دولت قبل ۵۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کرد

رییس صندوق توسعه ملی گفت: دولت گذشته ۵۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی را برداشت کرده است.

به گزارش روز شنبه اگریم نیوز، «مهدی غضنفری» در نشست خبری درخصوص برداشت دولت گذشته از منابع صندوق توسعه ملی، افزود: در سال‌های گذشته دولت همواره به بهانه‌های مختلف همچون پرداخت خسارت هواپیمای اوکراینی، هزینه‌های کرونا، حوادث غیرمترقبه و حتی عیدانه از منابع صندوق برداشت کرده است.

وی افزود: این برداشت‌ها هزینه‌های بودجه‌ای است. هرچند تابع قوانین بوده است، اما جزو ماموریت صندوق توسعه ملی نبوده است.

غضنفری اظهار داشت: دولت گذشته در حوزه تثبیتی کمک به بودجه جاری و عمرانی منابعی را نیز برداشت کرده است.

وی با انتقاد از بی‌توجهی دولت‌ها در تسویه بدهی خود به صندوق توسعه ملی، گفت: صندوق توسعه ملی آخرین محل پرداخت بدهی های دولت‌هاست که تاکنون ۲ میلیارد دلار برگشت داده شده است.

رییس صندوق توسعه ملی گفت: در بودجه امسال دولت در تسویه بدهی به صورت فروش اوراق مشارکت جدی است.

وی  تاکید کرد: نظر صندوق این است که هر مبلغی به هر اسمی از منابع صندوق برداشت شده باید برگشت داده شود و هر ساله باید منابع صندوق افزایش یابد و کم شدن منابع انحراف از ماموریت‌ها است.

غضنفری با اشاره به نظر هیات امنای صندوق توسعه مبنی بر دفاع از بازگشت منابع صندوق، گفت: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید داشتند دولت‌ها نباید صندوق توسعه ملی را حیات خلوت خود بدانند و دست در جیب مردم بکنند.

وی در خصوص توزیع منابع صندوق توسعه ملی گفت: حدود ۴۰ درصد از منابع صندوق در اختیار بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی قرارداشته است.

رییس صندوق توسعه ملی گفت: در بودجه سال آینده نیز پیش‌بینی شده که ۲۰ درصد از منابع نفتی سهم صندوق در اختیار دولت قرار گیرد و تنها ۲۰ درصد به صندوق می‌رسد. این در حالی است که در عمل ۵۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی در اختیار دولت خواهد بود.

کد خبر 49882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =