مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی  است

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران می‌گوید با توجه به توقف موضوع تغییر نرخ محاسبه حقوق و عوارض گمرکی از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی در ستاد هماهنگی‌های سران قوا، همچنان مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

فرود عسگری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز در خصوص اینکه همچنان حقوق و عوارض گمرکی کالاهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و به طور علی الحساب محاسبه شده و بر مبنای قانون بودجه ۱۴۰۰ اعمال نشده است، اظهار داشت: در ابتدای دهه ۹۰، شاهد بودیم که نرخ محاسبه حقوق و عوارض گمرکی تغییر کرد ولی همزمان سود بازرگانی کاهش یافت زیرا در غیر این صورت، این حقوق و عوارض بسیار افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در آن دوران، سود بازرگانی واردات کالاهای اساسی ۵۰ درصد و کالاهای غیر اساسی ۵۵ درصد تعدیل شد تا از محل تغییر نرخ ارز محاسبه حقوق و عوارض گمرکی، افزایش چشمگیری در رقم تمام شده واردات رخ ندهد.

معاون گمرک تصریح کرد: در حالی که نرخ ارز محاسباتی حقوق و عوارض گمرکی در بودجه امسال از ۴۲۰۰ تومانی به نرخ ارز نیمایی تغییر کرد اما سود بازرگانی کاهش نیافت. مکانیزم این موضوع باید در کمیسیون ماده یک بررسی شود که ۹ دستگاه مختلف در آن نماینده دارند.

عسگری گفت: دولت قبل مصوبه‌ای را گذراند که این قانون فعلا اجرایی نشود و این موضوع به تصویب شورای هماهنگی سران قوا هم رسید و متوقف ماند.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری هم زمان کوتاهی باقی مانده و در حال حاضر نیز تمام محاسبات مبنای حقوق و عوارض گمرکی همان ارز ۴۰۰ تومانی است.

معاون گمرک ادامه داد: تغییر نرخ ارز محاسباتی حقوق و عوارض گمرکی هم به طور عملی با تصویب قانون بودجه سال آینده و تغییر مصوبه دولت در این خصوص اجرایی خواهد شد.

کد خبر 49905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =