صالح‌آبادی: در ۹ ماهه امسال ۳۹.۸ میلیارد دلار تامین ارز داشتیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در ۹ ماه امسال ۳۹ میلیارد و ۸۹۵ میلیون دلار تامین ارز از طریق سامانه نیما، ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز اشخاص تامین کردیم در حالی که در کل سال گذشته ۳۶.۴ میلیارد دلار تامین ارز داشتیم.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، علی صالح آبادی صبح امروز(یکشنبه)و در نشست هم اندیشی با اعضای اتاق بازرگانی ایران، اظهار داشت: ایده تشکیل کمیته مشترک بین بانک مرکزی و اتاق بازرگانی برای حل موانع و مشکلات بسیار مهم بوده از این رو این کمیته را تشکیل خواهیم داد و نمایندگانی از گمرک و وزارت صنعت نیز در جلسات این کمیته حضور خواهند یافت.

رئیس شورای پول و اعتبار اظهار داشت: معتقدم ما جزیره‌های جدا از هم نیستیم بلکه باید در کنار هم مسائل کشور را پیش ببریم، بعضاً شاید نظرات متفاوتی وجود داشته باشد اما باید نگاه‌ها به هم نزدیک باشد لذا علاقه مند به تشکیل این کمیته هستیم.

وی گفت: وقتی قرار است بخشنامه‌ای صادر شود باید نظرات بخش خصوصی را نیز بشنویم زیرا این مساله می‌تواند کمک بزرگی به حل مشکلات از طریق تدوین بخشنامه‌ها کند.

صالح آبادی با اشاره به سخن یکی از اعضای اتاق مبنی بر اینکه دور زدن تحریم‌های خارجی راحت تر از مشکلات داخلی است، تاکید کرد: تحریم‌های خارجی را می‌توان پشت سر گذاشت اما مشکلات داخلی از جمله موضوعات کلیدی است که جز با تعامل حل نمی‌شود لذا خوشبین هستیم که با همکاری شما به وضعیت مناسبی برسیم. سال آینده بهتر از امسال خواهد شد اگرچه امسال از پارسال در حوزه ارزی وضعیت بهتری داریم.

وی افزود: طی ۹ ماهه سال جاری ۳۹ میلیارد و ۸۹۵ میلیون دلار تأمین ارز به روش‌های مختلف از جمله ارز نیما، ارز ترجیحی و ارز اشخاص انجام شده در حالی که در ۱۲ ماه سال گذشته تنها ۳۶ میلیارد و ۴۸۲ میلیون دلار تأمین ارز به روش‌های مختلف داشتیم.

رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: بخشی از این موضوع به بهبود بازگشت ارز صادراتی و عرضه مناسب ارز در سامانه نیما بازمی گردد. خوشبختانه پتروشیمی‌ها عدد خوبی به سامانه نیما واریز کرده اند که نشان می‌دهد وضعیت صادرات آنها نیز بهبود یافته است.

وی گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات نفتی، فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی جزو اولویت‌های کشور بوده که حتی در صورت لغو تحریم‌ها همچنان دارای اهمیت خواهد بود اما نرخ ارز حاصل از صادرات باید به گونه‌ای باشد که صادرکننده متضرر نشود.

صالح آبادی تصریح کرد: کارگروه مشترکی بین بانک مرکزی و وزارت صمت تشکیل شده که تقریباً هر هفته جلسات آن برگزار خواهد شد؛ تسهیلاتی را در این کارگروه فراهم کردیم که چارچوب‌هایش در حال نهایی شدن است که به زودی ابلاغ خواهد شد.

کد خبر 49130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =