ناهمواری مسیر صادرات، تولید فرش دستباف را کاهش داده است

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت: رُتبه کشورمان در صادرات فرش دستباف در جهان از یک به پنج رسیده است و اگر مسیر صادرات هموار نشود، تولید فرش دستباف، روند کاهشی خواهد داشت.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، احمدرضا کریمی در جمع تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش در دومین نشست مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران در اصفهان افزود: هم‌اکنون صادرات فرش کشور به زیر یک درصد رسیده است و دولت باید صادرات آن را آزاد کند.

وی با بیان‌اینکه با رونق صادرات فرش، تولیدات آن نیز افزایش و زمینه اشتغالزایی فراهم می‌شود، خاطرنشان کرد: اشتهار نام فرش دستبافت ایرانی در دنیا بخاطر کیفیت آن بود در حالی که با جایگزین کردن ابریشم ایرانی بجای ابریشم وارداتی، کیفیت تولید فرش دستباف  ایرانی کاهش می‌یابد و با این وضعیت، ما بازار فروش خود را در دنیا از دست می‌دهیم.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با اشاره به اینکه کیفیت ابریشم تولید ایران ضعیف است چون فناوری آن را در اختیار نداریم، گفت: هم‌اکنون ابریشم را از چین وارد می‌کنیم که ضخامت و کیفیت آن برای چله‌کشی فرش قابل قیاس با ابریشم‌ داخلی نیست، هرچند از ابریشم داخلی برای بافت فرش‌های متوسط استفاده می‌کنیم.

وی با بیان‌ اینکه امروزه "خودتحریمی" بیش از تحریم‌های خارجی بازار فرش کشور را تحت فشار قرار داده است، ادامه داد: در یک مقطع مقرر شد فرش دستباف را از اشرافیت و نظارت وزارت صمت خارج کنند و تحت لوای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری قرار دهند که با مخالفت جدی تولیدکنندگان فرش دستبافت روبه‌رو شد.

کریمی از تاسیس مرکز ملی فرش دستباف ایران خبر داد و افزود: به‌منظور رونق بازار فرش دستباف و حفظ جایگاه آن در دنیا، این مرکز زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری تشکیل خواهد شد.

وی با گلایه از دریافت مالیات به ارزش افزوده مواد اولیه فرش دستبافت گفت: بااینکه طبق مُصوبه قانونی، مواد اولیه فرش دستبافت مشمول مالیات نیست اما این مُصوبه تاکنون اجرایی نشده است.

آسیب دیدگی صنعت فرش بدلیل افزایش تعرفه واردات ابریشم خارجی

نایب رییس اتحادیه فرش دستباف اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: فرش‌ ابریشمی، بخش قابل اعتنایی از صادرات فرش ایران را تشکیل می‌دهد و کیفیّت اعلای ابریشم استفاده شده در این نوع فرش‌ برای حفظ کیفیّت و اعتبار صادرکنندگان و برندهای ایرانی اهمیّت کلیدی دارد.

سعید عصاچی، فرش را نماد فرهنگ ایران ذکر کرد و افزود: استفاده حداکثری از مواد اولیّه ایرانی، کمال مطلوب تولیدکنندگان است اما در زمان حاضر، کارخانجات ابریشم‌کشی داخلی، توان پاسخگویی کمّی و کیفی به نیاز امروز بازار را ندارند.

وی تاکید کرد: امکان بافت فرش‌ تمام ابریشم با کیفیّت مورد نظر بازار بین‌المللی با استفاده از ابریشم داخلی وجود ندارد.

نایب رییس اتحادیه فرش دستباف اصفهان تصریح کرد: ممانعت از واردات ابریشم مرغوب و افزایش تعرفه واردات به بهانه حمایت از تولید ابریشم داخلی، نه تنها به تقویت این صنعت با پنج هزار نفر اشتغال منجر نخواهد شد بلکه به صنعت هنری فرش دستباف ایران با زنجیره اشتغال ۲ میلیون نفری نیز آسیب‌ می‌زند.

وی اضافه کرد: بهمن سال ۹۷ در غیبت نمایندگان فرش دستباف بعنوان مصرف‌کننده اصلی، تعرفه واردات ابریشم از ۱۵ به ۲۶ درصد رسید که این امر نتیجه‌ای جز افزایش بهای ابریشم و در نتیجه گرانی قیمت فرش نداشت و کاهش قدرت رقابت صادرکنندگان ما در بازارهای جهانی را فراهم ساخت.

عصاچی افزود: ۲۶ مرداد سال گذشته در کمیته ماده یک وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعرفه واردات ابریشم به ۲۰ درصد رسید که پس از گذشت بیش از ۵۲۰ روز از تصویب آن تاکنون و برغم تأکید معاون اول دولت دوازدهم در اسفند سال ۱۳۹۹، همچنان ابلاغ نشده و این مصوّبه اساسی مُعلق مانده است.

مدیرکل سازمان صمت استان اصفهان نیز در این نشست گفت: ۲۷۰ هزار بافنده فعال فرش دستباف در استان وجود دارد و تاکنون بالغ بر ۴۰ هزار و ۳۶۱ مجوز مشاغل خانگی صادر شده است.

ایرج موفق با بیان‌اینکه تاکنون بالغ بر ۲۵ هزار و ۲۵۲ نفر از بافندگان فرش دستباف بیمه شده‌اند، تعداد فُرم تایید شده برای فرش‌های شناسنامه‌دار و تمدید بیمه تامین اجتماعی قالیبافان در استان اصفهان را  ۳۱ هزار و ۴۰ فقره اعلام کرد.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۵ هزار و ۱۸۰ بازرسی از کارگاه‌های قالیبافی استان انجام گرفته که از این تعداد ۴۸۲ نفر برای دریافت تسهیلات پشتیبان قالیبافی معرفی شده‌اند.

موفق همچنین ار صدور ۵۴۱ مجوز مشاغل خانگی فرش بافی در استان اصفهان خبر داد.

صادرات فرش دستباف ایران با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته و این افزایش در استان اصفهان قابل توجه بوده است.

از بین بیش از ۲ میلیون نفر شاغلان در حوزه فرش دستباف، ۶۰ درصد آنان را قالی‌بافان مستمر، ۳۱ درصد را قالی‌بافان غیرمستمر(فصلی) و ۹ درصد دیگر را مشاغل جانبی حوزه فرش دستباف تشکیل می‌دهند.

در سال ۹۹ تعداد ۱۰ هزار و ۱۴۰ واحد تولید فرش دستباف در کشور فعال بودند که مشتمل بر هفت هزار و ۲۵۶ واحد غیرمتمرکز قالی‌بافی، ۲ هزار و ۷۸۷ کارگاه متمرکز قالی‌بافی و ۹۷ مجتمع بزرگ قالی‌بافی بود.

همچنین از مجموع ۱۹۱ هزار و ۵۴۵ نفر شاغل در ۱۲ هزار و ۶۲۵ واحد تولیدی و توزیعی مرتبط، ۶ هزار و ۶۲۹ نفر در بخش فرش فروشی،۲ هزار و ۴۹۱ نفر در قالی‌شویی، یک‌هزار و ۶۸ نفر در فروش مواد اولیه، ۸۹۸ نفر در بخش فروش دار و ابزار، ۳۵۵ نفر در بخش رنگرزی، ۴۷۸ نفر در بخش طراحی فرش و ۷۰۶ نفر در بخش رفوگری، پرداخت و مرمت فعال هستند.

تا سال ۹۹، تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در فرش دستباف به بیش از ۲۶۱ هزار نفر رسید، اما برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده تا این آمار رشد ۲۰ درصد داشته باشد، یعنی به تعداد ۳۱۳ هزار نفر افزایش یابد که به همین منظور یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص خواهد یافت.

همچنین در مجموع پنج هزار و ۸۹۹ نفر در ۱۹ دانشگاه و ۱۱۵ هنرستان در سطح ۱۹ استان کشور در رشته فرش مشغول به تحصیل هستند که ۲ هزار و ۵۳۹ نفر آنان را دانشجویان و سه‌هزار و ۳۶۰ نفر را هنرجویان هنرستان‌های فرش تشکیل می‌دهند.

کد خبر 49903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =