مصرف زیر ۲۰۰ کیلووات برق در زمستان و در تعرفه های جدید کمتر از ۲۰ هزارتومان هزینه دارد

سخنگوی صنعت برق گفت: مشترکی که زیر الگوی مصرف برق در زمستان ۲۰۰ کیلووات است مصرف کند ماهانه کمتر از ۲۰ هزار تومان هزینه می دهد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، "مصطفی رجبی مشهدی" با اعلام اینکه تعرفه های جدید برق از امروز اعمال خواهد شد، خاطرنشان ساخت: تعرفه برای مشترکانی که در حد الگوهای تعیین شده برای هر منطقه و یا حتی کمتر از آن مصرف کنند هیچ تغییری نخواهد داشت.

وی ادامه داد: الگوی تعیین شده برای این فصل ۲۰۰ کیلوات در ساعت برای همه مشترکان است و مشترکانی که تلاش کنند زیر این الگو مصرف کنند هزینه ای کمتر از ۲۰ هزار تومان باید پرداخت کنند.

سخنگوی صنعت برق  با اشاره به اینکه در اثر افزایش برودت هوا به خصوص در غرب کشور، مصرف گاز افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری سبب شده بخشی از تامین گاز نیروگاه ها با محدودیت روبرو شود تا نیاز بخش خانگی و تجاری تامین شود.

رجبی مشهدی افزود: براین اساس نیروگاه ها ناگزیر به سمت استفاده از سوخت دوم که همان گازوئیل است می روند که تامین این سوخت با سختی های زیادی همراه است.

وی گفت: براین اساس از همه مشترکان به خصوص مشترکان بزرگ در خواست می کنیم مصارف خود را کاهش دهند تا امکان تامین گاز نیروگاه ها فراهم شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران ادامه داد: تاکنون هیچ خاموشی ناشی از کمبود گاز نیروگاهی در کشور نداشته ایم اما در برخی مناطق به دلیل بارش سنگین برف برخی مشکلات برای شبکه ایجاد شده که به سرعت در حال برطرف شدن هستند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه در چند سال اخیر سهم مصرف در بخش خانگی افزایش یافته افزود: این درحالی است که سهم بخش خانگی از مصرف انرژی در جهان ۲۷ درصد است.

وی گفت: این سهم در ایران ۳۵ درصد است که در بخش صنعت نیز ۳۳ درصد است که نشان از پیش افتادن بخش خانگی از سایر بخش ها است.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: اغلب خانواده های ایرانی مصرفی در حد الگو دارند اما ۲۵ درصد مشترکان بیش از الگو مصرف می کنند.

وی افزود: ۵۰ درصد مصرف برق انرژی کشور توسط این ۲۵ درصد مصرف می شود و ۵۰ درصد هم سهم ۷۵ درصد مشترکان است که نشان از ناعادلانه مصرف کردن انرژی توسط ۲۵ درصد مردم است.

رجبی مشهدی گفت: بدمصرفی، استفاده همزمان از چندین وسیله برقی، روشن گذاشتن طولانی مدت وسایل سرمایشی در تابستان از عمده دلایل مصرف بیش از حد مشترکان پرمصرف است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، ادامه داد: افراد متمول جامعه فکر می کنند هر چقدر می توانند باید از انرژی بیشتر استفاده کنند و این نوع تفکر سبب شد تابستان گذشته صنعت برق نتواند ۷میلیارد کیلوات ساعت برق را تامین کند که آن مشکلات ایجاد شد.

وی افزود: براین اساس و با هدف رعایت عدالت در مصرف وزارت نیرو دو برنامه را در دستور کار قرار داده است که یکی اصلاح تعرفه ها و دیگری نصب کنتورهای هوشمند است.

سخنگوی صنعت برق با تاکید براینکه از امروز تعرفه های جدید اعمال خواهد شد، گفت: در این تعرفه ها اگر مشترکان پرمصرف به رفتار خود ادامه دهند یارانه های برقی برای آنها حذف خواهد شد و باید برق را به نرخ برق تجدیدپذیر پرداخت کنند.

رجبی مشهدی افزود: این مشترکان چنانچه به رفتار خود ادامه دهند هزینه برق آنها به صورت پلکانی افزایش خواهد داشت.

اساس مصوبه هیات وزیران، بهای برق مشترکان کم مصرف (در سقف مصرف ۵۰ درصد الگوی مصرف) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر محاسبه می‌شود.

تعرفه‌های برق مصارف خانگی مشترکان کمتر از الگوی مصرف بر اساس تصویب نامه سال ۱۳۹۷ هیات وزیران تعیین می‌شود.

همچنین تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب برای مصارف کمتر از الگو بر اساس جدول فعلی، مازاد بر آن تا ۱.۵ برابر، تا ۲ برابر و مصارف بیش از ۲ برابر به ترتیب با ضریب (۱.۵)، (۲.۵) و (۳.۵) برابر هزینه تأمین برق (متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی دو سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق (ترانزیت) و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی) محاسبه و دریافت می‌شود.

در محاسبه صورت‌حساب برق ماه‌های گرم برای مشترکان مشمول این مصوبه جز در مناطق گرمسیر یک و سایر مناطق گرم، به ترتیب ضریب نیم و هشت دهم اعمال می‌شود.

با هدف تشویق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و مصرف خود را در ماه‌های گرم نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می‌دهند، به میزان کاهش مصرف نسبت به الگوی مصرف یا مصرف دوره مشابه سال قبل (هر کدام کمتر باشد)، پاداش صرفه جویی معادل هزینه تامین برق پرداخت می‌شود.

اعمال ضریب ۲ برای پاداش صرفه‌جویی در ساعت‌های اوج بحرانی بلامانع است و برای فرهنگ‌سازی و تشویق به کاهش مصرف، وزارت نیرو مجاز به تعیین و اعمال تشویق (پرداخت پاداش) بیشتر یا اهدای جوایز است.

برای خانوارهای دارای بیش از یک واحد مسکونی، مجموع مصارف واحدهای مزبور (براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو)، برای تشخیص پله مصرف و محاسبه صورت‌حساب مبنای عمل قرار می‌گیرد.

با هدف اطلاع مشترکان از میزان مصرف و ایجاد زمینه اصلاح مصرف برق، ساز و کار لازم به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که مشترکان امکان پیش‌بینی و انتخاب پله مصرفی خود را داشته باشند. وزارت نیرو مجاز است برای مشترکانی که سطح مصرف انتخابی خود را مراعات کنند پنج درصد تشویق اعمال کند.

تعرفه برق مصارف اشتراکی، عمومی (به‌جز مصارف مشمول معافیت قانونی، مراکز نیکوکاری و خیریه و مراکز بهزیستی و نگهداری جانبازان، معلولان، سالمندان، کودکان و غیره) و سایر مصارف (شامل مصارف تجاری) به ترتیب با ضریب یک و ۱.۵ برابر هزینه تأمین برق محاسبه و دریافت می‌شود.

تعرفه برق مصارف پمپاژ آب بر اساس تعرفه‌های جاری محاسبه و دریافت می‌شود. در صورت تجاوز از قدرت مجاز، شرکت‌های برق نسبت به محدود کردن مصرف اقدام و مصارف مازاد معادل هزینه تأمین برق محاسبه و دریافت می‌شود.

کد خبر 49850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =