اصلاح ساختار مدیریت اقتصاد نقش زیادی در توسعه صادرات خواهد داشت

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قبل از انجام هر اصلاحی در بخشنامه‌ها و قوانین باید ساختار مدیریت اقتصادی کشور دچار تحول شود، تاکید کرد که بازنگری و تسهیل در قوانین و مقررات حوزه های مختلف اقتصادی کشور باید در اولویت کاری دولت سیزدهم قرار گیرد تا سبب انعطاف‌پذیری و چابک سازی بیش از پیش این بخش شود.

موید حسینی‌صدر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، افزایش صادرات و سهم ایران در تجارت جهانی را برای ادامه حیات اقتصادی کشور ضروری دانست و افزود: نه تنها برای دستیابی به توسعه اقتصادی و پیشرفت همه جانبه، حتی برای زنده ماندن در فضای اقتصادی جهان به توسعه صادرات نیاز داریم که باید برای تحقق آن بیشتر تلاش کنیم.

وی سیستم کرخت، قدیمی و صدالبته فربه مدیریت اقتصادی کشور را یکی از مهمترین دلایل فعلی چالش های مختلف این بخش از جمله حوزه صادرات عنوان و تصریح کرد که با چابک‌سازی مدیریت اقتصادی کشور می توان بستر خروج این بخش از رکود فعلی و همچنین بستر افزایش درآمد ارزی و فرصت های اشتغالزایی، به روزسازی خطوط تولید و در نتیجه رونق عملکرد بخش های صنعت و صادرات را فراهم کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان آنکه این نوع مدیریت، بروکراسی اداری پیچیده را ایجاد و روند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را مختل می کند، تاکید کرد این روش مانع بزرگی برای ایجاد یکپارچگی در نظام مدیریت اقتصادی کشور و در نتیجه ریشه‌ اصلی معضلات این بخش خواهد بود.

وی با بیان اینکه ساختار مدیریت اقتصادی کشور نیاز به جراحی دارد، تصریح کرد: این جراحی باید یکبار برای همیشه انجام شود بطوریکه از یک سیستم فربه و کرخت، نظامی پویا و توانمندی بسازد که بتواند در شرایط مختلف خود را با مقتضیات موجود تطبیق داده و بهترین راه ممکن را پیدا کند و یا بسازد. در غیر این صورت و با روند موجود، هر تغییری در اساسنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها و حتی قوانین تنها کارکرد یک مُسکن را دارد و می‌تواند در یک بازه زمانی کوتاه، موجی کوچک در بازار اقتصادی و صادراتی ایجاد کند. موجی که خیلی زود افول خواهد کرد.

حسینی صدر در انتها با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی مشکلاتی وجود دارد که مانع از بهره مندی از ظرفیت های موجود کشور می شود، تاکید کرد: امروز اگر به دنبال پیشرفت در اقتصاد هستیم ابتدا باید موانع و معضلات را شناسایی و سپس راهکارهای لازم برای مدیریت بهینه ظرفیت‌ها به کار بگیریم، برای نمونه شیوه‌های نوین مدیریت، تشکیلات چابک و هماهنگ را در سازمان‌ها تجربه و این دستاوردها را به دیگر مجموعه ها و شرکت‌ها منتقل کنیم، زیرا در حال حاضر کشور از یک نظام اداری عقب مانده آسیب می‌بیند.

کد خبر 50334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =