ضربه توافق پایاپای ایران و سریلانکا به صادرات چای هند

صادرات چای هند به ایران که در مقایسه با دوره پیش از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ اکنون به دلیل مشکلات پرداخت به نصف کاهش یافته، امسال نیز با توافق پایاپای ایران و سریلانکا کاهش بیشتری را شاهد خواهد بود.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، روزنامه اکونومیک تایمز در گزارشی نوشت: صادرات چای هند به ایران که در مقایسه با دوره پیش از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ به دلیل مشکلات پرداخت به نصف کاهش یافته، امسال کاهش بیشتری را شاهد خواهد بود چرا که قرار است سریلانکا بدهی‌های نفتی خود به ایران را با صادرات چای به این کشور پرداخت کند.

سریلانکا قرار است محموله‌های چای ارتدکس یا چای برگ کامل را به ایران ارسال کند تا هزینه خرید نفت از این کشور را پرداخت کند.

ایران چای ارتدکس را فقط برای مصرف داخلی خود خریداری می‌کند و هند یکی از بزرگترین تامین کنندگان چای ارتدکس برای این کشور در غرب آسیا بوده است.

هند در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۳ میلیون کیلوگرم چای به ایران صادر کرده بود. صادرات چای به ایران در سال ۲۰۲۰ به ۲۹ میلیون کیلوگرم کاهش یافت و در ده ماهه اول سال ۲۰۲۱ به دلیل بحران پرداخت به ۲۱ میلیون کیلوگرم کاهش یافت.

براساس این گزارش، قرارداد تجارت پایاپای بین ایران و سریلانکا، هند را در موقعیتی نامطلوب قرار داد.

محیط آگاروال مدیر شرکت "چای آسیایی و صادرات" که این محصول را به ایران صادر می کند، در این باره گفت: صادرات به ایران ممکن است در سال ۲۰۲۲ تا ۱۵ درصد کاهش یابد.

یکی از مدیران ارشد این صنعت که نخواست نامش فاش شود، نیز گفت: هند پیش از تحریم‌های آمریکا بزرگترین صادرکننده چای به ایران بود، اما پس از آن تجارت روپیه‌ای با ایران متوقف شد.

صادرات چای هند در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۱ با کاهش ۸.۷ درصدی نسبت به سال قبل به ۱۵۷.۲۰ میلیون کیلوگرم رسید و بعید است این رقم در کل سال ۲۰۲۱ از ۱۸۰ میلیون فراتر رفته باشد.

آگاروال گفت: بعید است این وضعیت بهبود یابد مگر اینکه هند واردات نفت از ایران را آغاز کند. در حال حاضر، هیچ شفافیتی در مورد این موضوع وجود ندارد.

کد خبر 49717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =