توسعه صادرات با ابزار تضعیف ارزش پول ملی سیاستی شکست خورده است

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: متاسفانه تفکری در کشور وجود دارد که رویکرد برون‌گرایی و رقابت پذیری اقتصاد را به کاهش ارزش پول ملی تنزل داده است، گفت: رویکرد بی ارزش کردن پول ملی در راستای جهش صادراتی یک رویکرد شکست خورده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، پیمان قربانی در اولین کنفرانس ملی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران (فرصت ها و چالش ها ۱۴۰۴ - ۱۴۰۰) در دانشگاه امام صادق برگزار شد، اظهارداشت: بحث دیپلماسی اقتصادی در شرایط کنونی کشور ما از اهمیت دو چندانی برخودار است و تجربیات سال‌های گذشته نشان داده که اقتصاد محل اصلی تمرکز دشمنان برای ضربه زدن به نظام بوده است و امروز در شرایطی هستیم که کارزار فشار حداکثری به زعم خودشان نیز با شکست مواجه شده است و دولت و نظام هم در جریان هستند تا بتوانیم توافق هسته‌ای را احیا کنیم.

وی افزود: یکی از مجموعه سیاست‌های کلی مهم اقتصاد کشور سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است که یکی از مترقی‌ترین و کامل ترین مجموعه‌های سیاست پولی است که در زمینه اقتصاد داشته‌ایم ولی آن طور که باید به آن توجه نشد و اگر توجه شده بود قطعا در زمینه مصون‌سازی شوک‌های وارده امروز در وضعیت بهتری بودیم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به رویکردهای درون‌گرایی و برون‌گرایی اشاره شده که در بند ۱۰ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم به حمایت همه جانبه هدفمند از صادرات کالا و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارز آوری مثبت از طریق برخی مولفه‌ها، مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در بند ۱۲ هم به استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی در جهت حمایت از اهداف اقتصادی اشاره می‌کند، تصریح کرد: بحث دیپلماسی اقتصادی برای حمایت از صادرات در راستای تقویت برون گرایی اقتصاد مد نظر بوده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهارداشت: بطور کلی دیپلماسی اقتصادی را می‌توان به اقداماتی از سوی کشورها و دولت‌ها  تعبیر کرد که برای حفظ منافع کشورهای خود در صحنه بین الملل انجام می‌دهند؛ در بحث تجارت بین الملل این بحث را داریم که تجارت بین کشورها در واقع رفاه در هر دو کشور و تولید در هر دو کشور را افزایش می‌دهد لذا اگر بخواهیم رویکرد توسعه و پیشرفت اقتصادی را داشته باشیم بدون حضور در بازارهای جهانی این توفیق را نداریم و این مسیر با انزوا و حصار کشیدن و اجازه کردن به محصور کردن دشمنان در صحنه اقتصاد تامین نمی‌شود.

وی افزود: امروز هم اگر بحث مذاکرات برای توافق است این براساس این اصل استوار است که ما حق خودمان را باید از صحنه تجارت و اقتصاد بین الملل باید پس بگیریم و نباید اجازه دهیم که دشمنان ما را محدود کنند زیرا کشوری با قابلیت‌های مختلف و متنوع هستیم و با ۱۵ کشور مرز زمینی و دریایی داریم و با بسیاری از کشورها بخصوص در حوزه آسیا ارتباطات خوبی داریم و اصولا نباید اجازه دهیم که کشورمان از حضور خودش در بازارهای بین الملل منع شود و لذا این مسیر را دنبال می‌کنیم و در همین راستا هم دیپلماسی اقتصادی برای ما اهمیت دارد.

قربانی بیان داشت: باید به بحث دیپلماسی اقتصاد و صادرات توجه داشته‌ایم اما امور کشور را به تحریم گره نزده‌ایم و برای همه سناریوها برنامه‌های لازم تدوین شده است اما رویکرد ما گسترش تعاملات بین المللی است.

وی با بیان اینکه در بحث صادرات یکی از موارد مهم، بحث رقابت پذیری است، گفت: متاسفانه تفکری در کشور وجود دارد که رویکرد برون‌گرایی و رقابت پذیری اقتصاد را به کاهش ارزش پول ملی تنزل داده است و هر جا می‌خواهیم در این مورد صحبت کنیم می‌گویند که نرخ ارز را بالا ببرید که این اتفاق بیفتد. من عرض می‌کنم که رویکرد بی ارزش کردن پول ملی در راستای جهش صادراتی یک رویکرد شکست خورده است.

قربانی ادامه داد: اگر این رویکرد قرار بود جواب بدهد در تلاطمات ارزی چند سال گذشته حتما جواب می‌داد؛ اصولا کشوری می‌تواند از تنزل ارزی پول ملی آن هم به صورت مدیریت شده در راستای تقویت صادرات استفاده کند که دارای شرایطی باشد. این شرایط اقتصاد ما فرق می کند البته عرض من تعبیر نشود که به اهمیت نرخ ارز در زمینه رقابت پذیری بی توجه هستم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: اصولا مزیت‌های اقتصادی و صادراتی مقوله‌ای است که باید در کشور خلق شود، بحث مزیت‌های اقتصادی نیز نیاز به برنامه ریزی و خلق مزیت دارد و در صحنه تجارت جهان تعاملات ما با سایر کشورها براساس رفتار منصفانه اقتصادی و رویکرد پایدار و در راستای توسعه هر دو کشور است.

وی بیان داشت: بحث نقش دیپلماسی اقتصادی در ارتقا همکاری و تعاملات بین المللی بویژه همسایگان رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی، خلق بازارهای جدید، کشف بازارهای جدید، ایجاد افق‌های جدید است و در این حوزه توافق های دو جانبه و چند جانبه با کشورهای همسایه اعم از پیمان شانگهای، سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو برای ما مهم است ولی با سایر کشورها نیز غافل نیستیم و در این زمینه برنامه ریزی های لازم را دولت سیزدهم انجام می دهند.

قربانی بیان داشت: یکی از مسائل مهمی که در اقتصاد به دنبال آن هستیم هماهنگی بین سیاست‌های پولی، مالی و ارزی و تجاری است و در کنار آن بحث دیپلماسی اقتصادی دنبال می شود و بر روی آن تاکید می شود که بحث سیاست های تجاری بدون داشتن یک افق و برنامه مشخص در زمینه دیپلماسی اقتصادی به اهدافش خودش نمی رسد، لذا همانطور که سیاست های پولی خودمان را در جهت کاهش تورم دنبال می کنیم و دولت سیاست های مالی خود را در جهت رشد اقتصادی دنبال می کند و سیاست های ارزی و تجاری را هماهنگ می کنیم در راستای ثبات بازار ارز، اینجا بحث دیپلماسی اقتصادی در راستای تجار خارجی برای ما اهمیت دارد و در بانک مرکزی پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد در افق پیش رو برای ما بسیار مهم است.

وی افزود: همانطور که می‌دانید نرخ ارزی که براساس متغیرهای بنیادین اقتصاد باید در اقتصاد ما جریان می‌داشت پایین تر از نرخ‌های موجود در بازار بود و نرخ‌های موجود در بازار عمدتا به دلیل شوک‌های روانی و انتظارات تورمی ناشی از تحریم است و همانطور که رهبری فرمودند یکی از مسائلی که در بازار ارز در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم مولفه‌های سیاسی و اقتصادی بوده که دشمنان در سال‌های گذشته سعی کرده اند از آن برای بی‌ثباتی استفاده کنند.

قربانی بیان داشت: در مسیر افق سیاست‌های تجاری پیش رو بسیار اهمیت دارد و ما قطعا نباید در صحنه واردات بی حد و حصر گشایش بی حساب و کتاب داشته باشیم. در سال های اخیر سرمایه گذاری در کشور ما تضعیف شده است و لذا سیاست‌های تجاری و وادراتی باید در جهت واردات کالاهای سرمایه‌ای قرار گیرد؛ سیاست‌های تجاری ما مبتنی بر اقتضائات کشور خواهد بود و در همین زمینه واردات فناوری است.

وی با اشاره به اهمیت جریانات مالی گفت: در صحنه بین‌المللی لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین المللی را در دستور کار داریم و تسهیل روابط مالی با کشورهای مختلف و پیمان‌های پولی دو جانبه در راستای تامین هزینه‌های مالی مدنظر ما است و دیپلماسی اقتصادی می تواند به ما کمک کند.

قربانی اظهار داشت: آن چیزی که اهمیت دارد، تبیین دقیق مزیت‌های اقتصاد ایران برای جذب سرمایه‌گذاران و ارائه تصویر واقع بینانه از ظرفیت ها و وضعیت اقتصادی است که در این زمینه هم دیپلماسی اقتصادی و رایزنی‌های اقتصادی ما در خارج از کشور می‌توانند کمک کنند.

وی بیان داشت: یکی از مسائل مهم بحث بدهی‌های خارجی است؛ بدهی‌های خارجی ایران کمتر از ۹ میلیارد دلار است یعنی ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است و اقتصاد ایرانی در این زمینه از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است.

کاهش ۱۸ درصدی تورم نقطه به نقطه در چند ماه اخیر

قربانی اظهار داشت: در حوزه تورم کاهش زیادی را داشته‌ایم و در چند ماه اخیر حدود ۱۸ درصد تورم نقطه به نقطه مصرف کننده کاهش یافته است و تورم متوسط نیز حدود ۷ واحد درصد کاهش یافته و تورم نقطه به نقطه تولید کننده بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته است و البته سطوح فعلی تورم مطلوب نیست و قطعا در راستای کاهش آن تلاش می کنیم و همانطور که رئیس کل بانک مرکزی نیز تاکید کرده‌اند قطعا در سال آینده وضعیت اقتصاد بهتر خواهد شد.

وی اظهار داشت: رشد نقدینگی که در پایان دولت قبل به مرحله بیش از ۴۰ درصد در شهریور ماه قرار داشت در حال حاضر به ۳۹.۸ رسیده است. رشد نقدینگی همگن الان ۳۷.۲ درصد است البته این نیز قابل قبول نیست و برنامه برای کاهش داریم؛ همچنین رشد پایه پولی نیز به ۳۵ درصد کاهش یافته است و این جهت‌گیری‌ها اشاره می‌کند که افق تورمی ما رو به کاهش است و بانک مرکزی مهار رشد نقدینگی را با جدیت دنبال می‌کند.

اصلاح رابطه دولت و بانک مرکزی، بانک‌ها و بانک مرکزی و بانک‌ها و مردم 

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: در همین رابطه اصلاح بازارهای مالی برای ما مهم است و برای موفقیت در بازارهای بین‌المللی نیازمند بانک‌های سالم، با ثبات و محکم هستیم و در این زمینه اصلاح بانک ها را در دستور کار داریم؛ اصلاح رابطه بانک مرکزی با دولت، اصلاح رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی و اصلاح رابطه بانک‌ها با مردم از جمله برنامه‌های دولت و بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی است.

قربانی اظهار داشت: تقویت حکمرانی ریال برای مهم است و به‌طوری کلی ما در بانک مرکزی در دوره جدید اتخاذ رویکرد فعال و برخورد با مسائل اقتصادی را داریم و اجازه نمی‌دهیم مسائل اتفاق بیفتد و بعد برای آن سیاست‌گذاری کنیم بلکه با رویکرد پیشگیرانه در زمینه رفتار بانک‌ها و کنترل نقدینگی و حفظ ثبات در بازار ارز رویکرد پیشگیرانه و رو به جلو داریم و با اتخاذ همین رویکرد در بین همه دستگاه‌های اقتصادی وضعیت اقتصادی ما بهتر می شود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: در بحث دیپلماسی اقتصادی ما نباید به حوزه سفارت‌خانه‌ها محدود شویم، بلکه شرکت های بزرگ هم باید بحث دیپلماسی اقتصادی را دنبال کنند و قطعا در افق پیش رو در بحث تجارت خارجی کشورهای دوست که در سال‌های گذشته با ما همکاری داشته‌اند توجه خاص داریم و رویکرد ما متوازن و مبتنی بر ظرفیت و عدالت اقتصادی در صحنه بین‌المللی خواهد بود.

کد خبر 50782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =