اصلی توجه سرمایه گذاران عمومی است و افت قیمت این فلز ارزشمند پس از رشد ۲۵ درصدی در سال ۲۰۲۰، به ورود سرمایه به محصولات مرتبط با آن ضربه زده است.

طبق آمار مورگان استنلی، صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) کالاها در آمریکا شاهد خروج ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه در سال میلادی جاری پس از ورود ۴۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ بوده‌اند.

چین که بزرگترین مصرف کننده کالا در جهان است در سال ۲۰۲۲ شاهد رشد ضعیف‌تری خواهد بود اما دولت این کشور احتمالا با محرک های ملایم، توازنی در بحران بخش ملکی ایجاد می کند.

سال آینده اختلالات لجستیکی کاهش پیدا می کند و تقاضای جهانی برای کالا قوی خواهد بود و صنعت با انبارسازی موجود همگام می شود اما این امر ممکن است با عرضه بیشتر بسیاری از مواد خام جبران شود. تحلیلگران بانک ING در یادداشتی نوشتند: موانعی وجود خواهند شد که رشد بیشتر مجموعه کالاها را محدود می کنند.

کد خبر 49120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =