معاون اقتصادی رییس جمهور: باید شیر نقدینگی را ببندیم

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از آغاز اصلاحات ساختاری بودجه در دولت خبر داد و گفت: باید شیرهایی که در نقدینگی سرریز می‌شود، بسته شود.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «محسن رضایی» امروز دوشنبه (۲۳ اسفند) در همایش مدیران جهادی در تالار وزارت کشور که با حضور جمعی از کارآفرینان و تولیدگران اقتصادی برگزار شد، از آنها که در جنگ نابرابر اقتصادی دشمن تصمیم گرفتند صحنه‌ای پرشور برای پیشرفت و تعالی کشور خلق کنند، قدردانی کرد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تعریف مدیریت دیوانی و جهادی اظهار داشت: مدیریت دیوانی یک مدیریت تشریفاتی، ظاهری، رفع تکلیف و همین ساعات کاری است اما مدیریت جهادی سر از پا نمی‌شناسد و یکپارچه عشق و تلاش است. مدیریت جهادی شگفتی‌ساز است و مدیریت دیوانی کار روزمره انجام می‌دهد. مدیریت جهادی مأموریت می‌پذیرد و خود را مسئولیت‌پذیر می‌داند.

رضایی ادامه داد: بن‌بست در مدیریت جهادی وجود ندارد و مدیر جهادی با فکر، روحیه و نوآوری از بن‌بست‌ها عبور می‌کند؛ همانطور که در دوران جنگ روحیه شهادت‌طلبی در اوج بود و در بسیاری از مسائل این نوآوری و خلاقیت بود که هر گاه در منطقه خاکی و زمین به بن‌بست می‌رسیدیم در دریا و اگر آنجا به بن‌بست می‌رسیدیم از طریق هوا یا مناطق کوهستانی به منطقه دشمن راه پیدا می‌کردیم.

وی خاطر نشان کرد: مدیران جهادی انعطاف‌پذیر و در عین حال دریادل، شجاع، متفکر و متبحر هستند و این آغاز تحول و انقلاب اقتصادی است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به وضع اقتصاد کشور در ۱۰۰ سال گذشته، گفت: وضع اقتصادی اینطور بود که منابع طبیعی را به درآمد تبدیل و از درآمد استفاده می‌کردیم. مشکل اینجاست که منابع طبیعی وقتی تبدیل به اولین قسمت کالا یعنی ماده خام می‌شود، با درآمدی کردن مرتب منابع، آب، گاز، نفت و انرژی تمام شود.

رضایی افزود: زنجیره ناقص خام فروشی موجب پیدایش فرهنگ اسراف می‌شود و صرفه‌جویی، وجدان کاری، اخلاق و کرامت انسانی از بین می‌رود. در اقتصاد نوین ایران باید منابع به سرمایه و سرمایه به تولید تبدیل شود و این زنجیره به‌طور کامل و دقیق شکل بگیرد تا پس انداز را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: مصرف‌گرایی کنار برود، افراد کار را مقدس می‌دانند و فرهنگ جامعه کلاً عوض می‌شود و باید این تغییر را ایجاد کنیم تا سازندگی داشته باشیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی در دولت بر اساس مدیریت و روحیه جهادی آغاز شده است، گفت: اصلاح نخست از تجارت است؛ اولین مزیت ایران تولید نیست، بلکه ترانزیت و تجارت است.

رضایی با طرح این پرسش که حکومت صفوی چگونه شکل گرفت، اساس دولت صفویه را اهمیت دادن به ترانزیت دانست و ادامه داد: صفویه جاده‌ها را شکل داد و ترانزیت را فعال کرد و کالاها را از شرق و غرب می‌برد. موقعی که کشتی‌ها راه افتاد و ترانزیت زمینی به دریایی تبدیل شد، آسیب جدی به کشور وارد شد. باید ریل را توسعه می‌دادیم چرا که جاده زمینی بدون ریل نمی‌تواند باشد.

وی با بیان اینکه «دولت، نخست از مقررات در تجارت شروع و در خود مقررات، تهاتر نفت و کالا را اضافه کرد»، تصریح کرد: دنبال حمل یک‌سره و مراکز و نمایشگاه‌های تجاری در دنیا و نهایتاً برندینگ جهانی هستیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه زنجیره تجارت از ابتدا تا انتها باید اصلاح شود، تصریح کرد: اصلاح تجاری را در این دولت ادامه می‌دهیم. راه تجارت را باید باز کنیم و این برای ما بسیار مهم است؛ مانند افغانستان، اوکراین و روسیه. چه در صلح و چه جنگ باید منافع خودمان را ببریم. تجارت چه با ترانزیت یا کالاهای مجدد چه با کالاهای تولیدی خودمان در بازارهای بین‌المللی مهم است.

رضایی با انتقاد  از اینکه در ۲۰۰ سال گذشته نیمی از سرزمین‌مان را از دست دادیم و حالت انفعالی به خود گرفته‌ایم، گفت: متأسفانه در این مدت روستاها، عشایر و همه‌جا به مرکز رفتند و ار نظر روحیه هم منفعل شدیم و اگر انقلاب و جنگ نبود، ملتی می‌شدیم که از مرزهای خود هم به مرکز فرار می‌کرد. تجارت که سرکوب شد، باعث شد زمین‌مان را از دست بدهیم و حالت انفعالی بگیریم و به مرکز هجوم ببریم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر تشکیل گروه‌های تجاری گفت: تشکیل این گروه‌ها در مسیر تجاری به کسب و کار کمک می‌کند. قرار نیست دولت هلدینگ بزند بلکه دولت بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی نقش بسترسازی و هدایت دارد.

رضایی با اشاره به کوچک بودن ۹۰ درصد کسب و کارها گفت: این کسب و کارهای کوچک و متوسط باید در تجارت نقش آفرینی کنند. لازم است شرکت‌ها در هم ادغام شوند و می‌توانند گروه‌های مشترک تشکیل دهند. اگر چنین گروه‌هایی به وجود بیاید، دولت آمادگی دارد همه مجوزها را به این گروه‌ها بدهد.

وی با سخت خواندن کار روی دوش دولت در بخش هزینه‌های دولت گفت: دولت عملاً به بازنشسته‌ها حقوق می‌دهد و اگر وضع چنین پیش برود، کسری صندوق‌ها به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در ۴ سال آینده می‌رسد که در حال رفع این مشکل هستیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت با وجود پروژه‌های نیمه‌تمام زیاد، دارایی‌های غیرمولد، هزینه‌های سنگین و کسری‌های بودجه نمی‌تواند ادامه دهد، افزود: آرام ارام در دولت ساختار بودجه را شروع کردیم.

وی با تأکید بر بستن شیرهایی که در نقدینگی سرریز می‌شود، اظهار داشت: یک شیر، کارش تولید پول بدون پشتوانه بود که در حوض نقدینگی می‌ریخت و آن، فروش دلارهای حاصل از نفت به بانک مرکزی از سال ۱۳۵۰ است. به‌جای اینکه این دلارها را به بانک‌های دیگر بدهند به بانک مرکزی می‌دادند و یک تومان، ۵ تومن می‌شد؛ بدون اینکه پشتوانه‌ای داشته باشد. این کار مثل آب ریختن در شیر و فروختن آن به مردم است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه داد: لذا هر وقت درآمد دولت بالا می‌رفت، تورم داشتیم و هر وقت درآمد کم بود و از بانک مرکزی قرض می‌کردیم باز تورم به وجود می‌آمد. نباید دلارها را به بانک مرکزی می‌فروختند و در این اصلاح ساختار بودجه جلوی این کار را گرفتیم و گفتیم وزارت نفت حق ندارد دلارها را به بانک مرکزی بدهد.

رضایی با اشاره به دو شیر دیگر که به حوض نقدینگی می‌ریزد، توضیح داد: بازنشستگان باید درآمد پایدار داشته باشند. اصلاحات ساختاری بودجه کار ساده‌ای نیست اما در دولت آغاز شده و به‌طور جدی پیگیری می‌شود.

کد خبر 51342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =