بازار جهانی رمز ارزها در سال ۲۰۲۲ زیر ذره‌بین کارشناسان

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال پیش‌بینی می‌کردند که ارزش بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۱ از ۱۰۰ هزار دلار فراتر رود اما نه تنها فراتر نرفت بلکه حتی به نصف این رقم نیز نرسید. حال باید دید پیش‌بینی‌ها درباره نوسانات این بازار در ۲۰۲۲ تحقق خواهد یافت؟

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از نشریه ال اکونومیستا اسپانیا، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال پیش‌بینی می‌کردند که ارزش بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۱ از ۱۰۰ هزار دلار فراتر رود اما نه تنها فراتر نرفت بلکه حتی به نصف این رقم نیز نرسید. علاوه بر این قیمت این ارز دیجیتال پرطرفدار در ابتدای سال ۲۰۲۲ به شدت کاهش یافته است و برای هفت روز متوالی شاهد ضرر بود، هر چند که در نهایت، دوباره از مرز ۴۰ هزار دلار عبور کرده است.  

مایک مک گلون تحلیلگر مشهور ارزهای دیجیتال و استراتژیست کالای بلومبرگ اینتلیجنس بر این باور است که بیت‌کوین در بازار صعودی یکپارچه قرار دارد در حالی که بازار صعودی(در بازار رمزارزها به بازار گاوی شناخته می شود) اتریوم با دوام‌تر است. مک گلون می‌گوید: در صورت سقوط بازار سهام، بیت‌کوین با جریان باد مخالف مواجه خواهد شد، اما تا جایی که کاهش قیمت سهام بر بازده اوراق قرضه فشار می‌آورد و موجب نقدینگی بیشتر بانک مرکزی می‌شود، ممکن است ارز دیجیتال به ذینفع اصلی تبدیل شود.

در بازارهای گاوی با توجه به حجم زیاد تقاضا، اکثر کاربران بازارهای مالی ترجیح می‌دهند خریدار باشند و سرمایه‌گذاری کنند.      

علاوه بر این، مک گلون معتقد است ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ تسلط بیشتری خواهند یافت، چرا که کلاس دارایی ارزهای دیجیتال بهتر از سرمایه‌گذاری‌های سنتی عمل می‌کند. وی افزود: ا انتظار داریم ایالات متحده در سال ۲۰۲۲  ضمن اعمال مقررات مناسب، از ارزهای دیجیتال استقبال کند.  

این استراتژیست بلومبرگ در دسامبر گذشته نوشت: در مقایسه با سهام‌های عمومی‌تر که از زمان کاهش در سال ۲۰۲۰، اصلاح ۱۰ درصدی نداشته اند، بازار کریپتو ممکن است در سال ۲۰۲۲ مزیت نسبی داشته باشد. مک‌گلون معتقد است: دارایی‌های رمزنگاری در میان دارایی‌های پرخطر هستند اما اولین‌ها به سرعت به دارایی ذخیره دیجیتالی جهان تبدیل خواهند شد.  

جس پاول مدیرعامل صرافی ارزهای دیجیتال کراکن امیدوار بود بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۱ به ارزش ۱۰۰ هزار دلار برسد، با این حال به رغم کاهش ارزشی که بیت‌کوین اخیرا تجربه کرده است، او همچنان معتقد نیست که زمستان کریپتو نزدیک است. در چنین شرایطی چنانچه ارزش این رمزارز به ۳۶ هزار دلار برسد، به عقیده پاول، زمان مناسب برای خرید بیشتر بیت‌کوین فرا رسیده است.

پاول می‌گوید: فقط کافی است به نمودار ۱۰ ساله نوسانات نگاهی بندازید که خود گویای همه چیز است. وی معتقد است افزایش آگاهی مردم از بازار رمزارزها و شفافیت بیشتر مقررات نظارتی می‌تواند سال بهتری را برای ارزهای دیجیتال رقم زند.

وی همچنین بر این باور است که با دستاوردهایی که ان‌اف‌تی‌ها (NFT) در سال ۲۰۲۱ کسب کردند، سال ۲۰۲۲ بدون شک بستر رشد بیشتر این عرصه را فراهم می‌کند.  NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token به معنی غیرقابل تعویض است. این برنامه با استفاده از سیستمی مشابه ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین ساخته‌شده است. اما NFT یک تفاوت اساسی با ارزهای دیجیتال دارد.

یک بیت کوین با یک بیت کوین دیگر کاملاً برابر است و ارزش یکسانی دارد. اما وقتی صحبت از توکن های غیرقابل تعویض به میان می‌آید این موضوع تغییر پیدا می‌کند. توکن‌های NFT با نمونه‌های مشابه ارزش متمایزی دارند. داشتن این ویژگی باعث شده است که NFT منحصربه‌فرد ساخته شود و به همین خاطر غیرقابل تعویض باشد، مثل دارایی‌های دنیای واقعی ما همچون سنگ‌های قیمتی، آثار هنری و کالاهای لوکس دیگر.

وی می‌گوید: من فکر می‌کنم که ۲۰۲۲ واقعا سال ان‌اف‌تی‌ها خواهد بود.

هنگ فنگ مدیر عامل صرافی اکی‌کوین پیشتر معتقد بود اینکه ارزش بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۰۰ هزار دلار برسد، بعید است و با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال، بازار پر نوسانی است، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت آن در سال ۲۰۲۲ به چه میزانی می‌رسد.

وی می‌گوید: من هنوز بر این باورم که بیت‌کوین به دلیل ارزش منحصر به فردش، پادشاه ارزهای دیجیتال است. اما فکر می‌کن همچنان شاهد جدا شدن دارایی‌های متفاوت کریپتو از بیت‌کوین خواهیم بود.  

کایل سامانی یکی از بنیان‌گذاران صندوق سرمایه‌گذاری تامینی مولتی‌کوین در نگاهی خوشبینانه به آینده بیت‌کوین می‌گوید «هنوز دوره‌های اوج بیت‌کوین، اتریوم و سولانا را ندیده ایم». وی می‌گوید: من فکر می‌کنم که ما هچنان شاهد عملکرد متفاوت بیت‌کوین نسبت به بقیه بازار خواهیم بود.

به عقیده سامانی، نکته اینجاست که در حال حاضر کارکردهای انواع مختلف ارزهای دیجیتال متفاوت است و کاربرد و مزایای متفاوتی نیز برخوردارند.

برایان موسوف مدیرعامل شرکت اترکپیتال که یک شرکت متخصص در زیرساخت‌های فناوری است نیز از اهمیت رو به رشد سولانا می‌گوید.   

در بازار ارزهای دیجیتال، بیت کوین به خاطر تائید طولانی تراکنش‌ها و اتریوم نیز به علت داشتن کارمزد بالا مورد انتقاد است. در این میان سرمایه‌گذاران مدت‌ها است به دنبال رمز ارزی هستند که بتواند مشکلات دو غول ارز دیجیتال را حل کند.

سولانا رمز ارزی پیچیده و مبتنی بر بلاک‌ چین است که به لحاظ بهینه سازی شرایط خوبی دارد. این ارز دیجیتال در کنار امنیت بالایی که دارد، به کمک ویژگی مقیاس‌پذیری‌اش، تراکنش‌های بیشتری را در یک ثانیه انجام می‌دهد.

آرماندو آگیلار تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال از شرکت فانداسترت نیز انتظار داشت ارزش بیت‌کوین به ۷۰ هزار دلار برسد. با این حال او مطمئن است که بیت‌کوین در نیمه نخست ۲۰۲۲ به ۱۰۰ هزار یورو برسد چرا که نگرانی‌ها از تورم و پذیرش‌ نهادی همچنان ادامه دارد.

در همین حال او معتقد است که اتریوم به دلیل رشد مداوم در امور مالی غیر متمرکز، ان اف تی‌ها و فعالیت‌های مرتبط با متاورس به بالای ۹ هزار دلار خواهد رسید.  

کد خبر 49778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =