بازپرداخت تسهیلات ارزی به صورت ریالی ممکن نیست

رییس صندوق توسعه ملی تاکید کرد: بازپرداخت تسهیلات ارزی به صورت ریالی و ارز ترجیحی غیرممکن است.

به گزارش اگزیم نیوز، «مهدی غضنفری» امروز (شنبه) در نشست خبری با بیان آنکه صندوق توسعه ملی در کشور صندوق ثروت ملی و صیانتی است، بیان‌داشت: البته در ۱۰ سال گذشته صندوق سرمایه‌گذاری نکرده، بلکه پرداخت تسهیلات را بر عهده داشته و سرمایه‌گذاری مغفول مانده است. 

غضنفری خطاب به دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی نیز گفت: بازپرداخت تسهیلات به صورت ریالی و با ارز ترجیحی غیرممکن است. 

رییس صندوق توسعه ملی ادامه‌داد: مشکلات تحریمی در تامین ارز و تجهیزات موجب شد تا وام‌گیرندگان بارها درخواست استمهال بازپرداخت تسهیلات را داشته باشند که معمولا این تقاضاها بررسی می‌شود، البته استمهال ها اغلب در بخش مشارکت است که افراد اقدام به خرید تجهیزات می‌کنند. 

۵۱۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار پرداخت می‌شود

رییس صندوق توسعه ملی درخصوص اختصاص منابع صندوق به صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: صندوق توسعه ملی ۵۱۰ میلیون دلار (حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان) به صندوق تثبیت بازار  پرداخت خواهد کرد که تا کنون ۲.۷ هزار میلیارد تومان در سه قسط پرداخت شده است.

وی افزود: در قسط نخست، یک‌هزار میلیارد تومان و در مرحله دوم نیز یک‌هزار میلیارد تومان دیگر پرداخت شد و براساس جلسه چهارشنبه گذشته نیز مقرر شد ۶۵۰ میلیارد تومان دیگر پرداخت شود.

غضنفری بیان‌داشت: پنج هزار میلیارد تومان از وزارت اقتصاد طلب داشتیم که این مبلغ به صندوق تثبیت بازار پرداخت می‌شود، بنابراین حدود هشت هزار میلیارد تومان پرداخت شده و بقیه نیز پرداخت می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که پرداخت منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، موجب اعتماد به بورس شود.

رییس صندوق توسعه ملی درباره تسهیلات ریالی پرداخت شده صندوق در سال جاری گفت: از حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان منابع صندوق ۵۶ درصد به بخش صنعت و معدن، هشت درصد به بخش گردشگری، ۱۰ درصد صنایع تبدیلی و ۲۷ درصد به آب و کشاورزی پرداخت شده است و برخی از بخش‌ها  همچون گردشگری فقط موفق به جذب ۵۰ درصد منابع شدند. 

وی اظهار داشت: در بخش تسهیلات ریالی نیز ۴۰ درصد منابع در اختیار بخش خصوصی است و ۳۶۴ طرح ارزی تامین مالی شدند. 

غضنفری گفت: به‌طور طبیعی ۵۰ درصد منابع در اختیار دولت قرار گرفته و این تصمیم براساس نیازمندی‌ها بوده است، اما در اساسنامه قرار نبوده این میزان تعلق گیرد. 

وی ادامه‌داد: در بودجه آمده که ۲۰ درصد منابع نفتی سهم صندوق و بقیه سهم منابع صندوق است. این در حالی است که در عمل ۵۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی در اختیار دولت خواهد بود و در این زمینه نمی‌توان موضوع را کتمان کرد.

رییس صندوق توسعه ملی در خصوص اهمیت تامین منابع صندوق توسعه ملی، گفت: هم اکنون منابع صندوق از درآمد ارزی نفت تامین می‌شود، در حالی که به اعتقاد بنده می‌توان حتی کالا را به عنوان بخشی از منابع برای صندوق ثبت کرد تا دیگر نیازی به تبدیل ارز به ریال نباشد.

کد خبر 49870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =