آغاز تجارت آزاد با اوراسیا از سال آینده

معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت گفت: با آغاز تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال آینده ۱۰ میلیارد دلار بازار صادراتی این منطقه در اختیار ایران قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، «علیرضا پیمان پاک» امروز (دوشنبه) در آیین معرفی صادرکنندگان نمونه استان تهران با بیان اینکه اکنون سهم ایران از بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۵۰۰ میلیون دلار است، اظهار داشت: سفر رییس جمهوری به روسیه در پایان ماه جاری گشایش های جدیدی را برای تجار و صادرکنندگان به همراه خواهد داشت.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: امسال به مناسبت روز ملی صادرات نشست هم اندیشی با حضور رییس جمهوری برگزار شد که نتایج خوبی را به دنبال داشت و یکی از آنها آزاد شدن صادرات تجهیزات پزشکی بود که نشان دهنده عزم و اراده دولت برای توسعه و جهش صادرات است.

وی با اشاره به زنجیره تامین، تولید، فرآوری و بسته بندی، توزیع، فروش و برگشت ارز در توسعه صادرات، تصریح کرد: با در نظر گرفتن این زنجیره به صورت منسجم، احصای چالش های آن، تعریف سیاست های حمایتی، مانع زدایی ها و سیاست گذاری مناسب زنجیره با استمرار صادرات مواجه خواهیم شد.

پیمان پاک با بیان اینکه اقدامات سازمان توسعه تجارت به چهار دسته تقسیم شده است، خاطرنشان کرد: کارگروه هایی با عناوین این دسته ها شامل توسعه بازار، لجستیک، تعرفه های گمرکی و مسائل پولی و بانکی تشکیل شده است که با توجه به نقشه راه توسعه صادرات، موانع در این زمینه به صورت هدفمند رفع خواهد شد.

وی تصریح کرد: در بخش توسعه بازار چند گام برداشته شده است که یکی از آنها توسعه رایزن های بازرگانی است و تقریبا در چهار ماه اخیر تعداد رایزن های بازرگانی افزایش یافته است و در بودجه سال آینده نیز تعداد رایزن های بازرگانی تا ۳۰ رایزن افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: به دلیل محدودیت های حاکمیتی نمی توان در حوزه رایزن های بازرگانی از بخش خصوصی استفاده کرد، اما سعی کرده ایم دایره رایزن های بازرگانی را افزایش دهیم و از سایر وزارتخانه ها نیز در آن گنجانده شود.

وی با اشاره به فعال شدن مراکز تجاری در ماه های اخیر، اظهار داشت: پنج مرکز تجاری در ارمنستان، ترکیه، پاکستان، امارات و جمهوری آذربایجان با کمک بخش خصوصی راه اندازی شده است.

پیمان پاک تاکید کرد: درباره راه اندازی مراکز تجاری مصمم هستم تا از توان بخش خصوصی استفاده کنیم و اگر صادرکنندگان در بازارهای هدف صادراتی به خوبی از قوانین و مقررات اطلاع داشته باشند تحریم ها کارساز نخواهد شد، بنابراین مراکز تجاری ایران در خارج از کشور باید این اطلاع رسانی را به تجار در بازارهای هدف داشته باشند.

وی اظهار داشت: ایجاد مرکز تجاری قزاقستان نیز در دستور کار قرار دارد و اگر این حوزه ها فعال شود می تواند خلا رایزن های بازرگانی را پوشش دهد.

پیمان پاک با اشاره به سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به سوریه، تصریح کرد: پیش از انجام این سفر نشست هم اندیشی با صادرکنندگان برگزار  و مشکلات در کشور مقصد احصا شد که پیشنهادات و راهکارها موجب موثر بودن این سفر شد، در همین زمینه نشست های مشابه را در ۲ ماه آینده برای ارمنستان و عمان نیز در نظر داریم.

وی افزود: استفاده از ظرفیت کمیسیون های مشترک در توسعه بازار از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد و با توجه به وجود ۲۲ کمیسیون مشترک زیر مجموعه وزارت صمت، از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کارگروه لجستیک نیز تشکیل شده که در مرحله نخست همه بنادر و مقاصد صادراتی، آسیب شناسی شد و بنابراین در ۲ بخش کوتاه مدت و میان مدت پیشنهاداتی احصا شده است که بر همین اساس در صورتی که لایروبی آستارا انجام شود ظرفیت صادراتی آستارا از ۲۰۰ هزار تن در سال به ۸۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: فرهاندهی واحد حوزه تجارت خارجی با احیاء شورای عالی صادرات امکان پذیر می شود و این موضوع را از دولت پیگیری می کنیم و بخش خصوصی نیز باید آن را مطالبه کند.

پیمان پاک افزود: کارگروه مشترک ارزی با بانک مرکزی با کمک وزارت صنعت تشکیل شده اما اگر سیاست های ارزی با سیاست های تجاری هماهنگ نباشد، سیاست های تدوین شده منجر به کاهش صادرات و افزایش نرخ ارز می شود، زیرا برای تولید و ایجاد ارز محدودیت ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ از کاهش ارزش پولی ملی نتوانستیم در جهت توسعه صادرات بهره بگیریم، گفت: تعمیم واردات در مقابل صادرات برای همه کالاهای مجاز مصوب شده است، اما می خواهیم واردات در برابر صادرات را نظام مند کنیم تا گروه هایی که بر مبنای ارز آزاد کالای صادراتی تولید می کنند برای عرضه ارز صادراتی مجبور به حضور در نیما و فروش ارز با ۱۵ درصد کاهش نباشند.

وی ادامه داد: در حوزه رمزارزها نیز مذاکرات لازم انجام شده و در حوزه تجارت خارجی آئین نامه آن ابلاغ می شود، قصد داریم راه های جایگزین ال. سی را در این باره دنبال کنیم و البته راهکارها کند و شبه سوییفت است.

کد خبر 49562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =