ساختار کنونی اقتصاد کشور مانع از تحقق توسعه صادرات است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد بر ضرورت اصلاح ساختارهای اقتصادی و صادراتی فعلی کشور تاکید و تصریح کرد: تحقق توسعه صادرات به ابزارهای متنوع در بخش نرم افزاری و سخت افزاری نیاز دارد تا بتوانیم این ساختار فرتوت، کهنه و بدون انعطاف را که مانع تحقق افزایش صادرات شده، اصلاح و به روز کنیم.

ولی‌الله غلامی نجف‌آبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به سهم بسیار زیاد صادرات در بالندگی و شکوفایی اقتصاد کشور، تحقق این مهم را منوط به اصلاح کلیه زیربناهای کنونی در این حوزه دانست و افزود: برای ایجاد افزایش صادرات، بازنگری و به روزسازی های مدنظر نباید تنها در مدیریت دستگاهها و سازمان های متولی تولید و صادرات بلکه در تمام امور مربوط به این حوزه از جمله تسهیل قوانین و مقررات و تجهیزات و امکانات موجود باید تغییرات اساسی صورت گیرد.

وی ادامه داد: وجود چالش های متعدد در قوانین دست و پاگیر اداری، سبب پیچیدگی و ایجاد این ساختار بزرگ شده که بروز مشکلات متنوع در چنین ساختار قدیمی و کهنه کاملاً طبیعی است ولی دولت سیزدهم باید نسبت به رفع این موانع بیش از پیش تلاش کند.

وی اظهار داشت: در این ساختار، هر سازمان و یا نهادی به منافع خود می‌اندیشد و به همین دلیل تمام مقررات و آیین‌نامه‌های خود را بر مبنای آن تدوین و اجرا می‌کند و از همه اهرم‌های فشار نیز برای ضمانت اجرای آن بهره می‌برد. در چنین شرایطی تعارض منافع ایجاد می‌شود و هیچ یک از طرف‌ها حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نیست؛ در نتیجه تاجر و بازرگان باید یک روند طولانی و البته فرسایشی را طی و قطعاً بخش زیادی از هزینه و زمان خود را در این مسیر صرف کند. نقطه نهایی این روند، کند شدن سرعت تجارت است.

غلامی نجف‌آبادی تصریح کرد: صادرات یک فعالیت زمان‌محور است و زمان در آن نقش تعیین کننده‌ای دارد. در واقع، زمان همان برداری است که باید تمام شاخص‌های صادراتی اعم از کیفیتی محصولات، استانداردهای بین‌المللی و بازاریابی و بازارسازی را روی آن سوار کرد. در دنیای امروز، بسیاری از بازارهای صادراتی تنها به دلیل نادیده گرفتن آیتم زمان از دست می‌رود.

وی بیان کرد: تحریم‌ها و نتیجه مذاکرات برجامی، بازارهای داخلی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و تولیدکنندگانی که تامین مواد اولیه شان وابسته به خارج از کشور است را نگران کرده، تنها بخشی که می تواند از این افزایش نرخ ارز منتفع شود، صادرات است که البته با بخشنامه های ارزی، از دست دادن برخی بازارهای بین المللی به خاطر تحریم و کرونا و... افزایش صادرات هم با اما و اگر همراه است.

وی در پایان تاکید کرد: تولیدکنندگان صادرات محور معتقدند اگر بانک مرکزی در بخشنامه های ارزی خود تعدیل لازم را به کار گیرد و با ملایمت بیشتری نسبت به بازگشت ارز رفتار کند، شاهد اتفاقات خوبی در سطح صادرات و افزایش تولیدات صادرات محور خواهیم بود.

کد خبر 50712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =